fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 9587
    تاریخ انتشار : 7 تیر 1391 12:24
    تعداد بازدید : 857

    افزایش نگران کننده تراکنش های صوری روی کارتخوان ها

    در حالی که استفاده از پایانه های فروشگاهی نسبت به خودپرداز در کشور هم در لحاظ تعداد تراکنش و هم میزان خرید های انجام شده به نحو محسوسی افزایش یافته است، منابع آگاه اعلام می کنند بخشی از این افزایش واقعی نیست.

    پایگاه خبری بانکداری الکترونیکی- در تشریح دلایل این امر به فرایند اعطای امتیازات و پاداش در حوزه استفاده از  پایانه هر یک از بانک‌ها اشاره می‌شود که در نتیحه باعث افزایش تراکنش‌ها در دو بعد مبلغ و تعداد می‌شود.
    امتیاز تسهیلاتی
    یکی از دلایلی که باعث افزایش مبلغ تراکنش‌ها روی پایانه‌های فروشگاهی شده امتیاز تسهیلاتی است که بانک‌ها به دارندگان پایانه‌های فروشگاهی در قالب  گردش مالی بیشتر قایل می‌شوند. در این راستا صاحبان فروشگاه‌هایی که در آنها کارتخوان نصب است، با کشیدن کارت و انتقال صوری مبالغ به حساب خود عملا گردش مالی را بالا می برند تا به بانک نشان دهند کارتخوان منصوبه در آن فروشگاه از عملکرد خوب برخوردار است تا از این طریق از امتیازات لازم برای  دریافت تسهیلات  برخوردار شوند. بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از مهرماه سال۹۰ مجموع ریالی خرید‌های انجام شده توسط پایانه‌های فروشگاهی بیش از مبالغ جابه‌جا شده از طریق شبکه خودپرداز‌های بانکی بوده است. در اسفندماه سال ۹۰ این نسبت یعنی مبلغ جابه جا شده از طریق کارتخوان‌ها به میزان 1/1 درصد مبلغ جابه‌جا شده از طریق خودپردازهای بانکی را نشان می‌دهد.این در حالی است که در سال 89 میزان خرید انجام شده توسط پایانه تنها 41/0 درصد مبالغ جابه‌جا شده از طریق خود پرداز بوده است.
    کارشناسان اعتقاد دارند به سختی بتوان برآورد دقیقی از حجم گردش واقعی پایانه‌های فروشگاهی ارایه داد ولی تخمین زده می‌شود دست‌کم یک چهارم از این جابه‌جایی‌ها صوری بوده باشد.
    تراکنش‌های یک ریالی
    صوری بودن تنها در مبالغ جابه‌جا شده خلاصه نمی‌شود بلکه دارندگان کارتخوان برای برنده شدن در برخی از جشنواره‌های این حوزه با انجام تراکنش‌های پایین حتی یک ریالی تعداد تراکنش را بالا می‌برند تا بتوانند امتیاز تعداد تراکنش ثبت شده در پایانه بانک صاحب جشنواره را کسب کنند و در نتیجه در قرعه‌کشی شرکت کرده و برنده یک دستگاه خودرو شوند.
    منابع آگاه در این خصوص نیز اعلام می کنند بسیاری از تراکنش‌های انجام شده روی پایانه‌ها صوری است و به معنای افزایش واقعی استفاده از پایانه نیست.
    بر اساس گزارش تازه بانک مرکزی نسبت استفاده از خودپرداز به پایانه فروشگاهی در اسفند ماه سال ۹۰ به عدد ۵۷ درصد در مقابل ۴۳ درصد رسید که این رقم در مقایسه با ماه مشابه سال قبل نشانگر بهبود بیش از ۱۵ درصدی مردم در استفاده از پایانه‌های فروشگاهی است.
    کارشناسان تخمین میزنند نسبت استفاده واقعی مردم از پایانه نسبت به خودپرداز هم اکنون حدود 30 به 70 درصد است.
    راهکارهای پیشنهادی
    کارشناسان مهم‌ترین راهکار را اتخاذ مجدد کارمزد روی پایانه‌های فروشگاهی می دانند. خوشبختانه اجرای طرح شاپرک به این مهم جامه عمل خواهد پوشاند. از سوی دیگر استقلال شبکه پایانه‌های فروشگاهی و شرکت‌های پی اس پی از بانک‌ها گام مهم دیگری است که به  اصالت تراکنش‌های کارتخوان‌ها کمک می‌کند که این مساله نیز در قالب شاپرک پیش‌بینی شده است.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :