بررسیهای موسسات تحقیقاتی بزرگ نشان داد
بازار جهانی در تسخیر موبایل سازان چینی
این روزها حضور برندهای چینی در بازار جهانی بسیار پررنگ است. چند سالی است که لنوو و هوواوی در بازار جهانی توانسته اند جایگاه خوبی در میان بزرگ ترین تولیدکنندگان دنیا به خود اختصاص دهند، اما این روزها برندهای جدید از چین سر بر می آورند که تاکنون حتی نامی از آنها در بازار نشنیده ایم.
فناوران- به این ترتیب کم کم جا برای تولیدکنندگانی مثل اپل و سامسونگ نه تنها در بازار چین، بلکه بازار جهانی تنگ می شود و تولیدکنندگان چینی کم کم سهم خود را در بازار افزایش می دهند.
مثلا کمپانی Coolpad که مقر آن در شن زن قرار دارد در حال برنامه ریزی برای صرف میلیون ها دلار برای نفوذ به بازارهای جنوب شرق آسیا، اروپا و آمریکا است.
بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، بین سال های 2011 تا 2013 فروش گوشی های هوشمند در بازار چین تقریبا چهار برابر شد. با این حال هم اکنون نرخ رشد فروش گوشی در سایر بازارها آهسته تر پیش می رود.
با این حال فروش گوشی های هوشمند در بازارهای نوظهور همچون هند، جنوب شرق آسیا و آمریکای لاتین با افزایش همراه است، زیرا کاربران به سرعت در حال تغییر گوشی های خود از ساده به هوشمند هستند.
بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی IDC، 89 درصد همه گوشی های فروخته شده در چین در طول نیمه اول سال گوشی هوشمند بود.
این در حالی است که این رقم در بازار هند در طول مدت زمان مشابه 28 درصد برآورد شده است.پیشرفت تولید کنندگان چینی منوط به رشد و نفوذ در بازارهای جهانی است. یکی از دلایلی که چینی ها موفق به نفوذ در اکثر بازارهای دنیا شده اند، رقابت قیمتی است. این تولیدکنندگان با پایین نگه داشتن قیمت گوشی های شان برگ برنده ای در دست دارند.
در مصاحبه ای با وال استریت ژورنال مدیر اجرایی لنوو، چین را به عنوان رقابتی ترین بازار دنیا معرفی کرد. وی می گوید: تعداد تولیدکنندگان محلی در چین زیاد است و برخی از آنها هنوز به شکل رسمی و قانونی فعالیت نمی کنند، حتی بسیاری از آنها برنامه بلند مدت برای گسترش بازار خود دارند و فقط به پول سازی در کوتاه مدت فکر نمی کنند.
هم اکنون لنوو عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان رایانه های رومیزی در دنیا را دارد و هوواوی یکی از پیشروان شبکه های مخابراتی و موبایل دنیاست و هر دو کمپانی امروز در رده پنج تولیدکننده بزرگ موبایل دنیا قرار دارند و با یکدیگر رقابت می کنند.
هر دوی این شرکت ها در بازارهای نوظهور و کشورهای جهان سوم نفوذ کرده و رشد فوق العاده ای داشته اند.
به طوری که هفته گذشته لنوو اعلام کرد که میزان فروش گوشی های هوشمندش در بازار جنوب شرق آسیا و شرق اروپا با افزایش چهار برابری همراه شده است.همچنین هوواوی ماه گذشته گزارش داد که فروش گوشی های هوشمندش در طول نیمه اول سال با افزایش شش برابری در خاورمیانه و آفریقا همراه شده و توانسته فروش خود را در بازار آمریکای لاتین به چهار برابر برساند.در حالی که لنوو و هوواوی در حال افزایش سهم خود از طریق افزایش کانال های توزیع در سراسر دنیا هستند، شرکت های کوچکی همچون شیائومی هم با افزایش فروش گوشی های هوشمندش در مدت زمان کم، درصدد است علاوه بر بازار چین، بازار کشورهای جهان سوم را هدف بگیرد.
از سوی دیگر بسیاری از کمپانی های کوچک چینی که ترسی از بابت قوانین حقوقی و تجاوز به حقوق و پتنت های شرکت های بزرگ ندارد، علاوه بر بازار چین، به راحتی در بازارهای اروپا و آمریکا رخنه می کنند.
با این حال لنوو که به تازگی کمپانی موتورولا را از گوگل خریداری کرده درصدد است نفوذ بیشتری در بازار جهانی داشته باشد و به این ترتیب قرار گرفتن شرکت های چینی در رده اول تولیدکنندگان موبایل دنیا خیلی دور از ذهن و بعید نیست.