fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 97953
    تاریخ انتشار : 28 فروردین 1395 10:35
    تعداد بازدید : 548

    راهکار جایگزین کپی‌رایت برای حمایت از تولید بازی‌های رایانه‌ای

    بنیاد ملی: بازی های رایانه ای خارجی را گران می کنیم

    معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی های رایانه ای بر لزوم گران کردن بازی های خارجی برای توجیه پذیر شدن سرمایه گذاری در حوزه بازی های ایرانی تاکید کرد.

    ایسنا- جواد امیری با بیان اینکه مشکلاتی در زمینه کپی رایت در کشور داریم و تولید و توزیع بازی های رایانه ای عملا توجیه اقتصادی برای شرکت های ناشر ندارد، افزود: اولا اگر کسی بتواند با توجه شرایط جدیدی که بر کشور حاکم است و شرایط شرکت های خارجی در پسابرجام ، از طریق شرکت های اصلی کپی رایت محصولات خارجی را دریافت کند، به عنوان اولین مجموعه فرهنگی این موضوع را به رسمیت خواهیم شناخت و مجوز آن بازی را به شرکت دیگری نخواهیم داد.
    وی ادامه داد: در مرحله دوم خودمان یک کپی رایت داخلی راه انداختیم و از طریق مزایده بازی های خارجی را به شرکت ها واگذار می کنیم. این مکانیزم هم به این صورت است که هر ماه بازی ها که قرار است انتشار بین المللی پیدا کنند، با هماهنگی انجمن ناشرین در ماه 20 بازی انتخاب می شود، افراد ناشر درخواست خود را برای دریافت بازی ارایه می دهند و به ازای هر 600 هزار تومان که در زمینه حمایت از بازی های رایانه ای سرمایه گذاری کردند، کوپن مجازی دریافت می کنند، برای بازی ها پیشنهادات خود را ارایه می دهند و در نهایت شرکتی که در مزایده بیشترین پیشنهاد را داشته باشد آن بازی را برنده می شود.
    معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی های رایانه ای درباره مزایده میان شرکت ها برای واگذاری بازی های خارجی توضیح داد: اواخر سال 94 شیوه نامه ای به موسسات و شرکت های مجاز ناشر تبیین و ابلاغ کردیم که در آن جزییات برگزاری مزایده در سال جاری به اطلاع عموم رسید و هدف از تدوین این شیوه نا مه این بود که ناشرین مجاز چراغ راهی برای سال 95 پیش رو داشته باشند و بر اساس آن برنامه هایشان را تنظیم کنند.
    امیری هدف از اجرای این طرح را افزایش قیمت بازی های خارجی در بازار ایران با ایجاد انحصار دانست و بیان کرد: مشکل عمده ما این است که بازی های خارجی با بهترین کیفیت با نازل ترین قیمت در بازار توزیع می شود ولی بازی های ایرانی با توجه به عدم رعایت کپی رایت عملا قدرت رقابت با بازی های خارجی را نخواهد داشت و در نتیجه ساخت و تولید و تکثیر و توزیع آن توجیهی نداشته و عملا تولیدکننده ایرانی از پیش شکست خورده است.
    وی گفت: بازی های روز خارجی در دنیا کمتر از 70 دلار عرضه نمی شود اما همان بازی به فاصله 24 تا 48 ساعت در بازار ایران به قیمت 2000 تومان به فروش می رسد و تولید ملی را زیر سوال می برد و شما با هر کیفیتی هم بازی بسازید مطمئنا گیمر ایرانی به سمت خرید بازی ایرانی نمی رود.
    وی گفت: در حوزه بازی تا الان افرادی که برای مذاکره رفتند هیچ توفیقی پیدا نکردند که بتوانند کپی رایت بازی های خارجی را تهیه کنند، اما زمزمه هایی به گوش می رسد که شرکت های خارجی با قیمت نازل تری برای بازارهای ایران بازی های خود را عرضه کنند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :