آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 9762
تاریخ انتشار : 12 تیر 1391 11:43
تعداد بازدید : 704

سوییفت با سامانه «سپام» بومی شد

رییس كل بانك مركزی از افتتاح سامانه پیام رسانی مالی الكترونیكی سپام در این بانك خبر داد و گفت: این سامانه برای تمام الكترونیكی شدن مراودات بانكی و ایجاد زیرساخت یكپارچه خدمت رسانی راه اندازی شده است.

روابط عمومی بانك مركزی- محمود بهمنی با بیان آنكه، سپام یك زیرساخت مهم و اساسی است، افزود: با راه‌اندازی كامل این سامانه، تمامی سیستم‌های بانكی را می‌توان توسط آن به یكدیگر متصل كرد و ارتباطات، مكاتبات و مراودات میان بانك‌ها، بانك مركزی و بانك‌ها را به صورت كاملا الكترونیكی و امن میسر كرد.
به گفته وی، راه‌اندازی سپام نقطه عطف مهمی در نظام بانكداری الكترونیكی كشور محسوب می‌شود و می‌توان انتظار داشت همان تحولی كه با ایجاد مركز شتاب در دهه 1380 نظام بانكی كشور رخ داد، این بار با كاربری سپام در دهه 1390 ایجاد شود.
بهمنی در خصوص دلیل راه‌اندازی این سامانه با بیان آنكه دهه 1380 با توسعه قابل توجه خدمات بانكداری و پرداخت الكترونیكی همراه بود، افزود: بخش عمده ای از این فعالیت‌ها در قالب طرح نظام جامع تسویه و پرداخت صورت گرفت كه در واقع راهبرد نظام بانكی برای توسعه منسجم این خدمات محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: با سپری شدن دهه هشتاد، خواستار ترسیم نقشه راهی برای دهه 90 نظام بانكی شدم و با توجه به این كه خدمات بانكداری الكترونیكی گسترش قابل توجهی پیدا كرده است، نیاز به نظارت دقیق و ایجاد زیرساخت‌های جدیدتر برای توسعه بیشتر خدمات باید مد نظر قرار می‌گرفت.
به گفته وی، در دو سال گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای در این دو محور صورت گرفت كه به عنوان مثال طرح شاپرك برای تجمیع و نظارت بر پایانه‌های فروش، طرح سناب برای نظارت داده محور، طرح نماد برای ایجاد هویت دیجیتالی و از جمله همین سپام كه برای تمام الكترونیكی شدن مراودات بانكی و ایجاد زیرساخت یكپارچه خدمت‌رسانی راه‌اندازی شد.
رییس كل بانك مركزی گفت: سپام یك طرح زیرساختی مهم است كه دو هدف مهم یكپارچه سازی مراودات بانكی از طریق بستر الكترونیكی امن و ایجاد مسیر خدمت‌رسانی مشترك بانكی را دنبال می‌كند.
به گفته وی، سامانه‌های پیام رسانی مالی در نظام‌های پولی و بانكی یكی از مهم‌ترین زیرساخت‌های بخش مالی به شمار می‌روند. این سامانه‌ها برقراری ارتباط بین متعاملان بازار پول، یعنی بانك‌ها، مستندسازی ارتباطات و مراودات و ایجاد بستر حفاظتی و امنیتی برای حفظ محرمانگی،  انكار نکردن و مسوولیت‌پذیری طرفین مراوده را بر عهده دارد.
وی ادامه داد: ایجاد سامانه پیام رسانی مالی می‌تواند با ابزارهای مختلفی نظیر اسناد كاغذی، فكس رمزدار، تلكس و نظایر آن به صورت سنتی نیز انجام شود، اما با تحولات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، حدود دو دهه است كه با راه‌اندازی سوییفت در سطح بین‌المللی، سامانه‌های پیام‌رسانی مالی با استفاده از امكانات فناوری به صورت الكترونیكی رواج یافته و اینك برقراری ارتباطات بانكی از طریق این فناوری تقریبا یگانه راه مطلوب ارزیابی می‌شود.
سخنگوی شورای پول و اعتبار تصریح كرد: برخی سپام را همان سوییفت یا اتصال به سوییفت می‌دانند. باید توجه داشت كه سوییفت در دو مفهوم جداگانه به كار می‌رود؛ یكی آن كه مجموعه‌ای از استانداردها و پروتكل‌ها كه زبان مشترك مالی را بین موسسات پولی و بانكی و مالی، صرف‌نظر از هویت ملی و زبان واقعی آنها تشكیل می‌دهد و مفاهیم یكسانی را تعریف می‌كند. به این بخش در اصطلاح افراد فنی استانداردهای سوییفت گفته می‌شود.
وی ادامه داد: یكی دیگر نیز زیرساخت شبكه و پردازشی برای تبادل واقعی پیام‌ها منطبق بر زبان مشترك است كه به عبارت ساده‌تر همان سخت‌افزارها و كامپیوترها و شبكه‌هایی است كه بانك‌ها از طریق آنها می‌توانند پیام‌های‌شان را مبادله كنند.
به گفته بهمنی، موسسه سوییفت شركتی است تعاونی واقع در بلژیك كه تقریبا تمامی موسسات مالی جهان در آن عضویت دارند. این موسسه مولفه دوم سوییفت را ایجاد و پشتیبانی می‌كند، یعنی زیرساختی برای شبكه و پردازش پیام‌های ارسالی و دریافتی را برای بانك‌های جهان – چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی فراهم می‌سازد.
وی در توضیح این مطلب گفت: به عنوان مثال اگر می‌خواهید حواله‌ای به بانكی بفرستید، می‌گویید باید به این صورت حواله خودتان را تنظیم كنید كه مبلغ و ذی‌نفع و تاریخ و ارز و بقیه مشخصات حواله را به چه صورت بنویسید. یا اگر قرار است اعتبارات اسنادی گشایش شود، این گرامر زبان سوییفتی به شما می‌گوید كه جزییات مربوط به گشایش اعتبار را با چه قالبی بنویسد و این زبان بین همه موسسات مالی دنیا مشترك است و بستگی به زبان و مقتضیات بومی ندارد.
رییس كل بانك مركزی ادامه داد: این تحول بزرگی بود كه بیست سال پیش در حوزه نظام بانكی در سطح بین‌الملل اتفاق افتاد. مبدا این تحول همان موسسه سوییفت بود كه مخترع این زبان مالی هم هست؛ البته این زبان در سال‌های اخیر به بخشی از استانداردهای ISO اضافه شده و دیگر انحصاری به موسسه سوییفت ندارد. ولی از آنجا كه همه موسسات مالی مطرح دنیا عضو و سهامدار سوییفت هستند، ترجیحشان آن است كه از زیرساخت و مسیرها و امكانات این موسسه برای مخابره پیام‌های سوییفتی خودشان استفاده كنند.
بهمنی درباره دلیل راه‌اندازی این سامانه گفت:تا پیش از رویدادهای سال‌های اخیر، تمامی بانك‌های كشور عضو سوییفت بوده و از امكانات آن برای برخی مبادلات مالی داخلی و خارجی خود استفاده می‌كردند. اما با توجه به دو مخاطره اساسی و ملاحظات هزینه‌ای كه برای پیام‌های خودمان باید به صورت ارزی به موسسه سوییفت پرداخت می‌كردیم، سپام به عنوان یك سامانه پیام‌رسانی داخلی مبتنی بر زبان سوییفت در دستور كار قرار گرفت.
وی ادامه داد: نخست نگرانی در خصوص رصد تعاملات بانك‌های ایرانی توسط نهادهای خارجی و این كه اصولا دلیلی نداشت كه تعاملات مالی بانك‌های داخلی را به خارج بفرستیم و دوما با وضع تحریم‌ها، بیشتر بانك‌های ایرانی از خدمات سوییفت كنار گذاشته شدند.
بهمنی با بیان آنكه این سامانه دغدغه‌ها را به طور كامل برطرف می‌كند، گفت: سامانه پیام رسانی مالی الكترونیكی یا سپام، زیرساخت پیام‌رسانی مالی در حوزه نظام بانكی كشور است كه گرچه از زبان سوییفت استفاده می‌كند، اما هیچ‌گونه وابستگی به موسسه سوییفت ندارد.
به گفته وی، این به آن معناست كه با استفاده از این سامانه می توان هر مراوده بانكی را به صورت تمام الكترونیكی در بستری امن و استاندارد صورت داد و از زبان استاندارد نیز بهره جست. با استفاده از سپام نه تنها برای نخستین بار در كشور، یك زیرساخت پیام‌رسانی واحد مالی ملی ایجاد می شود، بلكه امكان اتصال به بانك‌های خارجی دوست و نیز واحدهای بانك‌های تحریم شده ایرانی در خارج از كشور را می‌توان به گونه‌ای برقرار كرد كه بدون كاربری امكانات موسسه سوییفت و نگرانی‌های مربوط به آن، اما با زبانی مشترك و آشنا، تعاملات مالی با آخرین فناوری‌های موجود صورت گیرد و در عین حال از ارسال پیام‌های مالی داخلی به خارج از كشور نیز پرهیز کرد.
وی ادامه داد: بانك مركزی، از چند سال پیش ایجاد زیرساخت پیام رسانی مالی ملی را به منظور كاهش وابستگی بانك‌ها به سوییفت، پردازش داخلی پیام‌های مالی بدون ارسال آن به سوییفت و نیز ایجاد یك بستر واحد و زیرساختی برای انواع پیام رسانی مالی را به عنوان بخشی از نظام جامع پرداخت و تسویه در دستور كار داشت. با تحولات سیاسی رخ داده در سال گذشته، استفاده از این طرح به عنوان جایگزین سوییفت برای همه بانك‌ها و در عین حال درگاه اتصال به سوییفت برای بانك‌های غیر تحریمی در دستور كار قرار گرفته و نهایتا سامانه در فروردین ماه سال‌جاری به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد. متعاقبا آموزش كاركنان بانك‌ها در دستور كار قرار گرفته و همكاران 28 بانك برای كاربری این سامانه آموزش‌های دقیقی دیدند.
یادآور می‌شود، این سامانه با حضور اعضای هیات ‌عامل، مدیران عامل بانك‌ها و مدیران ارشد بانك مركزی افتتاح شد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :