fanavaran
آخرین اخبار
facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی
کد خبر : 17484

با حضور معاون اول رییس جمهور از کارت ملی هوشمند رونمایی شد

رحیمی: کارت ملی هوشمند جلوی فساد را می گیرد

با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر کشور و رییس سازمان ثبت احوال کشور کارت ملی هوشمند رونمایی شد.

 رییس سازمان ثبت‌احوال کشور در این مراسم گفت: کارت ملی هوشمند با استفاده از بالاترین فناوری‌ها تولید شده و دارای امنیت بسیار بالایی است و می‌تواند اثر انگشت و امضای الکترونیکی را ثبت کند.
 وی افزود: این کارت می‌تواند به جای تمامی کارت‌های شناسایی از قبیل کارت پایان خدمت، گواهینامه، بیمه و سایر کارت‌ها مورد استفاده قرار گیرد و کارتی است که هم‌زمان کارت‌محور و هم شبکه‌محور است.
 ناظمی اردکانی گفت: پروژه‌ اجرای این کارت مراحل آزمایشی خود را طی کرده و بعد از رونمایی در هفته‌های آینده به خط تولید خواهد رسید.
وی افزود: اجرای پروژه کارت ملی هوشمند با وجود همه تحریم‌ها انجام شده و یکی از افتخارات نظام اسلامی ماست.
 کارت ملی هوشمند کلید ورود به دولت الکترونیکی است
معاون اول رییس‌جمهور گفت: کارت ملی هوشمند برخلاف شناسنامه و سایر مدارک، یک سند هوشمند است و کلید ورود به دولت الکترونیکی محسوب می‌شود و می‌تواند بسیاری از مفاسد و کارهای بیهوده و فتنه‌ها را از بین ببرد.
محمدرضا رحیمی در مراسم رونمایی از کارت ملی هوشمند گفت: همان‌طور که می‌دانید برخی مواقع در کشور عده‌ای خوردند و بردند، به عنوان مثال من که در دیوان محاسبات بوده‌ام، می‌دانم که در گمرک و در پروسه صادرات و واردات چه اتفاقاتی می‌افتد و اگر کارت شناسایی‌ها هوشمند و وضعیت صادرات و واردات افراد مشخص شود جلوی بسیاری از این مسایل گرفته خواهد شد.
 وی گفت: ما میلیاردها دلار به واردکنندگان می‌دهیم اما برخی از آنها اجناس وارد شده را به قیمت دلار آزاد به فروش می‌رسانند. به عنوان مثال ما به کسانی زمانی دلار یکهزار و 50 تومانی دادیم و آن فرد هم کالاهای وارداتی خود را به دلار یکهزار و 800 تومان و دو هزار تومان فروخت. درست کردن چنین کارتی جلوی این نوع فسادها را می‌گیرد.
 رحیمی با بیان اینکه “مردم باید بدانند چه کسانی به بانک‌ها معوقه دارند و معوقات خود را پرداخت نمی‌کنند و مقاومت می‌کنند”، گفت: همه‌چیز باید شفاف شود جز در موارد خاص که در همه جای دنیا سری است. ما در شرایط تحریم هستیم و دشمن تلاش دارد همه راه‌ها را به روی ما ببندد و ما هم تلاش می‌کنیم با راه‌های مختلف کار خود را انجام دهیم و موفق هم می‌شویم اما بدانید در این تحریم‌ها یک‌صدم اذیت‌هایی که در داخل احساس کردیم در خارج از کشور برای ما ایجاد نشد اما نمی‌توانیم ملت را از مشکلاتی که داریم آگاه کنیم، مشکلاتی که برخی از آنها را توانسته‌ایم حل کنیم.
 رحیمی در ادامه با تاکید بر لزوم شفافیت در امور گفت: برخی افراد هستند که 100 میلیارد تومان وام گرفته‌اند اما تنها 10 میلیارد آن را هزینه کرده‌اند و همین افراد باز هم می‌آیند و تظاهرات می‌کنند. به نظر من باید همه اینها را شفاف کرد.
کارت هوشمند مقدمه‌ای برای کارهای بزرگ است
 وی گفت: یکی از مزیت‌های کارت هوشمند، آسان شدن کارها برای مردم است. البته این شفافیت مشکلاتی هم ایجاد می‌کند اما هزاران مزیت دارد که صداقت یکی از آنهاست. کارت هوشمند مثل آیینه شفاف عمل می‌کند و مقدمه‌ای برای کارهای بزرگ است.
 صدور 62 میلیون کارت ملی هوشمند تا سه سال دیگر
قائم مقام مجری طرح کارت هوشمند ملی سازمان ثبت احوال گفت: کارت هوشمند ملی تا پایان برنامه پنجم توسعه برای 62 میلیون ایرانی بالای 15 سال صادر می‌شود.
 محمد ابراهیم طریقت با تاکید بر اینکه کارت هوشمند ملی کلید ورود به دولت الکترونیکی است، گفت: بر مبنای ماده 46 برنامه پنجم توسعه، لازم است زیرساخت‌های لازم به منظور استمرار حرکت به سمت دولت الکترونیکی فراهم شود و کارت هوشمند ملی کلید ورود به دولت الکترونیکی است.
 وی در ادامه با تفکیک قابلیت‌های کارت هوشمند ملی به حوزه‌های انتخابات یا پرداخت یارانه، پرداخت الکترونیکی، سلامت، امضای دیجیتالی، تصدیق هویت و شناسایی، گفت: یکی از ویژگی‌های کارت هوشمند ملی، داشتن قابلیت تشخیص هویت از طریق امضای الکترونیکی و اثر انگشت الکترونیکی است.
 قائم مقام مجری طرح کارت هوشمند ملی سازمان ثبت احوال افزود: مهم‌ترین وظیفه سازمان ثبت احوال، ایجاد امکان شناسایی ایرانیان است و حال با ایجاد کارت هوشمند ملی این وظیفه به فضای مجازی نیز تسری می‌یابد و بدین ترتیب امکان سوءاستفاده و بهره‌برداری از هویت افراد را مانع می‌شود.
 طریقت در ادامه با اعلام اجرای پایلوت کارت هوشمند ملی در استان قم، گفت: پس از انجام دوره زمانی سه ماهه آزمایشی از اواخر امسال این طرح در سراسر کشور آغاز می‌شود و امیدواریم با گذشت یک سال تمامی ایرانیان بالای 15 سال که جمعیتی 62 میلیون نفری را تشکیل می‌دهند، دارای کارت ملی هوشمند شوند.
  افراد دارای اولویت‌ در دریافت کارت هوشمند ملی
 وی در ادامه با معرفی افراد دارای اولویت در دریافت کارت هوشمند ملی، گفت: نوجوانانی که به سن 15 سالگی می‌رسند و فاقد کارت ملی هستند، افرادی که کارت ملی خود را گم کرده‌اند و افرادی که تاریخ کارت ملی آنها منقضی شده است، در اولویت دریافت کارت ملی هستند و دیگران به مرور کارت هوشمند ملی را دریافت می‌کنند.
 تمام ایرانیان تا پایان برنامه پنجم توسعه کارت هوشمند ملی دریافت می‌کنند
 قائم مقام مجری طرح کارت هوشمند ملی سازمان ثبت احوال در ادامه با بیان اینکه تمامی ایرانیان تا پایان برنامه پنجم توسعه کارت هوشمند ملی دریافت می‌کنند، گفت: این کارت به مرور جایگزین شناسنامه می‌شود.
 طریقت شناسنامه‌ها را در شرایط فعلی پاسخگو دانست، چراکه در شرایط انتخابات هنوز امکان استفاده از کارت هوشمند ملی فراهم نشده است.
 وی افزود: در حال حاضر نظام سلامت بر اعطای کارت هوشمند ملی به افراد زیر 15 سال نیز تاکید دارد، چراکه این کارت می‌تواند در ارایه خدماتی همچون واکسیناسیون و غیره تسهیل‌بخش باشد.
 به گفته قائم مقام مجری طرح کارت هوشمند ملی سازمان ثبت احوال، کارت هوشمند ملی اطلاعات شخصی، سببی و نسبی را به همراه خواهد داشت.
 طریقت گفت: این کارت برای تصدیق هویت افراد از امکانات زیست‌سنجی همچون عکس و اثر انگشت بهره می‌برد و به این ‌ترتیب امکان عبور از لایه‌های مختلف امنیتی برای دسترسی به سرویس‌های متعدد این کارت فراهم می‌شود.
قائم مقام مجری طرح کارت هوشمند ملی سازمان ثبت احوال در ادامه با اعلام برخورداری کارت هوشمند ملی از برنامه‌های کاربردی که به صورت خطی و غیرآنلاین اجرا می‌شوند، گفت: به‌رغم برنامه‌های مشابه بین‌المللی، ظرفیت بسیار محدودی برای استفاده از برنامه‌های کاربردی غیرآنلاین در کارت فراهم شده است.
 به گفته طریقت، اطلاعات مربوط به حوزه سلامت و انتخابات در قسمت برنامه‌های کاربردی غیرآنلاین قرار گرفته‌اند.
 وی در ادامه ظرفیت کارت هوشمند ملی را در بخش سلامت محدود خواند و گفت: ظرفیت محدودی در اختیار شبکه سلامت می‌گذاریم و به این ترتیب صاحب کارت می‌تواند در هر کجا اطلاعات پایه سلامت خود را به همراه داشته باشد.
 قائم مقام مجری طرح کارت هوشمند ملی سازمان ثبت احوال افزود: گروه خونی افراد در کارت هوشمند ملی آنها درج نمی‌شود، چراکه افراد باید در هنگام دریافت هر گونه خدمتی، آزمایش گروه خون دهند.
 درج اطلاعات ایثارگری روی کارت هوشمند ملی
 طریقت در ادامه با اعلام درج اطلاعات ایثارگری  روی کارت هوشمند ملی ایثارگران، گفت: اطلاعات ایثارگری روی تراشه‌ای در این کارت درج می‌شود.
  ظرفیت کارت هوشمند ملی برای پرداخت‌های الکترونیکی محدود و جزیی است
 وی درباره امکان استفاده از کارت هوشمند ملی به عنوان کیف پول الکترونیکی، گفت: این کارت این ظرفیت‌ها را دارد و امکان استفاده از این ظرفیت‌ها منوط به فراهم شدن امکاناتش در شبکه بانکی است.
 امکان برگزاری آنلاین انتخابات با استفاده از کارت هوشمند ملی
طریقت در ادامه با اعلام امکان برگزاری آنلاین انتخابات با استفاده از کارت هوشمند ملی، گفت: ظرفیت‌های این امر برای برگزاری آنلاین و آفلاین انتخابات از طریق کارت هوشمند ملی فراهم شده است و در صورت استقبال مسوولان محقق می‌شود.
 وی افزود: بستگی دارد که نظام انتخاباتی کشور بخواهد از این ظرفیت برای ارتقای خود استفاده کند و یا خیر.
 کارت هوشمند ملی جایگزین پاسپورت نمی‌شود
 قائم مقام مجری طرح کارت هوشمند ملی سازمان ثبت احوال گفت: کارت هوشمند ملی جایگزین پاسپورت نمی‌شود، چراکه پاسپورت سندی بر اساس قوانین بین‌المللی است.
 کارت هوشمند ملی به مرور جایگزین شناسنامه می‌شود
 طریقت گفت: کارت هوشمند ملی به علت برگزاری انتخابات به صورت دستی نمی‌تواند جایگزین شناسنامه شود، اما در صورت تصمیم‌گیری مسوولان ارشد نظام به مرور و در آینده می‌تواند جایگزین شناسنامه شود.
 به گفته وی، این طرح ظرف سه ماه آینده در استان قم به صورت پایلوت ایجاد می‌شود و علت انتخاب قم به دلیل فراهم بودن زیرساخت‌های ارتباطی در آن استان بوده است و این انتخابات توسط شورای عالی فناوری اطلاعات انجام شده است.
 طریقت در ادامه از ایجاد دو ایستگاه و آماده بهره‌برداری بودن 15 ایستگاه در استان قم برای اجرای این طرح خبر داد و گفت: کمتر از 10 روز از رونمایی کارت هوشمند ملی، این طرح در استان قم کلید می‌خورد و به مرور 52 ایستگاه در این استان ایجاد می‌شود.
 چگونگی دریافت کارت ملی هوشمند
 قائم مقام مجری طرح کارت هوشمند ملی سازمان ثبت احوال در ادامه با تشریح فرآیند صدور کارت هوشمند ملی، گفت: در ابتدا افراد اقدام به ثبت اطلاعات خود در پورتال کارت هوشمند ملی می‌کنند. کمتر از 24 ساعت بعد صحت اطلاعات به آنها اعلام می‌شود و دفتر پیشخوان و ایستگاه مربوطه کمتر از 48 ساعت بعد به آنها معرفی می‌شود. در ادامه فرد به دفتر پیشخوان و یا نمایندگی‌های ثبت احوال و ایستگاه‌های مربوطه مراجعه کرده و اقدام به ثبت اطلاعات، عکس و اثر انگشت خود می‌کنند و کمتر از یک هفته بعد کارت از طریق پست به در خانه آنها ارسال می‌شود.
وی افزود: فرآیند صدور کارت هوشمند ملی به صورت استان به استان برگزار نمی‌شود، بلکه پس از پایان مرحله پایلوت به صورت سراسری در تمام استان‌ها اجرا می‌شود.
 طریقت در ادامه سرعت اجرای طرح را به آمادگی دفاتر پیشخوان وابسته دانست و افزود: روش جمع‌آوری اطلاعات این طرح اجباری نیست، اما از مردم درخواست می‌کنیم با مراجعه به پورتال به صورت الکترونیکی ثبت‌نام کنند، چرا که فرم‌های کاغذی در حال جمع‌آوری است.
 هزینه صدور کارت هوشمند ملی پنج هزار تومان است
 قائم مقام مجری طرح کارت هوشمند ملی سازمان ثبت احوال در ادامه با بیان اینکه هزینه صدور کارت ملی بر مبنای قانون بودجه سال جاری، پنج هزار تومان است، گفت: این در حالی است که هزینه صدور کارت بسیار بیشتر از این مبلغ بوده است.
 وی افزود: کارت هوشمند ملی تنها به ایرانیان داده می‌شود و در ابتدا برای ایرانیان داخل کشور و سپس برای تمام ایرانیان صادر می‌شود.
به گفته طریقت، هنوز بسیاری از دفاتر پیشخوان در سراسر کشور به پایگاه اطلاعات کارت هوشمند ملی متصل نشده‌اند و این امر به دلیل مسایل امنیتی اتفاق افتاده است.
 قائم مقام مجری طرح کارت هوشمند ملی سازمان ثبت احوال همچنین مساله load و حجم اطلاعات را نیز در این امر موثر دانست.
 سالانه 15 میلیون کارت هوشمند ملی صادر می‌شود
قائم مقام مجری طرح کارت هوشمند ملی سازمان ثبت احوال در ادامه با اعلام خریداری و نصب یک دستگاه صدور کارت هوشمند ملی، گفت: دو دستگاه دیگر نیز خریداری و به زودی نصب می‌شود و به این ترتیب می‌توان سالانه 15 میلیون تقاضای صدور کارت ملی هوشمند را پاسخ داد. وی همچنین افزود: دستگاه‌ها و کارت‌های هوشمند از خارج وارد شده است، اما پیمانکار این طرح ایرانی است و همچنین ظرفیت نرم‌افزاری مناسبی در کشور برای اجرای این امر وجود داشته است.
 طریقت افزود: با همکاری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در تلاش هستیم تا کارت‌های هوشمند ملی را در کشور تولید کنیم.
به گفته قائم مقام مجری طرح کارت هوشمند ملی سازمان ثبت احوال، این کارت‌ها هم تماسی و غیرتماسی هستند. به این معنا که هم ارتباط با آنها از طریق کارت‌خوان و هم از فاصله چند سانتی‌متری انجام می‌شود، اما لازم است صاحب کارت، خواندن اطلاعات و ارتباط با کارت را از طریق وارد کردن پین کد و تطبیق اثر انگشت اجازه دهد.
 طریقت در ادامه با اعلام فعالیت 150 دفتر پیشخوان در سراسر کشور، گفت: این دفاتر در کنار ادارات ثبت‌ احوال به فرآیند صدور کارت هوشمند ملی سرعت می‌بخشند.
 وی افزود: دفاتر پیشخوان در شهرهای پرجمعیت به کمک ادارات ثبت احوال می‌آیند و در شهرهای کوچک چندان لزومی به این امر نیست.
 به گفته قائم مقام مجری طرح کارت هوشمند ملی سازمان ثبت احوال، از زمان صدور کارت هوشمند ملی، کارت‌های ملی قبلی به مرور باطل می‌شود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :