آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 95411

چوب ساعت های هوشمند لای چرخ صنعت سوییس

در حالیکه۳۰ میلیون دستگاه ساعت هوشمند سال گذشته به فروش رسید، حالا تحلیلگران رقم پیش بینی شده برای فروش ساعت های هوشمند را امسال ۵۰ میلیون دستگاه تخمین زده اند.

ساحره چمنی
این رقم شاید زنگ خطری برای ساعت سازان بزرگ دنیا و از جمله تولیدکنندگان سوییسی باشد.
اگرچه هنوز هم کم نیستند کسانی که به ساعت های لوکس شرکت های سوییسی علاقه دارند و هنوز هم یکی از ابزارهای جانبی که شیک و به روز بودن افراد را نشان می دهد، استفاده از ساعت هایی با برندهای لوکس سوییسی است، اما باید واقع بین بود، دیر یا زود بازار ساعت های مچی لوکس هم از سکه می افتد و مثل بازار تلفن های رومیزی که روزگاری گرم بود و هرگز کسی تصور نمی کرد که استفاده از این دستگاه ها روزی کمرنگ شود، ساعت سازان سوییسی هم باید در استراتژی خود تغییراتی ایجاد کنند و تا کسب و کارشان کساد نشده چاره ای 
بیندیشند.
تا همین چند سال پیش کمتر کسی حتی تصور می کرد که گوشی های هوشمند به ابزاری قدرتمند برای همه مردم کره زمین تبدیل شود اما این روزها از مردم فقیر در کشورهای آفریقایی تا هند همه مردم در سراسر دنیا، دست کم یک دستگاه گوشی هوشمند دارند. داستان ساعت های هوشمند هم خیلی متفاوت نیست.
از یکی دو سال گذشته ساعت های هوشمند توسط اکثر تولیدکنندگان گوشی طراحی و تولید شده و دیگر به عنوان ابزاری لوکس و مختص قشر خاصی در نظر گرفته نمی شود، بلکه این روزها تنوع این دستگاه ها آنقدر زیاد شده که تقریبا با هر رنج قیمتی می توان مدلی از این ابزارها در بازار یافت.
همانطور که اکثر تولیدکنندگان گوشی های هوشمند همچون سونی، سامسونگ، اچ تی سی، هوواوی، ایسوس، ال جی، موتورولا و حتی اپل اقدام به ساخت ساعت های هوشمند کرده اند، برخی از ساعت سازان سوییسی هم که بازار خود را در خطر دیده اند، تولید ساعت های هوشمند را در دستور کار خود قرار داده اند، مثلا Tag Heuer ساعت هوشمندی با نام Connected Watch تولید کرده که از سیستم عامل Android Wear پشتیبانی 
می کند. 
البته این شرکت نتوانسته سهمی بیشتر از یک درصد بازار را برای خود اختصاص دهد؛ چرا که امکانات کمی در این ساعت هوشمند گنجانده شده و خبری از مسیریاب GPS برای کنترل حرکت یا NFC برای پرداخت های هوشمند در آن نیست. حتی سواچ هم سال گذشته ساعت هوشمندی با نام Touch Zero One برای ورزشکاران در رشته والیبال ساحلی طراحی و تولید کرد.
بنابراین می توان اقدامات اخیر شرکت های سواچ و Tag Heuer را در زمینه ساخت ساعت های هوشمند، ترس آنها برای از دست دادن بازار تلقی کرد.
ساعت های هوشمند توانایی برقرای تماس، رد و بدل کردن پیام، کنترل سلامتی و بسیاری قابلیت های دیگر دارند. طبیعی است که کاربران امروزی که در فناوری و محصولات آن غرق شده اند، تمایل زیادی به استفاده از چنین ابزارهای جذابی داشته باشند.
البته نمی توان اپل را در توسعه بازار ساعت های هوشمند نادیده گرفت. این غول فناوری سال گذشته با عرضه ساعت Apple Watch توانست توجه بسیاری از کاربران را به سوی این ساعت جلب کند.
اگرچه ساعت اپل نسبت به سایر ساعت های موجود بازار گران تر بود، اما با توجه به امکانات و طراحی جالبی که داشت از فروش بالایی برخوردار شد و کاربران بسیاری را جذب کرد به نحوی که هم اکنون درصد زیادی از سهم بازار، متعلق به اپل واچ است. برای این منظور کمپانی اپل با تبلیغات گسترده و کیفیت محصول خود، درصد زیادی از کاربران را به خرید ساعت هوشمندش ترغیب کرده 
است. 
این اقدام اپل حتی شرکت های رقیب را ترغیب کرد تا ساعت های هوشمند با قابلیت های جذاب و جدید بسازند و با قیمتی مناسب تر راهی بازار کنند. حتی نسخه ای از اپل واچ که قیمتی معادل ۱۷ هزار دلار داشت اگرچه نسبت به ساعت های سوییسی قیمت بالاتری داشت، اما از فروش خوبی برخوردار شد و این موضوع هم به منزله خطر بزرگی برای ساعت سازان بزرگ دنیا از جمله کمپانی های سوییسی به شمار
 می رود.
به هر حال اگر شرکت های سوییسی با سرعت بیشتری به سمت ساعت های هوشمند و این فناوری رو به رشد حرکت نکنند، ممکن است بازار پوشیدنی ها را به کلی از دست بدهند. 
طبق آمار و پیش بینی ها، فروش ساعت های هوشمند در سال گذشته میلادی، حدود ۳۰ میلیون دستگاه بود که این رقم در سال جاری به ۵۰ میلیون خواهد 
رسید. 
از سوی دیگر پیش بینی درآمد 66/7 میلیون دلاری حاصل از فروش این ساعت ها در سال ۲۰۱۷، بسیاری از سازندگان سوییسی را نگران کرده است. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :