fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 9649
    تاریخ انتشار : 10 تیر 1391 12:28
    تعداد بازدید : 743

    عضو کمیته علمی همایش روز رسانه‌های اجتماعی

    مساحت جدیدی به نام رسانه های اجتماعی به کشورها اضافه شده

    رسانه های اجتماعی فضاهایی جدید هستند، گویا که بر مساحت کشور افزوده شده است، حال در این مساحت جدید اگر محصول موردنیاز کاشت نشود، لابد به دشتی بی مصرف تبدیل می شود که راهی جز سپردن آن به دیگران وجود نخواهد داشت.

    فناوران- پدرام الوندی، عضو کمیته علمی همایش روز رسانه‌های اجتماعی در آستانه برگزاری این همایش با اشاره به این مطلب گفت: رسانه‌های اجتماعی شمشیر دو لبه هستند. همانقدر که به کار دانشمندان علوم انسانی می‌آیند به درد توزیع‌کنندگان مواد مخدر هم می‌خورند. همانقدر که می‌توان به کمک آنها دنبال یک دوست گشت می‌توان حریم خصوصی کسی را با آنها نقض کرد. می‌توان به جای ابزاری برای حل بحران به عنوان ابزاری برای ایجاد بحران از آنها کمک گرفت. رسانه‌های اجتماعی تابع اجتماع هستند. مستقل از جامعه نمی‌توان آنها را متهم به گسترش بحران، تبلیغ فحشا و نظایر اینها کرد.
    وی افزود: بدبین باشید یا خوشبین، باید با پدیده رسانه‌های اجتماعی کنار بیایید. این رسانه‌ها گاهی آنقدر آزاردهنده می‌شوند که همه را در مورد زوال اخلاقی جامعه نگران می‌کنند و گاه آنقدر به کار می‌آیند که بدون آن مدیریت بحران بی‌معنی می‌شود؛ به عصر رسانه‌های اجتماعی خوش آمدید.
    الوندی ادامه داد: رسانه‌های اجتماعی فضایی ایجاد کرده که «محتوا» همگانی شده است یا دست‌کم گروه‌های بیشتری از افراد می‌توانند در آن مشارکت کنند. رسانه‌های اجتماعی افراد بیشتری را درگیر تعیین دستورکار سیاسی جامعه کرده‌اند.
    الوندی با تاکید بر اینکه رسانه‌های اجتماعی فرآیند خبر را شهروندمدار کرده‌اند، گفت: بزرگ‌ترین شبکه‌های خبری دنیا هم نیاز به بازی دادن شهروندان را احساس کرده‌اند و در گوشه و کنار ساعت‌های خبری‌شان بخش‌های مهمی را به مخاطب-شهروندان اختصاص داده‌اند.

    رسانه‌های اجتماعی، اجتماعات مجازی را متداول ساخته‌اند و بر بخشی از موانعی که زندگی شهری ایجاد کرده، غلبه کرده‌اند. علاوه بر این آنها شبکه‌هایی از افراد را دور هم آورده‌اند و امکان برقراری ارتباط میان آنها را فراهم کرده‌اند

    او با تاکید بر اینکه رسانه‌های اجتماعی صرفا ابزار نیستند، ابزاردیدن دانستن آنها را ساده کردن مساله دانست و گفت: آنها اجازه می‌دهند صداهای بیشتری اجازه ظهور بیابند و شنیده شوند و حتی مشتری پیداکنند. آنها پاهای زشت روزنامه‌نگاری کلاسیک را برجسته کرده‌اند و به همین دلیل هم در چرخه تولید و بازخورد خبر شهروندان را وارد کرده‌اند.
    عضو کمیته علمی همایش روز رسانه‌های اجتماعی افزود: قبل از رسانه‌های اجتماعی، تعامل محدودتر بود. دست مخاطب بسته بود و گروه‌های در اقلیت راه درازی تا نشر روزنامه و پخش سراسری داشتند. اما امروز از یک شهروند ساده تا فعالان محیط زیست و منتقدان جهانی‌شدن تا جوانان مصری و فعالان انقلابی لیبیایی درشبکه جهانی اینترنت راه‌هایی برای نشر محتوا، قرارهای مبارزاتی و برنامه‌ریزی‌های آنلاین یافته‌اند.
    وی گفت: رسانه‌های اجتماعی، اجتماعات مجازی را متداول ساخته‌اند و بر بخشی از موانعی که زندگی شهری ایجاد کرده، غلبه کرده‌اند. علاوه بر این آنها شبکه‌هایی از افراد را دور هم آورده‌اند و امکان برقراری ارتباط میان آنها را فراهم کرده‌اند. افراد با همدیگر روابط دوستانه پیدا می‌کنند و با دنبال کردن هم از حال و احوال و برنامه‌های هم با خبر می‌شوند. شاید همین مساله مهم‌ترین بخش از ساختار رسانه‌های اجتماعی را شکل دهد؛ رسانه‌هایی که در خدمت اجتماع هستند. صدای همه را در خود جای می‌دهند و خاصیت مرکزگریزی آنها دست مخالف‌شان را بسته است.
    او ادامه داد: مخالفان آنها نیز به همین دلیل مجبور شده‌اند به بازی رسانه‌های اجتماعی تن دهند و خود دست به کار شوند. انواع شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های اشتراک لینک، شبکه‌های اشتراک و پخش ویدیویی، شبکه‌های اشتراک عکس، شبکه‌های اشتراک صدا، وبلاگ‌ها و غیره همه در دسته‌بندی مربوط به رسانه‌های اجتماعی جای می‌گیرند.
    الوندی نکته مهم در مباحث مربوط به رسانه‌های اجتماعی را توجه به ترمینولوژی دانست و گفت: رسانه‌های اجتماعی با شبکه‌های اجتماعی و با رسانه‌های شهروندی تفاوت زبانی و مفهومی دارند. به نظر می‌رسد می‌توان گفت، وقتی از رسانه‌های اجتماعی حرف می‌زنیم مصداق‌های عملیاتی و روشنی داریم. سایت‌ها و نرم‌افزارهایی را می‌گوییم که امکان زندگی مجازی و تعاملی را به ما می‌دهند، اجازه می‌دهند هر قالبی از محتوا را به شرط بودن سخت‌افزار و نرم‌افزار و سواد رسانه‌‌ای منتشر کنیم. وقتی از شبکه اجتماعی حرف می‌زنیم از ساختاری صحبت می‌کنیم که افراد را به شیوه دوست‌محور و یا دنباله‌محور کنار هم آورده است و شماری از امکانات اجتماعی، امکانات رسانه‌های اجتماعی را برای برقراری ارتباط به صورت خاص در اختیار آنها قرار داده است. اما وقتی از رسانه‌های شهروندی حرف می‌زنیم وارد یک بحث نظری می‌شویم. بحثی تاریخی و البته میان رشته‌ای. رسانه‌های شهروندی پیش از اینترنت بوده‌اند. درباره آنها حرف زده شده است و منشا تغییر بوده‌اند. شب‌نامه‌ها، دیوارنوشته‌ها، نوارهای کاست و وی‌اچ‌اس  و دستگاه‌های استنسیل همه در روزگار خود ابزارهای شهروندان برای تولید و توزیع خبر بوده‌اند و امروز با همه‌گیر شدن اینترنت و رسانه‌های اجتماعی، امکانات شهروندان برای رسانه داشتن زیادتر شده است.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :