fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 95337
    تاریخ انتشار : 1 اسفند 1394 10:3
    تعداد بازدید : 585

    نباید بازار داخلی روی محصولات خارجی باز شود

    وزارت ارتباطات به شرکت های نوپا تسهیلات نمی دهد

    معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضروری ترین نیاز کشور در پساتحریم را مشارکت حقوقی تولیدکنندگان داخلی با شرکت های معتبر جهانی دانست و از تدوین راهکارهای این وزارتخانه برای کمک به شرکت های فعال در این عرصه خبر داد.

    ایرنا- امیرحسین دوایی افزود: نباید اجازه داد بازارهای داخلی روی محصول های خارجی باز شود بلکه شرکت های داخلی باید به دنبال مشارکت حقوقی با تولیدکنندگان خارجی باشند و تولید مشترک وجه همت شرکت های داخلی قرار گیرد.
    وی فرصت ایجاد شده برای کشور با فروپاشی تحریم ها را شمشیری دولبه توصیف کرد و گفت: تدوین برنامه درست و اصولی در این دوره می تواند پای شرکت های داخلی را به بازارهای جهانی باز کرده و بازار مناسبی برای شرکت های فعال در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات فراهم کند.
    معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد، ورود شرکت های داخلی به بازارهای جهانی به تنهایی تحقق یافتنی نیست و از این رو، راهکارهای مناسب از سوی این وزارتخانه تدوین شده است.
    دوایی یکی از راهکارها را مشارکت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تامین هزینه تحقیق و توسعه شرکت هایی دانست که در بخش سخت افزار و نرم افزاری پروژه های راهبردی در دست تهیه دارند. این شرکت ها با ارایه فهرست این پروژه ها می توانند از سهم وزارت ارتباطات در هزینه تحقیق بهره مند شوند.
    وی ادامه داد: راهکار دیگر، پرداخت وام های تسهیلاتی و وجوه اداری شده (وجوهی که از محل منابع داخلی شرکت های وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه این بخش در نظر گرفته شده است) از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
    دوایی در این زمینه گفت: تسهیلات در نظر گرفته شده فقط به شرکت هایی اختصاص می یابد که واجد ویژگی های باشند که وزارت ارتباطات برای آنان تعیین کرده است. معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات استفاده از نوآوری های داخلی در تولید محصول را یکی از این ویژگی ها برشمرد و توضیح داد: شرکت های داخلی که برای تولید محصول از نوآوری های ایرانی استفاده می کنند، می توانند وام وجوه اداری شده دریافت کنند. وی ویژگی دیگر برای برخورداری از وام های حمایتی را نیاز شرکت های ایرانی به خرید محصول خارجی برای تکمیل محصول خود اعلام کرد و گفت: شرکت های داخلی که برای تکمیل فناوری خود از خارج خرید کنند و خرید آنها به تولید محصولی با فناوری داخلی- خارجی منجر شود، می توانند وام بگیرند. دوایی افزود: شرکت های داخلی که برای توسعه محصول و شبکه خود با دانشگاه ها همکاری کنند نیز می توانند از حمایت های وزارتی برخوردار شوند. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شرکت های بزرگ صاحب فن با حضور تیم متبحر علمی از دانشگاه ها می توانند شرکت جدیدی با موضوع مشخص فناوری و نوآوری تاسیس کرده و با تضامین از شرکت مادر اقدام به دریافت تسهیلات کنند اما تسهیلات به هیچ وجه دست شرکت های تازه کار داده نمی شود. دوایی همچنین در شورای برنامه ریزی و توسعه استان همدان اظهار کرد: به دنبال بحث شتاب دهنده های استانی هستیم به طوریکه برنامه های حمایتی وزارت توانمندسازی کسب و کارهای نوپا، کاهش سرمایه های زیرساختی اولیه کسب و کار و برنامه ریزی برای حمایت از توسعه شتاب دهنده های غیردولتی در استان هاست.
    معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: باید به دنبال ایده های جدید و صاحبات تبحر داخل نهادهای دیگر برویم و به عناصر قابل اتکا و متبحر تبدیل کنیم.
    وی با بیان اینکه کم کم بر روی عناصر شتاب دهنده تمرین می کنیم تا عناصر متبحر را در کشور رشد دهیم، تصریح کرد: زمینه برای حضور سرمایه گذار خطرپذیر و شرکت های بزرگ در کشور ایجاد شده است؛ به طوریکه هم اکنون زمان شکل گیری شرکت های زایشی است.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :