fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 85898
    تاریخ انتشار : 3 آبان 1394 12:10
    تعداد بازدید : 940

    راه‌کارهايي در باب درآمدزايي در شبکه‌هاي اجتماعي

    where is my Followers يا لايک کن تا رستگار شوي

    آن که دوو (Daewoo) را دوو کرد کتابي دارد با عنوان “سنگفرش هر خيابان از طلاست”. کاري با محتوايش ندارم اما لطيفه اش را حتما شنيده ايد: عزيزي به تهران مراجعت مي کند، گويا از کل کتاب همين جمله اش را به ياد داشت، تا از اتوبوس پياده مي شود چشمش به قطعه اسکناسي رها شده روي زمين مي افتد. کش وقوسي به خود مي دهد و مي گويد: نه! امروز حالش را ندارم، از فردا...!
    محمد معصوم
    شايد مقدمه چندان مرتبطي با بحث نباشد اما اين روزها بستر اينترنت و مشخصا شبکه هاي اجتماعي منبع درآمد مهمي براي بسياري از افراد شده است. بگذاريد از اول بگويم، ماجرا اين گونه آغاز شد که آقای ثرون هامفری (Theron Humphreg) یک عکاس نیمه حرفه ای  و سگ ماده اش مدی (Maddie) به واسطه عکس هايی با ژست های انسان طور خانم مدي به شهرت زيادي مي رسند. اين بانو مدي از آن سگ هاي نجات يافته است يعني تعليم ديده و تربيت شده نيست؛ چرا، چگونه و چطورش بماند براي بعد.
    1- هامفري در وبلاگ خود (ThisWildIdea.com) هدف خود از اين سبک عکاسي را چنين بيان مي کند: “Say –Hi- to the small dots on the map “ قضيه در ابتدا فقط و فقط یک سرگرمی بيش نبوده اما اگر سري به آمازون بزنيد کتابي خواهيد ديد تحت عنوان Maddie Of Things منتشره 2013 با قيمت 11 دلار. در پرسش و پاسخ سايت  NG (National Geographic) با ثرون، وي مي گويد “آن قدر که اين سگ معروف است صاحبش نيست.” شما جاي ناشر، وجدانا حاضر هستيد کتابي با محوريت سگ چاپ کنيد؟ چه کسي حاضر است براي عکس هاي يک سگ پول دهد؟ و پرسش هایی از این دست. اما هميشه هم دنيا به اين بي رحمي نيست! گويا ناشر از تعداد پيروان (بخوانيد Follower) اينستاگرام اين آقا اطلاع داشته؛ در زمان عقد قرارداد تعداد دنبال کننده ها بالغ بر 15 هزارتايي بوده (و اگر الان سري به حسابش بزنيد اين عدد 980هزار شده.) البته همه اين ها اصطلاحا By Chance نبوده و خود ثرون مي گويد اگر مي خواهيد هر کاري، درست و حسابي از آب در بيايد لازمه اش اشک و خون و عرق است، البته يک ذره شانس هم لازم است. 
    این از نخستین ماجرای موفقیت در شبکه های اجتماعی.
    با جست وجوي ساده اي درباره درآمدزايي از اينترنت در موتورهاي جست وجو به نتايج جالبي خواهيد رسيد:
    - 15 روش درآمدزايي “ساده” با شبکه هاي اجتماعي
    - 10 روش ديگر درآمدزايي با شبکه هاي اجتماعي
    - چهره هايي مشهوري که با يوتيوب معروف شدند
    - با شبکه هاي اجتماعي ثروتمند شويد
    - درآمدزايي با اينستاگرام
    و هزار و يک مورد ديگر.
    گمان نمي کنم Pinterest آن چنان که در فرنگ و مافرنگ استفاده مي شود، در ايران خودمان مخاطب داشته باشد؛ پس با اطاله کلام نه شما را مي آزارم نه خودم را.
    شما نمي خنديد اگر کسي بگويد من از فيس بوک و توييتر پول درمي آورم؟ احتمالا از او مي پرسيد اولا خيلي شبيه مارک زوکربرگ و جک دورسي نيستي؛ ثانيا مگر اين ها که گفتي فيلتر نيست؟ ولي گويا در آن جاها که فيلتر نيست مي توان از اين شبکه هاي اجتماعي کسب درآمد کرد. به اين صورت که شما مي گوييد توانايي خاصي در گرامر و زبان و از اين قبيل امور داريد، مثلا جملات قصار مي‎ گذاريد، نکات گرامري پيش پا افتاده يا غلط هاي مصطلح را گوشزد مي کنيد و از اين قبيل کارها. بعد اثبات مي کنيد که اين توانايي ها را داريد و نهايتا به استخدام مرکز مربوطه در مي آييد. اين خارجي ها هم عجب کارهايي مي کنند. خب این هم از محاسن آشنا نبودن چشم آبی های شبکه های اجتماعی با جادوی کلید های ترکيبي Ctrl + C.
    شاید اگر آنها هم به آفت کپی کاری مواجه می شدند، شبکه های اجتماعی برای آنها هم پول ساز نمی شد. در ادامه کارآفريني هاي ذکر شده، گويا اديتينگ يا همان ويرايش هم از جمله مشاغل درآمدزا در شبکه های اجتماعی محسوب می شود که مخاطبان خودش را دارد، ويرايشگر کسي است که مطالب را از نظر دستوري و املايي بررسي مي کند تا اثري که دست مشتري و خواننده مي رسد از حداکثر کيفيت برخوردار شود، ولي چون اين موضوع درباره شبکه های فیلتر شده که ابزار ترویج فساد در کشور ما محسوب می شوند، ديگر توضيحي نمي دهيم. اما آیا مي دانستيد شرکت هاي بزرگ براي اداره حساب هاي کاربري و در ارتباط بودن با مشتريانشان پول مي دهند؟ اگر نمي دانستيد ما هم نمي دانستيم!
    آیا می دانستید آمازون هم برنامه ای برای درآمدزایی در شبکه های اجتماعی دارد؟ بله! برويد عضو Amazon’s Affiliate Program شويد. کالا بفروشيد، يعني اگر کالايي از طريق لينکي که شما معرفي کرديد به فروش رفت، کميسيون خود را بگيريد. ولي فکر کنم فعلا در ايران اين بحث منتفي است. منظور سيستم هاي بانکي است بد برداشت نکنيد!
    اين Flickr هم که تکليفش مشخص است، فيلتر است. ولي نوشته اگر عکس هاي خوب و خوش فرم داريد مي توانيد برايشان حق فروش يا ليسانس تعريف کنید، آنها هم خریداران خاص خود را دارند!
    اول فيلتر بوده بعد اينترنت آمده يا اينترنتي هم درکار بوده؟ به SoundCloud هم که بروید نشان می دهد “دسترسي به تارنماي فراخوانده شده امکان پذير نمي باشد”! آن طور که فهميدم این رسانه اجتماعی تبليغات را صوتي مي کند و شما می توانید اطلاعات کالايي، مکانی، خدماتي را به صورت آوا به سمع مخاطبتان برسانید لابد آن ها هم در ازايش پول مي دهند. به حق چيزهاي نشنيده...
    با اين وضعيت و از هزارتوی فیلترنت شبکه های اجتماعی برای ما ایرانی ها، تنها يک راه مي ماند: اينستاگرام.
    نکته اي که جلب توجه مي کند اين است که اکثر راه هاي پولدار شدن (!) شبکه اي- چه اين سوي آب و چه آن سوي آب -  معطوف است به اينستاگرام؛ اين غول چراغ جادوي عصر ما.
    مهم ترين و ابتدايي ترين اصل Getting Rich، داشتن دنبال کننده است. قبول داريد که جمع کردن تعداد قابل توجه از اين عزيزان پولساز-فالوئرها را مي گويم- صبر ايوب مي خواهد و عمر نوح. اما هميشه راه هاي ساده تري هم هست. بگذاريد از احمقانه ترين آن ها شروع کنيم که تنها مزيتش بالابردن رتبه در جست وجو در گوگل است. بله! هواداران ف-ي-ک يا قلابي که بازارش حسابي داغ است. اين هواداران ناواقعي نمي توانند به خودي خود پول دارتان کنند پس کمي خلاقيت به خرج دهيد.
    آن خانم خوش نام که يادتان هست (نکند که انتظار داريد بگويم کيم کارداشيان)؛ چندوقت پيش کاشف به عمل آمد -اگر اشتباه نکنم- 1.5 ميليون از هوادارانش قلابي بودند!
    راه ساده بعدي، تعامل با پرهواداران است. اگر دوست و آشنايي داريد از او بخواهيد –چه نقدا چه جور ديگر- شما را تبليغ کند. فرض کنيد کسي 1 ميليون از اين ها (طرفداران) دارد. اگر يک درصدش (که باز هم خيلي است، مي شود 0.01*1m=10k) بيايند سراغتان مي شود 10هزار نفر! - تازه ما یک درصد را حساب کرديم. در خبری خواندم همين متد باعث جذب 2 درصد فالوئرها شده، چيزي حدود 143k ! البته در جريان هستيد که در راه رضاي خدا اين کار صورت نمي گيرد. قيمت ماهيانه 100k از اين عزيزان پيرو در برزيل، 4هزار دلاري مي شود. خود دانيد!
    تعامل با پرفالوئرها 2 روش اجرا دارد. يکي همين که گفته شد و ديگري فروش کالا يا کلا تبليغ چيزي در صفحات اين عزيزان پرطرفدار. نمونه هاي وطني اش هم که الا ماشاالله فراوان است.
    خانم بازيگري که تبليغات کالاي چرمي مي کند، يا آن يکي خانم بازيگري که مطب تبليغ مي کند يا آن آقاي خيلي بازيگري که نمي دانم چه اصراري روي تبليغ خانم دندان پزشک و خانم دکتر پوستش دارد. همه اينا هم با کپشن دوست خوبم، داداشي م، داداش گلم و قص عليهذا!
    احتمالا بتوانيد روش بعدي را نگفته حدس بزنيد! اجازه دهيد کمي روشن تر بگويم. تا اينجا، يعني روش دوم، کمک گيري از ديگران مطرح شد. پس گام بعدي مي شود: فروش لايک و فالوئر. دسته اي تاکيد دارند اين کار کلاشي و دغل بازي است و در مقابل دسته ديگر از فرآوري و صاحب ارزش تجاري بودن سخن مي گويند. کاري به حسن و قبح ذاتي اين موضوع ندارم؛ چون نه در حيطه دانش من است و نه اساسا ربطي به اين نوشتار دارد. غرض از بيانش ذکر نمونه و مثالي است.
    چندی پیش روزنامه شهروند مطلبی منتشر کرد با این مضمون که بازار تجارت لایک و فالوئر این روزها در ايران حسابي گرم است. صحبت از يک بازار 16 ميليوني است. پس تک تک اين لايک ها و فالوئرها ارزشمند است.
    فعالان اين بازار مي گويند: با ريزش مخاطبان فيس بوک، در حال حاضر اينستاگرام پرمخاطب ترين شبکه اجتماعي در ايران است و بيشتر خدمات تجاري مربوط به مشاغل ايراني در اين محيط عرضه مي شود؛ خدماتي که شغل نوپاي «مديريت صفحات مجازي» يا «ادمين» را در ايران کليد زده است و زنان خانه دار ايراني جزو اولين متقاضيان آن به شمار مي آيند. هر فالوئر ايراني در فضاي مجازي حدودا بين يک تا ٢٠ تومان قيمت دارد. قيمت هر يک فالوئر به تعداد تقاضايتان بستگي دارد. هرچه تعداد فالوئر بيشتري بخواهيد قيمت يک فالوئر گران تر مي شود. به عنوان مثال براي خريد ٣٠ هزار فالوئر نياز به ١٤٠ هزار تومان داريد و به عبارتي براي هر فالوئر تنها ٤ تومان مي پردازيد. در حالي که ١٠٠ هزار فالوئر يک ميليون و ٦٠٠ هزار تومان هزينه دارد و بايد براي هر فالوئر حدود ١٦ تومان پرداخت شود. در اين ميان، لايک و فالوئر ايراني قيمت بيشتري دارد و تقريبا دو برابر فالوئر و لايک خارجي ارزش گذاري مي شود.
    بهترين روش اثبات يا نقض چيزي، مثال آوردن است. پس با بيان تعدادي نمونه ملي و بين المللي اين گزارش را به پايان مي بريم.
    2- اين خارجي ها عجب مخلوقاتي هستند! آقاي نیل گایمن (Neil Gaiman) نويسنده، کار جالبي کرده است. مي دانيد اثر calendar of tales از اين شخص چگونه متولد شده؟ اين آقا حساب توييتري پر باري دارد؛ حدود 2.5 ميليون دنبال کننده. از کاربرانش مي خواهد با پرسش وپاسخ در خلق اين اثر به او کمک کنند و خب طرفدارانش هم به او کمک مي کنند. اگر علاقه داشتيد حاصل کار را اينجا ببينيد: http://acalendaroftales.com/uploads/files/COT_E_BOOK.pdf
    اگر احيانا و خداي نکرده به توييتر دسترسي داشتيد اکانت
      @neilhimself را نیز نگاهي بيندازيد. در به اصطلاح بيو اين نويسنده درج شده: تا پيداکردن يک کار درست و حسابي، شغلمان همين است
     keep making things up and writing them down!
    مسوولان خيلي به فکر ما هستند. براي همين توييتر را، فليکر را، ساندکلاد را و يوتيوب را پايش (نخوانيد فيلتر) مي کنند تا ما اگر ناني به کف آورده به غلفت نخوريم.
    3- اين ها هم شاهد مثال: خانم Grace Helbig. اگر سرچ کنيد مي بينيد يک کانال بسيار پرطرفدار يوتيوب دارد که برايش 5ميليون دلار(!) در سال 2015 سودآوري داشته است. چه معني دارد؟ يک کانال دارد هي حرف مي زند هي تکان مي خورد هي ادا درمي آورد و این خانم کمدین هي 5 ميليون دلار درمي آورد. تازه اين يک نمونه که فقط نيست.
    4.5.6- بزنيد Jenna Marbles (2.5 ميليون) يا Tyler Oakley  و Shane Dawson (هرکدام 2 ميليون دلار). 
    نهايتا مي رسيم به اينستا که هنوز در عجبم چرا پايش نمي شود. اين روزها همه صدقه سر اديتورهاي موبايلي و غيرموبايلي، يک پا مدل و فشن و موفق و چه ها شده اند؛ فقط ما بدقواره و چاق و البته بي پول هستيم و ضمنا خانه مان حوالي پايين شهر است. اما اگر دقيق شويم تمام اين اطوارها (ShowOff) به همين محدود مي شود و فکر نمي کنم به جنبه پول سازي آن توجهي شده باشد. ثورن که ابتداي متن معرفي اش کرديم، خاطرتان هست.
    7- سايت "يک پزشک" نمونه ديگري مي آورد: Arvin Lal. جوان 28ساله اي که با انتشار عکس هايش کنار بدن سازان مطرح، رژيم غذايي خود را تبليغ کرد و با فالوئرآفريني (بر وزن کارآفريني) شرکت 3ميليون دلاري خود را پايه ريزي مي کند.
    از آن جا که ما خيلي به طريقه کسب درآمدمان توجه مي کنيم و خيلي برايمان مهم است از چه مسيري پول درآوريم و کلا برایمان افت دارد از طريقي غير از زور بازو و عرق جبين و خاک سر شانه ارتزاق کنيم، هيچ عزيزي در ايران را سراغ نداريم که از اين روش هاي الکي سرخوشانه مسخره دروغکي پول دربياورد؛ اصلا مگر مي شود، چه معنی دارد؟


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :