آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 86496
تاریخ انتشار : 12 آبان 1394 11:42
تعداد بازدید : 891

اعطای پروانه‌های جدید اینترنتی به 7 شرکت

واعظی: مردم در بسیاری از شهرها در نوبت تلفن ثابت هستند مخابرات: ثبت نام تلفن ثابت ادامه دارد

پروانه 7 شرکت FCP (شبکه ارتباطات ثابت) دیروز در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعطا شد.


فناوران- سرانجام بعد از بررسی های بسیار شرکت های انتقال داده های آسیاتک، پارسیان لین ارتباطات، انتقال داده های نداگستر صبا، پیشگامان توسعه ارتباطات، آریا رسانه تدبیر، داده گستر عصر نوین و گستش ارتباطات مبنا پروانه FCP را دریافت کردند.
بنابر اعلام رگولاتوری، این شرکت ها بزرگترینPAPهای فعلی هستند و هفتمین شرکت نیز یکی از بزرگترینISDPهای فعلی کشور است. در پروانه های جدید محدودیت تکنولوژی برداشته شده و این شرکت ها می توانند از بسترهای مختلف ارتباطی ثابت به مشترکان خود سرویس ارایه کنند. پروانه دیگر شرکت های ISP و ISDP نیز در صورت عدم مراجعه برای تغییر پروانه، تنها تا پایان 95 تمدید خواهد شد.
 واگذاری تلفن ثابت به روز نیست
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دیروز نیز در مراسم اعطای پروانه به این شرکت ها باز هم به انتقاد از شرکت مخابرات ایران پرداخت و گفت: امروز مردم حتی در بسیاری از شهرهای بزرگ در نوبت ثبت نام تلفن ثابت یا نوبت دریافت هستند و ۷ شرکت ارتباطات ثابت که به تازگی پروانه گرفته اند باید این خلاء را سریع پر کنند تا کسی در نوبت دریافت خدمت نماند.
واعظی ادامه داد: بازار ICT کشور قابلیت افزایش تا 3 برابر را دارد و پروانه هایی که امروز صادر می کنیم بازار را برای کسی تنگ نمی کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه کسب درآمد به حوزه محتوا منتقل شده است، گفت: با تغییر ذائقه مردم کاربران دوست دارند به جای خواندن مطالب حجیم با عکس و ویدیو نیازمندهای خود را دریافت کنند. عکس و فیلم به معنای پهنای باند بیشتر و مترادف با درآمد بیشتر برای شرکت های اینترنتی است.
واعظی گفت: اگر خدمات خوب باشد مردم حاضرند هزینه آن را بپردازند و آنچه مردم را عصبانی می کند قطعی مداوم سرویس است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: بر خلاف سیاست های نظام واگذاری تلفن ثابت اکنون به روز نیست هرجا که سفر می کنم حتی در بسیاری از شهرهای بزرگ یا به مردم فرصت نام نویسی داده نمی شود یا مردم در نوبت ثبت نام هستند.
واعظی تاکید کرد: روزی که مخابرات خصوصی شد قرار نبود از انحصار دولتی تبدیل به انحصار شبه دولتی شود بلکه قرار بود بقیه هم بتوانند در این بازار فعالیت کنند. یکی از اهداف صدور پروانه های FCP این است که کسی در نوبت دریافت سرویس نماند.
 انتظار نداریم همه دارندگان FCP موفق شوند
وزیر ارتباطات ادامه داد: البته قرار نبود تعداد پروانه های FCP اینقدر زیاد باشد بلکه پیشنهادمان تجمیع این شرکت ها و تشکیل کنسرسیوم بود اما اینجا ایران است و همه برای اسم خودشان کار انجام می دهند. در نهایت به نظر می رسد تا اول بهمن سال جاری 10 یا 12 شرکت FCP داشته باشیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: در گذشته شرکت هایی پروانه تلفن ثابت را گرفته بودند اما موفق نشدند اکنون نیز انتظار نداریم که همه 7 شرکتی که پروانه FCP می گیرند، موفق شوند.
وی همچنین درباره صدور پروانه SAP (ارتباطات ماهواره ای) گفت: داخل وزارتخانه همواره اعطای پروانه SAP شرکت خدمات انفورماتیک مخالفان سرسختی داشت اما معتقد بودم نمی توان به شرکتی که فعالیت می کند و حجم فعالیت زیادی هم دارد پروانه نداد.
او در پاسخ به انتقاد نمایندگان دریافت کننده FCP که انحصار ایرانیان نت در توسعه فیبرنوری را یک چالش برای توسعه شبکه ارتباطی توسطFCPها دانست، گفت: ایرانیان نت تا سال 99 انحصار دارد و نمی توانیم در این زمینه کاری انجام دهیم.
 توسعه اشتغال در حوزه ICT در سال آینده
معاون وزیر ارتباطات نیز در مراسم اعطای پروانه FCP گفت: اپراتورهای تلفن همراه نیز مانند اپراتورهای ثابت ملزم به ایجاد حساب کاربری برای مشترکان هستند که هر ۳ اپراتور در این زمینه اقدام کرده اند و به زودی سامانه اطلاع از ریز مصرف مشترکان در سایت رگولاتوری نیز تجمیع می شود.
علی اصغر عمیدیان با بیان اینکه 1200 پروانه موجود در حوزه ارتباطات ثابت به 120 پروانه کاهش می یابد وبا توجه به اینکه تجمیع پروانه ها بخشی از اصلاح ساختار ICT کشور است، گفت: پس از واگذاری مجوز نسل 3 و 4 موبایل و اجرای اپراتور مجازی موبایل و پس از آن عملیاتی شدن ترابرپذیری شماره تلفن همراه دستورالعمل عمده فروشی وایمکس پیشرفته ابلاغ خواهد شد.
وی گفت: اصول حاکم بر عمده فروشی وایمکس پیشرفته تصویب شده و به زودی ابلاغ خواهد شد که براساس آن برای باند فراکانسی 2300 مگاهرتز امتیازهای خاصی برای FCPها در نظر گرفته شده تا وابستگیFCPها به سیم مسی کاهش یابد.
عمیدیان اظهار امیدواری کرد: در سال آینده با پروانه هایی که در بخش ثابت و سیار اعطا شد شاهد توسعه اشتغال در حوزه ICT خواهیم بود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره پروانه ای که به شرکت خدمات انفورماتیک برای فعالیت در حوزه SAP (ارتباطات ماهواره ای) داده شد، گفت: این شرکت نیمی از ظرفیت این بخش را در اختیار دارد و با این پروانه مجاز خواهد بود تنها در حوزه سامانه های بانکداری فعالیت کند تا به سایر حوزه های SAP صدمه وارد نشود.
وی همچنین تعیین و تکلیف مراکز داده، نظام تعرفه گذاری و قواعد SMP (شرکت های غالب در بازار) را از جمله برنامه های در دستور کار رگولاتوری اعلام کرد و گفت: سال 95 تغییرات جدیدی را در بخش ICT احساس خواهیم کرد.
عمیدیان همچنین از راه اندازی حساب کاربری توسط اپراتورهای موبایل خبر داد و گفت: هر سه اپراتور هم اکنون حساب کاربری ویژه مشترکان خود را راه اندازی کرده اند. او همچنین از محدودیت جدید اینترنت در 8 استان به علت بدهی به زیرساخت خبر داد.
 واکنش سریع مخابرات به انتقاد وزیر ارتباطات
درحالی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بار دیگر در یک مراسم از فرصت استفاده کرده و از به روز نبودن ثبت نام و واگذاری تلفن ثابت توسط مخابرات ایران گله کرد، اما مخابرات ایران نیز بلافاصله بعد از این مراسم یک اطلاعیه رسمی پیرامون این موضوع صادر کرد.  روابط عمومی این شرکت در اطلاعیه خود آورده که در پنج سال بعد از خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران ، 4 میلیون و 780 هزار نفر برای تلفن ثابت ثبت نام که از این تعداد، تلفن 4 میلیون و 670 هزار مشترک دایر و 110 هزار نفر در نوبت واگذاری قرار دارند. در ادامه این اطلاعیه آمده است ثبت نام و واگذاری تلفن ثابت در سال های بعد از خصوصی سازی مخابرات ایران هرگز متوقف نشده و در این مدت تلفن بیش از 99 درصد متقاضیان واگذار شده است. بر اساس این گزارش در حال حاضر در کل کشور فقط 110 هزار مشترک در نوبت تلفن ثابت قرار دارند که با برنامه ریزی های صورت گرفته و به رغم محدودیت های مالی ناشی از کاهش تعرفه های مخابراتی در سال93 ، بخش عمده این تعهدات تا پایان سال به اتمام می رسد. این گزارش می افزاید: هم اکنون در 9 استان، باقی مانده فیش در دست مردم، صفر، در 8 استان، زیر هزار در 11 استان کمتر از 10 هزار و در دو استان بیش از 10هزار فیش است که عمده تعهدات در شهرک های حاشیه شهرهای بزرگ ومسکن مهر قرار دارد. روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در ادامه گزارش خود، با اشاره به جایگاه تلفن ثابت در دنیا آورده است: در حال حاضر تقریبا روند توسعه این تلفن در دنیا معکوس بوده و ایران به رغم ضریب نفوذ بالاتر از میانگین جهانی، از محدود کشورهایی است که دراین زمینه متقاضیان اندکی دارند و شرکت مخابرات ایران با آگاهی از این نیاز وعلی رغم مشکلات مالی مصمم به تامین امکانات است.
بر اساس این گزارش از حدود 10 سال قبل، 5 شرکت در بخش تلفن ثابت دارای مجوز ارایه خدمات بوده اند، لیکن به دلیل تعرفه پایین خدمات این تلفن، فقط 2 دهم درصد از بازار را جذب کرده اند. هر چند شرکت مخابرات ایران همواره آمادگی خود را برای همکاری با شرکت های دارای مجوز قدیم و جدید اعلام می دارد. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :