آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 84950
تاریخ انتشار : 18 مهر 1394 11:13
تعداد بازدید : 1290

بررسی خدمات و رخدادهای جدید

توییتر وارد عصر جدید می شود

بعد از گذشت حدود یک دهه از حضور پر رنگ شبکه های اجتماعی، این روزها به نظر می رسد این شبکه ها در حال ورود به عصر جدیدی هستند. بعد از پشت سر گذاشتن چالش ها و ساختن دنیایی نو در زندگی امروز، حالا شبکه های اجتماعی با به دست آوردن تجربیات ارزشمند، همراه با ایده های نو به سمت افق تازه ای در حرکت هستند. پروژه ها و اهدافی که شبکه های اجتماعی تعریف کردند و در دست اجرا دارند نشان دهنده تغییر اولویت های آنان است. بزرگ ترین پروژه ها را در این میان فیس بوک دارد که قرار است اینترنت را به همه مردم جهان برساند. توییتر نیز طی سال های گذشته یک خط سیر مشخص را طی کرد اما در سال 2015 تغییرات این شبکه اجتماعی نشان می دهد که سیاست هایش در حال تغییر است. بازگشت جک دورسی این بار در نقش مدیرعامل رسمی توییتر همراه شد با رونمایی از سرویس جدید توییتر به نام Moments که بنا به گفته مدیران این شبکه اجتماعی بزرگ ترین و مهم ترین رونمایی توییتر طی 9 سال گذشته بوده است. این قدم بزرگ تقریبا همزمان شده با بزرگ شدن سهم شاهزاده عرب از توییتر و زمزمه فراهم کردن امکان توییت کردن بیش از 140 کاراکتر. به نظر می رسد توییتر که به دلیل اصرارش بر رعایت قوانین و آدابش از جمله 140 کاراکتری بودنش، روزی زبانزد بود حالا در حال شکستن قوانین خودش است.


شبنم کهن چی
هفته گذشته کوین ویل، معاون ارشد بخش محصولات توییتر خبر داد به زودی برای کاربران امکان ارسال توییت بیش از 140 کاراکتر را فراهم می کند. گفته می شود این امکان در قالب یک سرویس جدید از سوی توییتر ارایه خواهد شد. هر چند توییتر این تغییر را فرصتی برای به چالش کشیدن خدمات  خود می داند اما بسیاری از کاربران فعال این شبکه اجتماعی معتقدند از بین رفتن محدودیت 140 کاراکتری توییت در توییتر موجب ایجاد تغییر اساسی فضای این شبکه خواهد بود. 
توییتر به چه تبدیل می شود اگر...؟
منتقدان بر این نظرند که حذف محدودیت 140 کاراکتری توییت از توییتر چیزی شبیه به فیس بوک خواهد ساخت و اصل رسالت این شبکه اجتماعی که اطلاع رسانی سریع با جملات کوتاه است را زیر سوال خواهد برد.
بعد از کاهش درآمد شبکه اجتماعی پر طرفدار توییتر، تغییرات زیادی در ساختار مدیریتی و سیاست های این شبکه اجتماعی به وجود آمد که از جمله آن می توان به تغییر مدیرعامل و مدیران بخش های مختلف آن اشاره کرد. مدیرعامل رسمی توییتر هفته پیش معرفی شد؛ جک دورسی. 
به نظر می رسد با تغییرات جدید، هدف اول توییتر طی حداقل یک سال آینده افزایش درآمد است و در این راه از تغییر اساس و بنیان و فلسفه راه اندازی این شبکه اجتماعی نیز ابایی ندارند.
شکی نیست که توسعه یکی از اهداف هر خدمت رسان و فروشنده محصولی است اما آیا حذف محدودیت 140 کاراکتری توییت در توییتر به ماهیت و فلسفه وجود توییتر لطمه نمی زند؟
در عوض توییتر برای افزایش گزینه ویرایش به توییت ها بسیار محتاطانه عمل می کند. 
کوین می گوید این پیچیده ترین کار است که به کاربران مان اجازه ویرایش توییت ها را بدهیم چون هر ویرایشی ممکن است معنا و مفهوم اولیه توییت را تغییر داده و این برای یک رسانه عواقبی در پی خواهد داشت.

مهم ترین رونمایی تاریخ توییتر؛ Moments

یک روز بعد از اینکه مدیرعامل رسمی توییتر معرفی شد، توییتر سرویس جدیدش را نیز به کاربران ارایه داد. سرویسی که مدیرانش ادعا می کنند مهم ترین سرویس توییتر طی 9 سال گذشته است. این سرویس که پیش از این Lightning نام داشت و سر و صدای زیادی به پا کرده بود حالا با نام Moments در دسترس کاربران قرار گرفته است. این سرویس به کاربران کمک می کند درباره وقایع و رویدادهای اطرافشان و جهان سریع تر آگاه شوند. همچنین اگر به دنبال کسب اطلاعات در مورد موضوع خاصی هستند می توانند از این سرویس کمک بگیرند. 
اگر در حال حاضر از استفاده کنندگان اپ توییتر باشید حتما متوجه شده اید که چندی است هشدارهای جدیدی از توییتر موبایل تان دریافت می کنید که نام highlights را دارند و پربازدیدکننده ترین و محبوب ترین توییت تایم لاین تان را طی یک بازه زمانی کوتاه به شما نشان می دهد. 
سرویس Moments را شاید بتوان highlights تکامل یافته دانست. شما با انتخاب تب Moments در آپدیت جدید توییتر می توانید به سادگی و در کوتاه ترین زمان در جریان داغ ترین اخبار و وقایع روز قرار بگیرید.

عربی که سهامدار دوم توییتر شد

خبر جالبی که همزمان با رونمایی از سرویس Moments و انتخاب مدیرعامل رسمی توییتر منتشر شده است، افزایش سهام شاهزاده عربستانی است که وی را به عنوان مرد دوم توییتر در بخش سهام ها مطرح می کند.
اما این خبر وقتی جالب تر می شود که فاجعه منا و ارسال بیش از 30 هزار توییت درباره این اتفاق را به یاد بیاوریم. حدود پانزده روز از این اتفاق می گذرد و طی این مدت توییتر میزبان کمپین ها و هشتگ های مختلف در قالب بیش از 30 هزار توییت بوده. کمپینی که کاربران عرب زبان درباره ایران و نقش ایرانی ها در به وجود آمدن این فاجعه به راه افتاد چند روزی نقل رسانه های دیداری و شنیداری بود. حالا چند روز بعد از این توفان توییتری، شاهزاده عربستانی که البته پیش از این نیز سهامدار بود، سهام خود را مرحله ای رسانده که بعد از سهامدار اول توییتر، یعنی اوان ویلیامز بایستد.
خبر کامل این است که شرکت «المملکه القابضه»  که مالکش شاهزاده عربستانی است اعلام کرده این شرکت با افزایش سهام خود در توییتر میزان مالکیت کلی خود از توییتر را به بیش از 34 میلیون سهم، معادل 3,750 میلیارد ریال عربستان رسانده است. این شرکت یکی از بزرگ ترین و فعال ترین شرکت های سرمایه گذاری در عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به شمار می رود و در 13 موقعیت سرمایه گذاری در سراسر جهان، دارای سهام هنگفت است.  در حال حاضر اول اوان ویلیامز با 6.9 درصد سهام اول، سپس این شاهزاده عربستانی (الولید) با 5.2 درصد و بعد از آن جک دورسی با 3.2 درصد سهامدار توییتر هستند. اکانت شاهزاده الولید بن طلال در توییتر @ Alwaleed_Talal بیش از 3.82 میلیون دنبال کننده دارد. الولید معتقد است حدود 40 درصد از کاربران فعال توییتر در منطقه خاورمیانه هستند.

تبلیغ ویدیویی در توییتر

اما سرویس جدید دیگری به نام Twitter Amplify از سوی توییتر راه اندازی شده که نسخه آزمایشی آن از دیروز در دسترس است. 
این سرویس به ناشران دیجیتال این امکان را می دهد که به صاحبان کسب و کار کمک کنند ویدیوی تبلیغاتی خود را به سادگی در کانال آنها در آدرس video.twitter.com آپلود کنند. آنها می توانند ویدیوهای خود را دسته بندی کند تا مخاطبان خود را به راحتی پیدا کنند.
در حال حاضر بیش از 200 کانال تلویزیونی در توییتر فعال هستند که می توانند از این سرویس جدید بهره ببرند. این خدمت جدید توییتر نوعی سرویس عرضه و تقاضا محسوب می شود.

وقتی توییتر سعی می کند بزرگ فکر کند

در کنار این تغییرات و تصمیمات و پروژه های کوچک و بزرگ، توییتر یک هدف بزرگ دیگر دارد که شاید در دراز مدت به آن برسد.
همان قدر که فیس بوک به جهانی کردن اینترنت رایگان و آزاد فکر می کند به نظر می رسد توییتر به واقعیت مجازی می اندیشد؛ به وصل کردن ابزارهای شخصی، خانگی، کاری و انواع نرم افزارها به توییتر. از جمله تلاش های توییتر می توان به توییت های یک گربه خانگی اشاره کرد که با هر حرکتش یک توییت به توییتر ارسال می شد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :