fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 89213
    تاریخ انتشار : 22 آذر 1394 16:17
    تعداد بازدید : 954

    سواستفاده از راهکار تکذیب درمانی

    علی شمیرانی- یکی از راه های حل مسایل و مشکلات، تکذیب آنهاست. به این شکل که اگر عده ای ولو شبانه روز بگویند و بنویسند که فلان مشکل وجود دارد، یک مسوول می تواند به راحتی آن را رد کرده و از اساس موضوع را یک ادعای بی اساس دانسته و یا حتی پا را فراتر نهاده و معترضان را به سیاه نمایی متهم کند.

    به هر ترتیب سیاست تکذیب درمانی یکی از راه های گریز از حل مسایل است و اگر هم انبوهی از اخبار و شکایت ها واصل شود، برای آن هم به قول خارجی ها پلن B و راه کاری وجود دارد به نام استثنا خواندن مشکلات واصله!
    مدت های طولانی است که کاربران اینترنت در کشور از کاهش ناگهانی اعتبار اینترنت حجمی خود ناراحت بوده و از کم فروشی برخی شرکت های اینترنتی گله مند هستند. 
    همین هفته ای که گذشت دو خبرگزاری متفاوت از شمال و جنوب کشور از کندی و کم فروشی اینترنت از سوی برخی شرکت های حاضر در شهر خود خبر دادند که نمی توان به راحتی آن را خبرسازی و یا سیاه نمایی دانست.در این خصوص بعد از مشکلات کاربرانی در پایتخت کشور، هموطنانی در آستارا و بوشهر بودند که دقیقا از مشکل اختلال و پریدن ناگهانی اعتبار اینترنت خود گله داشتند.سمت دیگر این ماجرا اما مسوولانی هستند که باید در نقش داور و حامی حقوق کاربران، لزوما منتظر شکایت نمانده و به مردم اطمینان دهند که مانع پایمال شدن پول و حقوق آنها می شوند.
    اما در همین خصوص وزیر ارتباطات در پاسخ به موضوع کندی اینترنت، در یکی از صفحات اجتماعی خود اینگونه نوشته بود که « به دلیل سرعت ورود تجهیزات، برنامه ها و اپلیکیشن های جدید و وابسته به اینترنت، حجم مصرف اینترنت در کشور به شدت بالا رفته است. برای مثال کاربری که تا پیش از این، ممکن بود یک گیگابایت ماهانه مصرف اینترنت داشته باشد هم اکنون مصرفش به ۲ یا ۴ گیگابایت در ماه رسیده است؛ همه این موارد و برخی مسایل دیگر در کنار پهنای باند بسیار موثر هستند.»
    معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات نیز چندی پیش در پاسخ مشابهی علت کندی اینترنت در قبال اعلام متعدد افزایش سرعت اینترنت برای کاربران را بالا رفتن تعداد و شکل استفاده کاربران اینترنت عنوان کرده بود. 
    به این ترتیب پرونده اعتراض به کندی اینترنت و کم فروشی ها بسته شده و مقصر خود مردم اعلام شده اند. 
    لذا با پاسخی که ارایه شده، گویی از این پس گلایه و انتقاد از مشکلات اینترنت دیگر وارد نبوده و راه به جایی نخواهند برد و درج گزارشاتی در رسانه ها نیز تنها قلم فرسایی و پرکردن صفحات آنها تلقی می شود.
    اما اگر منصف باشیم باید بگوییم کم نیستند کاربرانی که نوع نیاز و استفاده آنها از اینترنت تغییر و عبارت درست تر افزایش یافته است. اما آیا شیوه موضع گیری مدیران دولتی متولی این عرصه و ریختن آب پاکی روی دست کاربران، زمینه ساز سواستفاده از سوی شرکت های اینترنتی فرصت طلب نخواهد شد؟ به عبارت دیگر آیا خیال آنها بابت رویکرد مسوولان راحت نشده و به آنها اجازه دست بردن در حقوق مصرف کنندگان اینترنت را نخواهد داد؟ آیا رسانه ای کردن و تاکید چندباره بر چنین پاسخی منجر به سست شدن همین میزان نظارت اندک به تخلفات برخی شرکت های اینترنتی نشده و دیگر نباید منتظر جریمه و اعلام اسامی شرکت های متخلف در این عرصه بود؟آیا نوع پاسخ و نگاه مسوول توسعه و تنظیم بازار اینترنت به منزله پایان به انتظار مردم برای بهبود وضعیت اینترنت به رغم انواع وعده ها و خبرها از افزایش ظرفیت اینترنت است؟ به هر حال ظاهرا دوران بازی با کلمات و گفتاردرمانی به سر نیامده و الگوی جایگزینی “نزول" با کلمه "سود"، همچنان مشتری و کاربران خاص خود را دارد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی