آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 9811
تاریخ انتشار : 13 تیر 1391 12:32
تعداد بازدید : 1400

اصول حاکم بر قراردادهای خدمات PSPها

مدیرعامل شرکت ایران کیش در رابطه با قراردادهای بین پذیرنده و شرکت های PSP، گفت: قاعده ای که به صورت عمومی توسط بیشتر شرکت های بزرگ بین المللی رعایت و از سوی پذیرندگان پذیرفته می شود این است که وظیفه کسب اطلاعات پیرامون موضوعات مرتبط با قرارداد (به جز آموزش استفاده از ابزارهای پرداخت) بر عهده طرفین است نه شرکت PSP.

قواعد مربوط به حفظ حقوق صاحبان برند در صنعت پرداخت الکترونیکی
سایت ایران کیش- سید مجید میرکبیری، افزود: پذیرنده در بیشتر قراردادهای ارایه خدمات پرداخت، آگاهی خود را از قوانین نحوه استفاده از علایم تجاری شرکت‌ها اعلام داشته و مسوولیت کامل حفظ و حراست از این علائم تجاری و جلوگیری از استفاده نامناسب از آنها در حوزه اختیارات خود را بر عهده می‌گیرد.
برخی از قوانین تصریح شده در قراردادهای ارایه خدمات پرداخت در سطح بین‌المللی عبارتند از:
- تصریح پذیرنده به آشنایی با اسامی، لوگوها، سمبل‌ها و مارک‌های تجاری شرکت PSP و شبکه‌های پرداخت نظیر Visa و MasterCard
- نمایش این علایم طبق نظر صاحبان آنها
- تغییر  ایجاد نکردن در شکل ظاهری این مارک‌ها
- عدم تبلیغ از جانب آنها برای کسب‌وکار خود
- عدم تخطی از قواعد مالکان این مارک‌ها در مورد نحوه استفاده و ارایه آنها
هزینه‌های نصب و راه‌اندازی تجهیزات  پرداخت الکترونیکی
میرکریمی اشاره کرد: پس از بررسی صلاحیت، پذیرنده به نسبت نوع فعالیت خود گزینه‌های متنوعی به منظور دریافت خدمات نصب و راه‌اندازی و به تبع آن هزینه‌های متفاوتی را پیش رو خواهد داشت:
- پذیرندگانی که خواهان دریافت امکانات پرداخت با حضور کارت یک هستند، هزینه اولیه‌ای را متحمل می‌شوند که قسمت عمده آن مربوط به پایانه فروش است.
-  این دستگاه‌ها بسته به نوع امکانات‌شان قیمتی بین 100 تا 500 دلار دارند که این هزینه یا در قالب خرید POS، به‌طور یک‌جا در هنگام نصب از طرف پذیرنده پرداخت می‌شود یا به‌صورت لیزینگ در قالب اجاره به شرط تملیک، ماهیانه از پذیرنده دریافت می‌شود.
-  این پایانه‌ها پس از نصب احتیاج به تنظیم و راه‌اندازی دارند که معمولا این مرحله به‌طور رایگان توسط PSP انجام می‌شود.
- در مورد پذیرندگان آنلاین که متقاضی ارایه خدمات پرداخت بدون حضور کارت2 مانند پرداخت تلفنی یا اینترنتی هستند و نیاز به نصب فیزیکی پایانه فروش ندارند، نرم‌افزارهای پایانه مجازی جایگزین دستگاه POS می‌شود.
تجهیزات
مدیرعامل شرکت ایران‌کیش افزود: نحوه بهره‌گیری از تجهیزات ارایه‌شده به پذیرندگان، در قالب یک قرارداد ارایه خدمات پرداخت تعیین شده و روش‌های کنترلی آن به واسطه هزینه‌های سنگین تامین این تجهیزات از اهمیت بسزایی برخوردار است. در ادامه شرایطی که شرکت‌های PSP در قراردادهای خود پیش‌بینی کرده‌اند، بررسی شده است:
1-  شرایط استفاده تجاری/ سازگاری سیستم
- استفاده از تجهیزات برای مقاصد شخصی یا خانگی توسط پذیرنده، مدیر، پرسنل یا هر فرد دیگر و استفاده از مواردی که دستگاه برای آن طراحی نشده یا منطقا مناسب نیست، تحت هر شرایطی ممنوع است.
- پذیرنده مطلع است که تجهیزات یا نرم‌افزار خریداری یا اجاره شده ممکن است با سایر سیستم‌های پردازشگر سازگار نباشند و شرکت PSP تحت هیچ شرایطی تعهدی در قبال این ناسازگاری‌ها ندارد.
- بعد از فسخ قرارداد، پذیرنده از زمانی‌که PSP دیگری را انتخاب کند، حق استفاده از تجهیزات و نرم‌افزارهای دریافت شده از شرکت قبلی را نخواهد داشت.
2- راه‌اندازی، امنیت و نگهداری تجهیزات و نرم‌افزارها
در منطق تجاری صنعت پرداخت الکترونیکی، فرض بر آن است که تمام تراکنش‌هایی که توسط تجهیزات یک پذیرنده آغاز شده، توسط آن پذیرنده تایید شده‌اند و مسوولیت هر گونه زیان رخ داده در ارتباط با استفاده نادرست یا خطر افشای رمز کارت یا کارتخوان برعهده پذیرنده است. پذیرنده باید به صورت دوره‌ای و بعد از خاتمه همکاری با هریک از کارکنان خود، رمز کارتخوان را تغییر دهد.
- پذیرنده نباید pin pad را بدون نصب حفاظ و در جایی که نحوه استفاده دارنده کارت برای دیگران قابل مشاهده باشد قرار دهد.
- پذیرنده توافق می‌کند هر زمان که دستگاه خراب شده یا پیغام «out of balance» ظاهر شود، به شرکت PSP اطلاع دهد.
- پذیرنده باید اطمینان حاصل کند که هیچ دستگاهی بدون اجازه PSP به تجهیزات متصل نباشد.
- پذیرنده همچنین توافق می‌کند جز در مواردی که تجهیزات به صورت کامل خریداری شده‌اند، بدون اجازه شرکت PSP حق جابه‌جایی دستگاه از آدرس مورد نظر را ندارد.
3- خرید تجهیزات
وی در خصوص اینکه  پذیرنده موافقت کند تجهیزاتی را خریداری کندگفت:
- شرکت PSP به پذیرنده گواهی می‌دهد که تجهیزات خریداری شده در گرو یا تصرف شخص یا سازمان دیگری نباشد.
- برنامه‌های کامپیوتری، مدارک، تکنولوژی و دانش مرتبط با تجهیزات مورد استفاده از طرف شرکت همراه با گواهینامه استفاده غیرانحصاری و با هدف راه‌اندازی تجهیزات در اختیار پذیرنده قرار می‌گیرد.
- پذیرنده مکلف به پرداخت هزینه‌هایی شامل کالا، بیمه، حمل‌و‌نقل و سایر کارمزدها و شارژهاست.
- پذیرنده مکلف به پرداخت کامل قیمت تجهیزات و مالیات قابل اطلاق به آن از زمان دریافت فاکتور یا انعقاد قرارداد است.
- پذیرنده مکلف به رعایت قوانین و مقررات دولتی مربوط به خرید است.
- مسوولیت نگهداری و تعمیر تجهیزات با خود پذیرنده است.
4-  اجاره تجهیزات
در صورت اجاره دستگاه پذیرنده توافق می‌کند که:
- در صورت بازگرداندن دستگاه قبل از موعد مقرر، موظف به بازپس دادن تمام تجهیزات در مدت زمان 30 روز یا پرداخت قیمت دستگاه با احتساب مالیات قابل اطلاق به دستگاه است.
- قیمت‌های اجاره، مشخص شده در فرم ارایه شده به پذیرنده شامل هیچ‌گونه مالیاتی نیست و پذیرنده خود موظف به پرداخت هر نوع مالیات است.
- شرکت PSP از طرف پذیرنده مجاز است که کارمزدهای اجاره و مالیات اطلاق شده به هر یک از دستگاه‌ها را به‌طور مستقیم از حساب پذیرنده یا حساب جاری وی برداشت کند.
- شرکت حق مالکیت دستگاه و حق کپی‌رایت نرم‌افزار و دانش مربوط به آن را برای خود محفوظ می‌داند.
توافق سطح خدمات
تضمین ارایه‌شده از سوی شرکت PSP به پذیرنده برای اطمینان خاطر وی از کیفیت خدمات و نیز در راستای انجام وظایف نهادهای ناظر بر منافع عمومی نظیر بانک‌ مرکزی هر کشور، از جمله قسمت‌های مهم هر قرارداد ارایه خدمات پرداخت است؛ چه آنکه پذیرنده نیز با اطمینان از امکان دسترسی همیشگی و پایدار به خدمات، اقدام به عقد قرارداد و پذیرش کارت‌های دارندگان کارت کرده و عدم دریافت کیفیت مناسب موجب از دست رفتن درآمدها و کاهش اعتبار وی نزد مشتریان می‌شود.
از جمله این ضمانت‌ها فاصله زمانی به‌روزرسانی خدمات یا تضمین سرعت زمان پاسخ به استعلام مشتری است. این بخش قراردادها حداقل استاندارد خدمات PSP و مدت زمانی که طی آن PSP موظف به رفع مشکلات احتمالی است را مشخص می‌کند. (مدت زمان ارایه خدمات پشتیبانی)
به این ترتیب این گزینه امکان ارزیابی خدمات دریافتی توسط پذیرنده و اقدام مقتضی در موارد عدم تعهد PSP به مسوولیت‌های خود را برای وی فراهم می‌کند. پذیرنده با استناد به این بند می‌تواند در چارچوب قانونی با رعایت شرایط ذکر شده در قرارداد اقدام به فسخ آن کند.
در رابطه قراردادی بین پذیرنده و شرکت PSP، قاعده‌ای که به صورت عمومی توسط بیشتر شرکت‌های بزرگ بین‌المللی رعایت و از سوی پذیرندگان پذیرفته می‌شود این است که وظیفه کسب اطلاعات پیرامون موضوعات مرتبط با قرارداد (به جز آموزش استفاده از ابزارهای پرداخت) بر عهده طرفین است نه شرکت PSP.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :