fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 86977
    تاریخ انتشار : 19 آبان 1394 12:52
    تعداد بازدید : 695

    رییس پژوهشکده استاندارد ایران:

    میزان رضایت مندی از کیفیت برخی کالاها به میانگین هم نمی رسد

    رییس پژوهشکده استاندارد ایران با بیان اینکه میزان رضایت مندی از کیفیت برخی کالاها به میانگین هم نمی رسد، گفت: از مجموع فرآیند بی کیفیتی یا کم کیفیتی کالاها، بخش توزیع و خدمات پس از فروش بیشترین سهم را در نارضایتی مصرف کنندگان دارند اما مصرف کننده به حقوق خود در این زمینه واقف نیست.

    ایسنا- جهانبخش سنجابی شیرازی به مناسبت به روز ملی کیفیت گفت: برای اینکه ارزیابی درستی از وضعیت کیفیت کالا و خدمات داشته باشیم باید تعریف دقیقی از مفهوم کیفیت ارایه کنیم. 
    رییس پژوهشکده استاندارد افزود: مطمئنا با این تعریف در تعدادی از کالاهای وارداتی و از سوی دیگر در تعداد زیادی از مجموع خدمات و کالاهای داخل رضایت‎مندی مشتری به مفهوم حداکثری وجود ندارد و حتی در برخی موارد رضایت مندی از کیفیت به میانگین هم نمی رسد و زمانی که نارضایتی از سوی مصرف کنندگان وجود دارد مفهوم این است که کیفیت مطلوب وجود نداشته است. 
    سنجابی شیرازی با بیان اینکه باید تعریف دقیق و علمی و مبتنی بر مشتری مداری برای زنجیره کیفیت ارایه کرد، گفت: کیفیت تابعی از هفت معیار است که عبارت است از فرآیندهای پیش از تولید، تولید، پس از تولید، توزیع، فروش، مصرف و فرآیند پسا مصرف. این هفت بخش در واقع هفت ایستگاه سنجش کیفیت هستند. 
    دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در مورد مشکلات دیگر فرآیند کیفیت گفت: بخشی از مشکل کیفیت به حوزه تولید مربوط می‎شود که در اینجا شاخص‎های استانداردها باید خود را نشان دهد. از آن جاکه در کشور استانداردهای اجباری در حوزه تولید داخل و همچنین واردات به کمتر از 2000 تعرفه تعلق می‎گیرد اگر نظارت مناسبی وجود نداشته باشد می تواند باعث بخشی از بی‎کیفیتی کالاها شود. 
    سنجابی شیرازی ادامه داد: بخش دیگری از مشکلات مربوط به کیفیت به شرایط توزیع و خدمات پس از فروش بر می گردد. از فرآیند بی‎کیفیتی یا کم کیفیتی کالاها، بخش توزیع و خدمات پس از فروش بیشترین سهم را در نارضایتی مصرف کنندگان دارند. به گفته وی این بخش بیشتر جنبه فرهنگی دارد و بیشترین سهم را در ذائقه مشتری دارد اما به نظر می‎رسد مصرف کننده به حقوق خود در این زمینه واقف نیست و از سوی دیگر نیز توزیع کننده وظیفه خود نمی‎داند که به مصرف کننده پاسخگو باشد. 


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :