fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 87079
    تاریخ انتشار : 20 آبان 1394 12:25
    تعداد بازدید : 1443

    شرکت خدمات انفورماتیک امروز برگزار می‌کند

    همايش بانکداری چابک و هوشمند با رویکرد IFW

    یکی از دغدغه های اساسی نظام بانکی کشور این است که فرایندهای اجرایی به صورت نظام مند و براساس یک چارچوب جامع و یکپارچه مبتنی بر استانداردهای بین المللی طراحی و عملیاتی نشده است و برای برون رفت از وضعیت موجود لازم است فرایندهای اجرایی مورد بازنگری و بهینه سازی قرار گیرد، بطوری که امکان بهبود تعاملات در داخل هر بانک و در رابطه با نهاد نظارتی و همچنین مراودات بین المللی فراهم شود. تحقق این امر در یک بازه زمانی مناسب، ایجاب می کند که از چارچوب های موفق مطرح و تجربه شده در صنعت بانکی بهره گیری شود. یکی از چارچوب های اطلاعاتی تجربه شده در سطح موسسات پولی و مالی بین المللی IFW یا Information FrameWork است که شرکت خدمات انفورماتیک به عنوان بازوی فنی بانکی مرکزی در زمینه فناوری اطلاعات با تهیه این دانش افزار، امکان بهره برداری از آن را در کشور فراهم کرده است. همزمان با دومین نشست IFW با موضوع «بانکداری چابک و هوشمند با رویکرد IFW: فرایند اعطای تسهیلات» پای صحبت دکتر رستمی، مدیر فناوری و مهندسی کسب و کار شرکت خدمات انفورماتیک نشستیم تا در این مورد بیشتر بدانیم.

     لطفا به زبان ساده تعریفی از چارچوب IFW ارایه کنید.
    یکی از چارچوب های اطلاعاتی موفق و مطرح در صنعت بانکداری جهان، Information FrameWork یا به اختصار IFW است. IFW یک چارچوب اطلاعاتی جامع و یکپارچه شامل مجموعه ای از مدل های کسب و کار موسسات مالی مبتنی بر استانداردهای بین المللی است که زبان مشترکی بین متخصصان کسب و کار و فناوری اطلاعات ایجاد می کند. این چارچوب ابتدا توسط Roger Evernden در سال 1996 طراحی و ارائه شد و سپس شرکت IBM با همکاری متخصصان کسب و کار بانکی آن را توسعه داد. این چارچوب در حوزه های توسعه و بهبود سامانه های بانکی، یکپارچه سازی و پاسخگویی سریع تر به نیازهای مشتریان، برنامه ریزی راهبردی سازمان، بازمهندسی و بهینه سازی فرایندهای بانکی، طراحی و ایجاد انبار داده های بانکی و تدوین مدل های یکپارچه کسب و کار بانکداری توسط متخصصان صنعت مالی و تحلیلگران سیستم کاربرد دارد.
    مدل هاي كسب وكار IFW بیش از 80 درصد فرآيندهاي كسب و كار مالی را پوشش می دهد و براساس فعالیت گسترده بیش از 300 نفر سال متخصصان و بازخوردهای بسیاری از بانک ها و موسسات مالی بزرگ تهیه شده است. اين مدل قابلیت سفارشی سازی و توسعه به منظور پوشش نیازهاي يك بانك خاص را نیز دارد. همچنین IFW بر پایه مديريت فرآيند كسب وكار (BPM) و معماري سرويس گرا (SOA) ايجاد شده است.
    این چارچوب شامل 3 مدل اطلاعاتی، فرایندی و یکپارچه سازی است.
    مدل اطلاعاتی برای فراهم کردن محتوای داده ای بانکی به منظور پرداختن به حوزه هایی مانند اطلاعات در سطح سازمان با هدف تعیین محدوده و تعریف اصطلاحات کسب و کار  و مدل فرایندی برای فراهم کردن محتوای فرآیندهای بانکی به منظور پرداختن به حوزه هایی مانند مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار با هدف تحلیل تفصیلی فرآیندهای کسب و کار با قابلیت استفاده مجدد مورد استفاده قرار می گیرد. مدل یکپارچه سازی نیز برای فراهم آوری محتوای خدمات کسب و کار بانکی به منظور پرداختن به حوزه هایی مانند معماری سرویس گرا با هدف تحلیل و طراحی خدمات با قابلیت استفاده مجدد انجام می گیرد.
    باید اضافه کنم که ایجاد زیرساخت لازم برای ارائه خدمات بانکداری چابک و هوشمند  در حد اقل زمان و هزینه با کارایی و اثربخشی بالا و  اجرای پروژه های بانکی با استفاده از قالب های طراحی تجربه شده، ارائه دید جامع نگر در زمان طراحی فرایندها، سهولت در تطبیق فعالیت های بانکی با قوانین، مقررات و دستورالعمل ها، تسریع در طراحی و پیاده سازی سامانه های بانکی و قابلیت یکپارچه سازی داده های عملیاتی در سطح سامانه های بانکی  از جمله مزایای اجرای چارچوب IFW  است.
     وجه تمایز این چارچوب در مقایسه با سایر موارد مشابه چیست و چرا IFW را انتخاب کردید؟
    IFW توسط مرکز راهکارهای بانکی IBM در دوبلین براساس بازخوردهای بسیاری از موسسات ارائه دهنده خدمات مالی توسعه یافت. این چارچوب به این صنعت بانکی محدود نشد و پس از آن باتوجه به فعالیت در معماری سایر حوزه های کسب و کار از جمله خرده فروشی و بیمه نیز توسعه پیدا کرد. از این رو به عنوان اولین وجه تمایز این چارچوب می توان به جامعیت و تجربه عملیاتی آن در صنعت های مختلف مانند مخابرات، بیمه و خرده فروشی اشاره کرد. 
    اگر چه ایده اصلی IFW ابتدا براساس چارچوب زکمن شکل گرفت، اما با توسعه و تغییرات اساسی آن، علاوه بر مدل های جامع از توسعه راهکارهای مورد نیاز یک سازمان، متدلوژی توسعه آن را نیز ارائه می کند. 
    در IFW سه نمای سازمان، کسب و کار و فنی به صورت مجزا تعریف شده است. این سه نما به دلیل آن است که بهره برداران و ماهیت تغییر هر نما متفاوت از نمای دیگر است. علاوه براین تولید مدل ها نیز تسهیل می شود. همچنین می توان مدل های عمومی را در سطح صنعت تعریف و ایجاد کرد. از سوی دیگر، IFW به گونه ای طراحی شده است که توسط سه گروه مختلف طراحان ساختار سازمانی و توسعه دهندگان مهارت ها، تحلیل گران کسب و کار و فعالان در حوزه زیرساخت های فنی مورد بهره برداری قرار گیرد.
     باتوجه به جزئیات گسترده IFW  شرکت خدمات انفورماتیک تا چه حد از این چارچوب را توانسته قابل ارائه به مشتریان خود کند؟
    IFW به عنوان یک چارچوب اطلاعاتی می تواند توسط بانک ها و موسسات اعتباری، بانک مرکزی و شرکت های نرم افزاری فعال در حوزه بانکداری مورد استفاده قرار گیرد. 
    پروژه سامانه نظارت الکترونیکی بانک ها یا به اختصار سناب نقطه آغاز رویکرد به IFW در شرکت خدمات انفورماتیک است. هدف از این پروژه استانداردسازی فرایندهای بانکی و تجمیع داده های بانکی و نظارت بر آن تعریف شد. مدل جامع انبار داده IFW در تجمیع داده های بانکی به کار می آید. این پروژه مطابق با دستورالعمل شفافیت و تمرکز اطلاعات بانکی مصوبه پنجاهمین مجمع بانک مرکزی تعریف شده که بانک ها و موسسات اعتباری را مکلف کرده است تا تمامی داده های مربوط به عملیات بانکی خود اعم از جذب سپرده ها، اعطای تسهیلات و ارائه انواع خدمات بانکی به صورت ریالی و ارزی را منحصرا در یک سامانه بانکی یکپارچه ثبت، پردازش و نگهداری کنند. در این پروژه داشبوردهای مدیریتی– نظارتی مربوط به اطلاعات ارسالی بانک ها طراحی و به بانک مرکزی تحویل شد.
    پس از این مرحله  بانک مرکزی طرحی با عنوان نظام شفافیت و تمرکز اطلاعات یا به اختصار نشتا تعریف کرد. در این طرح، پروژه مبنا (مدل بانکداری نوین ایران) برای طراحی مدل های نوین کسب و کار بانکداری ایران در دست اجرا قرار گرفت. 
    در راستای ارائه نتایج مطالعات و بررسی های انجام شده در مورد IFW تاکنون چند همایش و کارگاه برگزار شده است. اولین همایش تخصصی با عنوان «تحلیل مطالبات غیرجاری براساس استاندارد Basel II: رویکرد IFW» در روز 20 خرداد ماه 94 برگزار شد که در این رویداد سعی شد تا ابتدا با معرفی مفاهیم و مدل های IFW، مجموعه بانکی کشور را با ادبیات این چارچوب و کاربردهای آن آشنا شوند. در نظرسنجی بدست آمده از شرکت کنندگان در این همایش، آنها خواستار برگزاری کارگاه آموزشی در این زمینه بودند که در این راستا شرکت خدمات انفورماتیک، دو کارگاه آموزشی برای مجموعه بانکی کشور در روزهای 94/05/28 و 94/06/11 برگزار کرد. همچنین رویداد دوم امروز، 20 آبان ماه با موضوع «بانکداری چابک و هوشمند با رویکرد IFW: فرایند اعطای تسهیلات» در هتل سیمرغ تهران برگزار می شود.  
    از نتایج این نشست ها می توان به این موضوع اشاره کرد که برخی از بانک های کشور برای اصلاح فرایندهای کسب و کار خود قصد دارند از چارچوب IFW استفاده کنند. در این زمینه نیز علاوه بر برگزاری چندین دوره آموزشی، جلساتی با تیم مدیریتی و کارشناسی یکی از بانک های بزرگ کشور برگزار شده است.
     در همایش امروز کدام بخش مد نظر بوده و روی چه محورهایی تاکید خواهد شد؟
    این رویداد که به عنوان دومین رویداد در زمینه IFW توسط شرکت خدمات انفورماتیک برگزار می شود تحت عنوان «بانکداری چابک و هوشمند با رویکرد IFW: فرایند اعطای تسهیلات» حول محورهای چالش های بانکداری در اعطای تسهیلات، ضرورت رویکرد به چارچوب های اطلاعاتی، رهنمودهای کمیته بال در اعطای تسهیلات، ریسک اعتباری و شناسایی ذینفع واحد با رویکرد IFW، ارائه نتایج بررسی و مطالعات انجام شده توسط شرکت خدمات انفورماتیک در IFW در زمینه اعطای تسهیلات، مدیریت ریسک اعتباری، رهنمودهای کمیته بازل در زمینه مدیریت ریسک و شناسایی ذینفع واحد است.
    شرکت براساس رسالتی که بر عهده دارد ضمن برگزاری رویدادهای تخصصی در زمینه IFW شرایط لازم برای رویکرد بانک ها به تجربیات موفق بین المللی و استانداردهای کاربردی را فراهم می کند.
     چه الزاماتی برای اجرای این چارچوب باید در سطح بانک ها و هماهنگی بین بانکی صورت پذیرد؟
    پیشرفت ها و دستاوردهای نوین در زمینه بانکداری  و تنوع ابزارهای پرداخت الکترونیکی، بازار رقابتی شدیدی برای نظام بانکی ایجاد کرده است. از اینرو ارتقای وضعیت موجود بانکداری در داخل و همچنین منطبق ساختن آن با رویه های موجود بانکداری جهانی به ویژه در شرایط پس از تحریم، ایجاب می کند که رویه ها و فرایندهای بانکی موجود مورد بازنگری اساسی قرار گیرد. به عنوان نمونه فرایند اعتبارسنجی مشتریان، مدیریت ریسک، شناسایی ذینفع واحد، اشخاص مرتبط و اجرای رهنمودهای بال 2 به لحاظ نبود زیرساخت های لازم براساس رویه ها و داده های موجود به طور مناسب و کارآمد انجام پذیر نیست. لذا به منظور صرفه جویی در هزینه و تسریع در این زمینه، طراحی، توسعه و بهسازی در ابزارها و سیستم های مالی در نظام بانکی می تواند با استفاده از چارچوب ها و تجربه های موفقی که توسط بانک ها و موسسات مالی معتبر جهانی پیش از این عملیاتی شده است، انجام پذیرد. 
    علاوه براین پشتیبانی مدیریت ارشد بانک ها از بازطراحی فرآیندهای کسب و کار بانک و خدمات ارائه شده به مشتریان براساس چارچوب IFW و همچنین پشتیبانی از الزام به رعایت مقررات و الزامات بانکداری بین المللی ضرورت دارد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :