آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 84932
تاریخ انتشار : 18 مهر 1394 9:34
تعداد بازدید : 1287

واکاوی ادعای همکاری پست با eBay، آمازون و علی بابا

eBay همکاری با شرکت پست ایران را تکذیب کرد

چهارشنبه هفته گذشته و به مناسبت روز جهانی پست، حسین مهری، مدیرعامل پست ایران به رسم مروسوم برای ارایه گزارش عملکرد در یک نشست مطبوعاتی میزبان خبرنگاران بود و ناگهان خبر از همکاری این شرکت با غول های فروش آنلاین جهان داد.


م.ر.بهنام رئوف
فناوران- مهری از همکاری جدید شرکت پست ایران با فروشگاه های بین المللی ebay و Amazon خبر داد و گفت: از این پس شهروندان ایرانی می توانند از این فروشگاه های اینترنتی بین المللی خرید کنند و کالای خود را در ایران تحویل بگیرند.
مدیر عامل شرکت پست افزود: در همین راستا، پست صحبت هایی را نیز با ارایه دهندگان خدمات پستی پیک و فروشگاه های اینترنتی ایرانی از جمله پیک بادپا آغاز کرده است که به وسیله پستچی های شرکت پست کالا به دست مشتری برسد. وی گفت: در همکاری پست و دو شرکت ebay و Amazon به دلیل تحریم یک شرکت واسطه انتخاب شده که هزینه را از دلار به ریال تبدیل و هزینه پست و هزینه گمرک را نیز محاسبه و دریافت می کند.
وی اظهار امیدواری کرد: در مرحله بعد از این طریق بتوانیم کالای فروشگاه های ایرانی را نیز به خارج از کشور صادر کنیم.
  ذوق زدگی از جنس رسانه ای
این خبر درحالی به عنوان تیتر اصلی نشست مطبوعاتی مدیرعامل پست ایران از سوی بسیاری از رسانه ها انتخاب شد که به قول مطبوعاتی ها خبری سوخته بود. چرا که نزدیک به یک ماه پیش آقای مدیرعامل در یک گفت وگوی اختصاصی با یک روزنامه این به اصطلاح همکاری بین المللی را لو داده بود که اتفاقا آن زمان هم با دوق زدگی برخی رسانه ها روبرو شده بود.  مدیرعامل شرکت پست ایران که شرکت متبوعش در چند سال گذشته با بحران های مالی بسیاری روبرو بوده است در دو سال گذشته ادعاهای عجیبی مبنی بر همکاری های مشترک داشته است. او همین چند ماه پیش از انعقاد تفاهم نامه میان پست ایران و DHL گفته بود که بر اساس آن کالاهای مشترکان DHL توسط پست ایران در کشور به دست مخاطبان می رسد.  این بار اما ادعای همکاری با دو شرکت eBay و Amazon آن هم توسط یک شرکت واسط در حالی مطرح شده است که این موضوع اتفاق تازه ای نیست.  از چندین سال قبل و نه به بهانه تحریم ها بلکه به دلیل در دسترس نبودن سیستم پرداخت های بانکی بین المللی مانند ویزا و یا مسترکارت، شرکت های واسطی در کشور به وجود آمده بودند که در حقیقت فعالیت اصلی آن ها انجام پرداخت های بین المللی مبتنی بر ویزا یا مسترکارت بود. این شرکت ها پس از دریافت سفارش از سوی کاربر ایرانی، کالای مورد نظر آن ها را از تمام سایت های جهانی خریداری و یا کاربر با ارسال لینک کالای مورد نظرش از سایت مورد نظر به نوعی روند سفارش و خرید کالا را واگذار این شرکت های واسطه می کردند. 
به این ترتیب شرکت واسط پس از سفارش کالای مورد نظر وجه آن را به همراه هزینه گمرکی و نیز هزینه حمل و نقل به شکل ریالی از کاربر ایرانی دریافت می کرد و پس از چند روز کالای مورد نظر را درب منزل به او تحویل می داد. 
  تکذیب پس از یک روز
جدا از این مساله که این نوع از همکاری ها پیش از این نیز توسط بخش خصوصی انجام می شده و به نوعی شرکت دولتی و زیانده پست ایران اکنون به فکر رقابت با شرکت های حاضر در بخش خصوصی افتاده اما نکته جالب توجه، تکذیب کل این همکاری از سوی شرکت eBay بود که تنها یک روز بعد از اعلام این خبر صورت گرفت. 
در این خصوص یکی از خبرنگاران ایرانی با طرح پرسشی از یکی از اکانت های رسمی شرکت eBay جویای صحت و سقم این همکاری شده است و مسولان این شرکت نیز اینگونه پاسخ داده اند: «هر چند تحریم ها ممکن است از برخی کشورها برداشته شود اما ریسک آنقدر هست که اجازه ندهیم خرید از eBay صورت گیرد.»
در عین حال و جدا از این تکذیبیه در هیچ کجای سایت های مورد ادعای شرکت پست ایران فضایی برای نام نویسی از کشور ایران نیز وجود ندارد که این مساله نیز همچنان نشان دهنده تحریم بودن خدمات این سایت ها برای کاربران ایرانی است.  هر چند که به نظر می رسد اکنون وزارت ارتباطات باید پاسخگوی این مساله بین المللی از سوی یکی از معاونانش باشد اما با این حال این سوال نیز بدون جواب است که بر اساس کدام مکانیسم و یا مناقصه و مزایده ای شرکت پست ایران یک شرکت واسط را مسوول این کار کرده است؟ 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :