fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 86504
    تاریخ انتشار : 12 آبان 1394 12:15
    تعداد بازدید : 756

    بانک‎های ایرانی آماده کاهش شعب باشند

    با گسترش زیرساخت های ارتباطی و اینترنت در دو دهه گذشته، بخش زیادی از مبادلات و امور بانکی می تواند از طریق ابزارهای نوین بانکی انجام شود، اما این درحالی است که هنوز شاهد فعالیت تعداد زیاد شعب بانک ها در کشور هستیم. شعبی که به گفته کارشناسان، وجودشان چندان تاثیری در کارآمدتر شدن نظام بانکی و حتی رونق اقتصاد ندارد و فقط هزینه ای است که بر دوش بانک ها تحمیل می شود.

    بنکر- در چنین شرایطی، بانک ها باید چه شیوه ای را اعمال کنند تا بتواند نیاز مشتریان را بدون وجود شعب شان پاسخ دهند. کارشناسان در این رابطه معتقدند نظام بانکی باید به سمت ارایه خدمات جدید مبتنی بر بانکداری الکترونیکی و با توجه به نیاز مشتریانشان حرکت کند تا از این طریق بتوانند بخش زیادی از نیازهای مشتریان را به صورت آنلاین و خارج از شعبه برطرف کنند.
     تنوع بخشی به خدمات الکترونیکی
    سید بهاالدین حسینی هاشمی از کارشناسان بانکی در این زمینه می گوید: در سال های گذشته تعداد شعب بانک به شکل قارچ گونه ای در حال افزایش بوده و این درحالی است که بسیاری از این شعب نتوانسته اند در بخش اقتصادی عملکرد مثبتی از خود به جای بگذارند و فقط عاملی برای بالا رفتن هزینه بانک شان شده اند.  او با بیان اینکه رشد تعداد شعب بانک ها در کشور درحال حاضر تاجایی پیش رفته که از استانداردهای بین المللی فاصله گرفته و این درحالی است که در سال های اخیر بر استفاده از ابزارهای الکترونیکی بانکی و بانکداری مبتنی بر فضای مجازی بسیار تاکید شده است، گفت: متاسفانه در حال حاضر به دلیل خلاهایی که وجود دارد، این امر باعث شده بانک ها همچنان به همان شیوه سنتی فعالیت کنند و مردم هم به تبع آن برای انجام امور بانکی شان در شعب بانک ها حضور یابند.
    او بر این باور است که برخی خلأها و بی اعتمادی ها و همچین تنوع نداشتن ابزارهای نوین بانکی باتوجه به نیاز مشتریانشان، باعث شده برخی از مردم نسبت به استفاده از ابزارهای الکترونیکی بانک ها بی تمایل باشند. ضمن اینکه آگاه نبودن برخی از افراد نسبت به استفاده از این ابزارها را هم می توان به عنوان یک عامل در این رابطه برشمرد. 
    حسینی هاشمی تصریح کرد: حال با توجه به اقداماتی که در جهت کاهش شعب بانک ها در حال انجام است، ضروری است بانک ها به سمت تنوع بخشی خدمات بانکداری الکترونیکی گام برداند و فعالیت شان را به صورت آنلاین انجام دهند. 
    تنوع بخشیدن به ابزارهای الکترونیکی بانکی، ترویج بانکداری الکترونیکی در کشور، تشویق مردم به استفاده از این خدمات و آموزش های لازم به افراد برای چگونگی استفاده از این خدمات، در نظر گرفتن نیاز مشتریان و ایجاد یک خدمت جدید در این راستا و بسیاری از مواردی که می تواند راهکار مناسبی برای کاهش شعب و به تبع آن کم شدن هزینه بانک ها باشد  از جمله مواردی است که از سوی کارشناسان این حوزه روی آن تاکید می‎شود.   به گفته حسینی هاشمی، به طور حتم اگر بانک ها براساس دستورالعمل بانک مرکزی درباره کاهش شعب شان، گام بردارند این امر باعث کوچک سازی نظام بانکی کشور خواهد شد و می تواند آثار بسیار مثبتی هم در بخش پولی و هم اقتصاد کشور به دنبال داشته باشد.  
    وی با تاکید بر اینکه کوچک سازی بانک ها باعث کنترل بیشتر بانک مرکزی بر عملکرد بانک ها شده و از سوی دیگر کاهش هزینه بانک ها به طور غیرمستقیم بر هزینه تمام شده پول تاثیر می گذارد، گفت: درحال حاضر شاهد فعالیت بانک ها و شعب زیاد آنها در کشور هستیم که در مجموع تمامی این بانک ها، خدماتی یکسان ارایه می کنند، بنابراین اگر این بانک ها یا شعب شان کاهش یابد و کمیت جای کیفیت را بگیرد به طور حتم این امر به کارآمدتر شدن سیستم بانکی نیز کمک خواهد کرد.  آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران نیز دراین باره با تاکید بر اینکه در سال های گذشته بانک ها برای اینکه حضور خودشان را به اثبات برسانند و بتوانند در تمامی نقاط کشور خدمات رسانی داشته باشند، در رقابتی تنگاتنگ اقدام به افتتاح شعبه می کردند گفت: همین موضوع باعث شد شاهد رشد چشمگیر شعب بانک ها در سطح شهرها باشیم، اما با توسعه بانکداری الکترونیکی در کشور و ورود ابزارهای نوین بانکی، بانک ها انتظار داشتند مردم به جای حضور فیزیکی در شعب، با استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی بخش زیادی از امور بانکی شان را از این طریق انجام دهند که هرچند این اتفاق تا حدی رخ داد اما بازهم افرادی هستند که درحال حاضر تمایل دارند با حضور در شعب بانک ها، امور بانکی شان را انجام دهند. 
    وی با بیان اینکه بانک ها باید تلاش کنند با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درست به مشتریانشان، مردم را ترغیب به استفاده از ابزارهای نوین بانکی کنند و تا جایی که امکان دارد از حضور فیزیکی مشتریان بانک ها در شعب بکاهند، گفت: باید به این موضوع توجه داشت که بالا بودن تعداد شعب بانک ها، باعث افزایش هزینه خواهد شد و این به طور قطع بر هزینه تمام شده پول و در نهایت نرخ تسهیلات تاثیر خواهد گذاشت.  این کارشناس بر این باور است که در آینده نه چندان دور بانکداری سنتی به هیچ عنوان دیگر معنا نخواهد داشت و فعالیت های بانکی بیشتر از طریق گوشی های تلفن همراه و آن هم به صورت اینترنتی انجام خواهد شد. به نظر می رسد در چنین شرایطی شعب باقیمانده هم باید خود را محدود به کارهای خاص و پرداخت های جزئی کنند و امور بانکی انجام دهند که از طریق ابزارهای الکترونیکی بانکی امکانپذیر نیست.
    به گفته او، اگر سیستم بانکی به این سمت حرکت کند که شعب خود را کاهش دهد، برای بانکداری الکترونیکی اطمینان سازی کرده و آموزش های لازم را ارایه کند به طور حتم دیگر نیازی به وجود بانکداری به شیوه سنتی نخواهد بود و این مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت. به گفته این کارشناس، استفاده از ابزارهای الکترونیکی بانکی نه تنها می تواند هزینه بانک ها را تا حد زیادی کاهش دهد، ازسوی دیگر آثار مثبت دیگری از جمله کاهش اتلاف وقت افراد، کاهش ترافیک، افزایش امنیت نقل و انتقال پول و... را به همراه خواهد داشت.

     بانکداری الکترونیکی حرف اول را بزند
    حجت اله میرزایی، از کارشناسان بانکی هم در این زمینه با انتقاد از افزایش چشمگیر شعب بانک ها در سال های گذشته، این روند را به نفع اقتصاد کشور ندانست و دراین رابطه گفت: درحال حاضر بسیاری از شعب بانک ها بدون هیچ گونه توجیهی راه اندازی شده اند و این درحالی است که این شعب نتوانسته اند در بخش اقتصادی عملکرد مناسبی داشته باشند و در عین حال فقط عاملی برای بالا بردن هزینه بانک شان شده اند. وی با بیان اینکه در شرایط کنونی که بانکداری الکترونیکی و بانکداری در فضای مجازی، حرف نخست را می زند، وجود این تعداد شعبه بانک، منطقی نیست. از این رو به نظر می رسد بانک ها چاره ای جز کاهش شعب شان نداشته باشند. 


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :