fanavaran
آخرین اخبار
facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی
کد خبر : 863
تاریخ انتشار : 22 مرداد 1390 2:10

گفت وگو با وحید صدوقی، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار در سالگرد 17 سالگی شرکت اش

شبکه «همراه اول» امسال نسل چهارمی می شود

19 مرداد سال 1373 اولین زنگ تماس تلفن همراه در کشور با همت مدیران وقت طنین انداز شد. در آن زمان هیچ کس فکر نمی کرد این فناوری که در آن روزها به واسطه قیمت های میلیونی یک خط سیم کارت بسیار لوکس به نظر می رسید، روزی به عنوان جزیی جدایی ناپذیر از زندگی شهروندان ایرانی تبدیل شود. 17 سال از اولین تماس تلفن همراه گذشت و همراه اول شمع 18 سالگیش را همزمان با روز خبرنگار 1390 فوت کرد. اکنون با وجودی که هنوز اپراتور سوم در کشور آغاز به کار نکرده همراه اول سودای تجهیز شبکه اش را به آخرین فناوری موجود در دنیا که امروزه به نام LTE از آن در دنیا نامبرده می شود در سر می پرواند. به منظور بررسی مشکلات موجود و برنامه های همراه اول برای نوسازی و باز طراحی شبکه اش گفت و گویی با وحید صدوقی مدیرعامل همیشه در صحنه رسانه اپراتور اول کشور رفتیم که می خوانید.

 از آنجا که این روزها مقداری تماس های مشترکان با مشکل مواجه شده گفت و گو را با همین موضوع آغاز می کنیم.
در حال حاضر همراه اول به منظور نوسازی و توسعه شبکه در حال پیاده سازی و نصب تجهیزات مدرن است تا بتواند در آینده ای نزدیک به تمامی خواسته‌های مشترکان پاسخ دهد و در همین جا از تمامی مشترکان می خواهم که ما را در این راه همچون گذشته همراهی کنند.
 همراه اول اقدام به خرید 60 میلیون سافت سوییچ کرده است. این تجهیزات از کدام وندورها خریداری شده است؟
قبلا چهار وندور نوکیا، زیمنس، هوواوی و zte در شبکه ما فعال بودند، اما در حال حاضر به دو وندور یکی اروپایی و دیگری چینی رسیده ایم که از این دو وندور در مناطق مختلف شبکه مستقل استفاده کرده‌ایم.
همراه اول یک فرآیند چهار ساله طی کرد تا به این تصمیم برسد و از همان زمان سعی کردیم در شبکه از تکنولوژی سافت سوییچ استفاده کنیم و از وندورها خواستیم همه پایلوت نصب کنند که تنها پایلوت هوواوی و NSN نصب شد و ZTE دیر اقدام کرد و اریکسون در آن مقطع نتوانست پایلوت را نصب کند. همان طور که می دانید پایلوت شرایط خاصی دارد، به نحوی که تمامی مراحل به صورت رایگان انجام می شود و همراه اول بابت آن چیزی پرداخت نکرد. پس از نصب پایلوت ما نزدیک به یک سال تست های لازم را انجام دادیم و بعد از تایید نهایی از وندورها قیمت گرفتیم و دو مرحله خرید انجام دادیم که در نهایت در مرحله سوم خرید عمده انجام شد.
 در خرید تجهیزات همراه اول، مستقیم وارد عمل شد یا نه و آیا با توجه به اینکه حجم خرید بسیار بالاست آیا به انتقال دانش فنی هم در این زمینه توجه کرده اید ؟
سافت سوییچ در واقع سوییچ های نرم افزاری است. یک سرور وجود دارد و در کنار آن نرم افزار. به عنوان مثال قبلا در یک سوییچ  200K نزدیک به 14 کابلت رک نصب می شد اما در سافت سوییچ ها تنها دو رک نصب می شود آن هم با ظرفیت نزدیک به 5/2 میلیون مشترک. در سخت افزار و سرورها هم از تجهیزات معروف SAN، HP و IBM استفاده می شود و نرم افزای که وندورها در آن استفاده کرده اند. بازار در این بخش بسیار محدود است و نمی شود با این وضعیت روی R&D متمرکز شد. در این حوزه تنها می توانیم روی بخش نرم افزاری کار کنیم و تجربه ای که خودمان در این حوزه داشته‌ایم و خیلی هم حمایت کردیم موضوع تولید گوشی بود.
شرکت ها در ایران روی تولید گوشی کار کردند اما به صراحت می گویم که ما گوشی ایرانی در کشور نداریم به این معنی که اگر EMEI را چک کنیم که این گوشی تولید کدام کشور، شرکت و در کجا تولید می شود. در EMEI هایی که در شبکه همراه اول تاکنون ثبت شده ما هیچ EMEI رسمی ثبت ایران نداریم اما در همین گوشی ما می توانیم روی نرم افزارهای کاربردی کار کنیم.
در تولید گوشی می توانیم سخت افزار را از خارج خرید کنیم و با توجه به اینکه خوشبختانه سیستم  های گوشی تلفن همراه  هم اپن سورس هست می توانیم روی نرم افزارهای آن کار کنیم و خیلی از شرکت هایی ایرانی وجود دارند که روی همین نرم افزارها کار می کنند. همراه اول نیز به دنبال این است با وندورهای تولید کننده گوشی مشارکت کند و نرم افزار گوشی را برای کاربران ایرانی تقویت کنیم. از نظر ما این موضوع توجیه دارد و ما نیز در این بخش نقطه قوت داریم. اما در تولید LCD گوشی، برد و بدنه آن که در حال حاضر میلیاردی تولید می‌شود نمی توانیم با تولید یک میلیون در این بازار
رقابت کنیم.
به همین خاطر هم ما از چهار سال قبل در راه ندازی آزمایشگاه سرویس های ارزش افزوده دانشگاه شریف سرمایه گذاری کردیم و یکی از وندورها نیز در کنار ما در این آزمایشگاه سرمایه گذاری کرده است.
یکی دیگر از نمونه هایی که می توان در این بخش نام برد شرکت زیمنس با 70 سال سابقه کار در حوزه مخابرات است.
در حال حاضر ما هیچ محصولی در شبکه به نام زیمنس نداریم با اینکه تا سه سال قبل 40 درصد شبکه ما، سوییچ یا BTS ها زیمنس بود که البته هنوز هم تعدادی از آنها در شبکه وجود دارد. کل کارخانه زیمنس اکنون تعطیل شده و با وجودی که در شرکت نوکیا ادغام شده الان دیگر خبری از تولید تجهیزات زیمنس نیست. زیمنس با 70 سال سابقه در فضای رقابتی موجود در دنیا از صحنه تولید تجهیزات مخابراتی محو شد.
حتی وندورهای اول تا چهارم دنیا در حال حاضر به سمت ارایه خدمات رفته‌اند، چرا که معتقدند تنها با این روش می توانند شرکت‌های‌شان را پایدار نگاه دارند.
 در گذشته تامین تجهیزات تنها از دو وندور با توجه به مسایل اقتصادی و سیاسی درست به نظر نمی رسید. همراه اول با توجه به اینکه تصمیم دارد کل شبکه اش را با دو وندور یکی اروپایی و دیگری چینی نوسازی کند، در خصوص ضمانت های مورد نیاز برای دریافت خدمات پشتیبانی در آینده چگونه عمل کرده است؟
قطعا یکی از  بررسی هایی که ما در انتخاب وندور داریم، ثبات، سهم بازار، توسعه، رشد و فضای کاری آینده اش است. همه اینها به دقت مورد بررسی قرار می گیرد.
ما برای بررسی های لازم، نزدیک به سه تا چهار سال وقت گذاشتیم و از پایلوت تجهیزات نصب شده تا تست های لازم در کیفیت و پایداری سرویس را تماما انجام دادیم و در خرید نیز در سه فاز سفارش را انجام دادیم. اولین مرحله خرید تجهیزات برای تهران بود. مرحله دوم هشت مرکز SC بود و فاز سوم که سه ماه قبل بود برای کل کشور خرید را انجام دادیم.
 سهم فروش تجهیزات در دو وندور اروپایی و چینی چقدر است؟
 تقریبا هر دو 50 درصد در اختیار دارند.
 مبلغ ریالی که همراه اول صرف نوسازی شبکه‌اش کرده است به چه میزان است؟
نمی توانیم قیمت را باز کنیم، اما ادعا داریم که پایین ترین قیمت خرید در کل منطقه از این دو وندور، از آن همراه اول است.
 در خرید تجهیزات آیا مستقیم وارد عمل شدید یا توسط واسطه ها اقدام کردید؟
شرکت ارتباطات سیار ایران از پنج سال گذشته حداقل 80 درصد از خریدهای خارجی اش را مستقیم انجام داده است.
 حتی در زمان دولتی بودن؟
بله، مصوبه شورای اقتصاد می گرفتیم و دلیل آن هم محدود بودن تعداد تولیدکنندگان است. در بخش رادیویی و سوییچ تنها سه وندور در دنیا فعال بود به همین خاطر در مناقصه محدود استعلام قیمت گرفته می شد و با تاییدیه شورای اقتصاد اقدام به خرید تجهیزات می‌کردیم. اینکه در مقطعی عنوان می شد که همراه اول خریدهایی خارج از قوانین مناقصات انجام می داد، درست نبود و با مصوبه شورای اقتصاد با ترک تشریفات اقدام به خرید تجهیزات از این شرکت ها کرده‌ایم.
 چند روز پیش اعلام کردید نوسازی شبکه نزدیک به هشت ماه زمان می برد. این زمان از چه تاریخی کلید خورده است؟
ما از سال قبل خرید تجهیزات را انجام داده ایم و 90 درصد از تجهیزات وارد کشور شده است. بخشی از تجهیزات نیز تاکنون نصب شده که در حال راه‌اندازی هستیم. قسمت اصلی خرید هم یک ماه قبل انجام شده که احتمالا تا یکی دو ماه آینده تجهیزات وارد کشور خواهد شد و فاز سه نوسازی سوییچ حداکثر تیرماه سال آینده شروع خواهد شد که احتمالا کل نوسازی شبکه یک سال زمان خواهد برد.اما در هشت ماه آینده بیش از 80 درصد نوسازی و توسعه شبکه انجام خواهد شد.
 نظر شما در خصوص این اقدام بزرگ همراه اول چیست؟
بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مزیت این خرید با توجه به این که تجهیزات از دو وندور خریداری شده، خرید  آخرین ورژن محصولات مورد تقاضا بوده و از آنجا که تجهیزات از دو وندور است، در راه اندازی و به روز رسانی تجهیزات بسیار راحت تر از گذشته عمل خواهیم کرد. 
 تجهیزاتی که خریداری کرده‌اید، امکان ارایه سرویس های LTE را هم دارد؟
در یک سال گذشته هر خریدی را که انجام می‌دهیم از نظر استاندارد و پروتکل ها مطابق با استانداردهای LTE بوده است.
 با این وجود در صورت ارایه مجوز از سوی رگولاتوری پس از گذار از دوران حفاظت از اپراتور سوم، همراه اول اقدام به ارایه سرویس های نسل چهارم “LTE”  خواهد کرد؟
در صورت دریافت مجوز از سازمان تنظیم مقررات اقدام به ارایه آخرین سرویس های جدید موجود در دنیا خواهیم کرد.
 با وقفه در ارایه پروانه به مجری پس از یک سال نیم از مزایده نسل سوم و پس از آن عملکرد ضعیف مجری در واگذاری سیم کارت، جدای از مباحث فناوری و ضایع شدن حقوق کاربران به سایر اپراتورها نیز لطمات اقتصادی فراوان وارد می‌شود، نظر شما در این باره چیست؟
در پروانه ای که به تامین تلکام ارایه شده، دو سال به عنوان دوره حفاظت در نظر گرفته شده است که این موضوع در پروانه ما نیز تاکید شده است. خواهش من این است که متولیان امر در وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات این موضوع را بررسی کنند که ما برای ارایه سرویس های جدید باید کشور را معطل نگه داریم یا از اپراتورهای موجود بخواهیم که سریع‌تر سرویس‌های جدید را آماده واگذاری کنند؟
بنده حتی توصیه ام این است که از هم اکنون تنظیم مقررات از ما بخواهد که پس از دوران انحصار اپراتور سوم، سایر اپراتورها چه سرویس هایی را می خواهند ارایه کنند و تا کنون چه اقداماتی انجام داده اند.
بالاخره ما پس از دوران حفاظت قطعا سرویس های جدید را ارایه خواهیم کرد و روال نباید به این صورت باشد که ما به دنبال سازمان تنظیم مقررات باشیم که بخواهیم مجوز بگیریم، بلکه سازمان تنظیم مقررات باید از اپراتورها بخواهد که برنامه‌های‌شان را برای ارتقای شبکه ارایه دهند.
شبکه همراه اول دارای 20 هزار سایت BTS است،  در حال اضافه کردن شش هزار سایت دیگر هستیم و تقریبا در برنامه توسعه‌ای امسال از اپراتور سوم و دوم در تهران و سایر نقاط کشور بیشتر توسعه خواهیم داشت و حجم توسعه ای شبکه ما بی سابقه است. شبکه ای با این گستردگی را قطعا نمی توان یک شبه ارتقای نسل داد و یک فرآیند دو ساله را باید طی کرد که ما از یک سال قبل این کار را آغاز کرده ایم و تا یک سال آینده امیدواریم کل توسعه و ارتقای نسل را در شبکه همراه اول انجام دهیم.
البته BTS هایی که خرید کرده ایم سعی کرده ایم از BTSهایی باشد که توانایی ارایه سرویس های همزمان نسل دو، سوم و چهارم را داشته باشد.
  اما چندی پیش رگولاتوری اعلام کرد که بدون مجوز این سازمان، اپراتورها نمی توانند اقدام به آزمایش سرویس های نسل های جدید کنند.
ما در ارایه سرویس باید از رگولاتوری مجوز بگیریم. اما اینکه برای انجام آزمایش نسل‌های جدید بخواهیم از رگولاتوری مجوز بگیریم، در چارچوب پروانه چنین موضوعی وجود ندارد و شرکت می تواند خود را برای ارایه سرویس های جدید آماده کند.
 به سراغ وایمکس و شراکت 40 درصدی همراه اول با اپراتور مبین نت برویم. چه عامل جذابی در فناوری وایمکس وجود داشت که همراه اول حاضر به سرمایه گذاری در مبین نت شد؟
در پروانه مبین نت یک سری مجوزهایی وجود دارد. قبل از خرید سهام مبین نت از طریق مخابرات در چند نوبت اقدام به دریافت پروانه مستقیم از رگولاتوری کردیم که متاسفانه در زمان ارایه پروانه وایمکس به دلیل دولتی بودن مخابرات اجازه حضور در مزایده را به ما ندادند. پس از خصوصی شدن نیز دوباره درخواست دریافت پروانه وایمکس را دادیم که باز هم به این علت که مجوزهای وایمکس داده شده بود و امکان ارایه مجوز جدید وجود نداشت نتوانستیم مستقیما اقدام به خرید پروانه وایمکس بکنیم.بر همین اساس همراه اول از طرف شرکت مخابرات ایران اقدام به خرید سهام مبین نت کرد.
عامل اصلی هم که ما را در سرمایه گذاری در وایمکس ترغیب می‌کرد، امکان Backhaul بود که در کنار آن وایمکس یک سرویس مکمل برای مجموعه همراه اول به شمار می رود.
 از نظر اقتصادی وایمکس جذابیت های لازم را برای همراه اول داشت؟
در پروانه وایمکس مجوز واگذاری چهار سرویس VOIP، VPN، ارایه اینترنت به صورت بی سیم و اریه سرویس تلفن ثابت وجود داشت که در پروانه مخابرات ایران نبود. اینها موجب شد که همراه اول اقدام به سرمایه گذاری در وایمکس بکند.
 یک سال از آغاز به کار مبین نت می گذرد. ارزیابی شما از عملکرد این شرکت چیست؟
توسعه ای که در سال قبل و پنج ماه اول امسال انجام داده است قابل قبول بوده و کار به سرعت در حال انجام است. وقفه ای در آغاز به کار مبین نت وجود داشت که اکنون با حضور همراه اول و ارایه خدماتی همچون سایت شیرینگ و استفاده از امکانات همراه اول، کار بسیار سرعت گرفته است.
 با این وجود شما روند توسعه مبین نت را مثبت ارزیابی می کنید؟
با سرعتی که در توسعه شبکه وجود دارد به نظر می رسد مبین نت بتواند به تعهداتش عمل کند.
 کدام تعهدات؟
رسیدن به 200 هزار مشترک.
 در چه مدتی؟
تا پایان امسال.
 چرا ارتباطات سیار ایران از برند همراه اول در فروش وایمکس مبین نت استفاده نکرده است؟
منتظریم تا کیفیت وایمکس مبین نت به حد قابل قبولی برسد و در آن زمان ما از برند خودمان نیز استفاده خواهیم کرد.
 نظر شما به عنوان مدیر اپراتوری که اینترنت نیز ارایه می‌کند در خصوص قیمت اینترنت چیست؟
با وجودی که شرکت زیرساخت خودش ژهنای باند را ارزان می خرد با قیمتی که بابت هزینه انتقال به آن اضافه می کند و در اختیار اپراتورها قرار می دهد نسبت به سایر کشورها خیلی گران است. همین عامل موجب شده تا انتقال ترافیک بین المللی از مسیر ایران به هیچ وجه مقرون به صرفه نباشد.
 یکی از اختلافات همراه اول با رگولاتوری در خصوص حق السهم دولت از محل درآمدهای پیامک بود. این موضوع به کجا انجامید؟
در جلسه ای که با حضور آقای سبوحی برگزار شد ایشان اعلام کردند که دولت از محل درآمد پیامک های ایرانسل هیچ مبلغی دریافت نمی کند. حال چرا از ایرانسل نمی‌گیرند به دلیل بندی از پروانه است که در پروانه همراه اول هم وجود دارد. در پروانه تعاریفی داریم که در بند 21-1 به آن اشاره شده است. در این بند از پروانه خدمات ارزش افزوده مشخص شده و اشاره می کند هر گونه خدمات مخابراتی و ارتباطات داده به غیر از خدمات صوتی پایه در تلفن ثابت و تلفن همراه که در اختیار عموم قرار می گیرد، خدمات ارزش افزوده نامیده می شود. بعد خدمات صوتی پایه را تعریف می کند به نحوی که خدمات مخابراتی که طی آن مکالمه دوطرفه همزمان " پیامک همزمان نیست" به وسیله شبکه تحت پروانه انجام می شود، بدون آنکه هیچ گونه خدمات اضافی در رابطه با مکالمه دوطرفه همزمان ارایه شود و هیچ گونه خدمات افزایش عمدی در محتوای اطلاعات مکالمات دو طرف همزمان به عمل آید.
خدمات صوتی پایه خدمات انتظار مکالمه و انتقال مکالمات را نیز در بر می گیرد.
پس در این بند پروانه کاملا روشن است که خدمات ارزش افزوده یعنی کل خدمات ارتباط داده به غیر خدمات ارتباطی صوتی پایه محسوب می شود. یک سوال مطرح است، خدمات ارزش افزوده تعریف دارد و باید در پروانه بابت آن سهم تعیین شده باشد، سهمش چند درصد است؟  صفر درصد. رگولاتوری اگر از ایرانسل چیزی بابت این موضوع دریافت نمی‌کند بابت همین موضوع است. می گویند ارزش افزوده در ایرانسل صفر درصد است پس داده هم جزو ارزش افزوده است، پس نیازی به
دریافتش نیست.
در پروانه مخابرات ایران چون پروانه تلفن ثابت نیز وجود داشته، برای آن بخش شفاف گفته اند 5 درصد مخابرات باید بابت خدمات ارتباطات داده ای به دولت پرداخت کند.
 در آخرین جلسه مجمع شرکت ارتباطات سیار ایران حتی شما اعلام کرده اید که حاضر هستید بابت پیامک مبلغ پنج درصدی به دولت بپردازید.
به دلیل اینکه ما تلاش می کنیم وارد حاشیه ها نشویم و کارها را سریع انجام دهیم در هیات مدیره تصمیم گرفتیم که از درآمد پیامک پنج درصد به دولت بپردازیم که متاسفانه باز هم رگولاتوری رضایت نداد و در حال حاضر نیز این موضوع را از طریق دستگاه های مرتبط که در پروانه به آنها اشاره شده، پیگیری می‌کنیم.
 مجموعه مخابرات ایران پیشنهادات خود را به منظور عادلانه کردن نرخ مکالمات تلفن ثابت به سازمان تنظیم مقررات ارایه داده اما چرا نتایج آن هنوز مشخص نشده است؟
تغییر تعرفه مکالمات تلفن ثابت شش ماه قبل از خصوصی سازی مخابرات به رگولاتوری ارایه شد که نزدیک به دو سال از زمان ارایه اولین پیشنهاد می‌گذرد. ولی در یکی دو ماه اخیر روند رسیدگی سازمان تنظیم مقررات با فرمولی که شورای رقابت ارایه کرد، سرعت گرفته و جلسه خوبی دو سه هفته گذشته برگزار شد که امیدوارم در جلسه بعدی این موضوع به جمع بندی برسد.
ما منتظر اعلام خبر خوش از سوی سازمان تنظیم مقررات در خصوص اصلاح نظام تعرفه خدمات مخابراتی هستیم و فکر می کنم مردم بیشترین نفع را در رابطه با اصلاح نظام تعرفه ها خواهند داشت.
 هم کد شدن تلفن های ثابت در چه حدی از سوی مخابرات پیشنهاد شده است، منظور کل کشور است؟
در خصوص هم کد شدن برای کل کشور پیشنهاد ارایه شده است.
 همراه اول تصمیمی برای کاهش تعرفه مکالماتش ندارد؟
اخیرا مخابرات ایران گزارشی در زمینه تعرفه مکالمات تلفن همراه و ثابت در مقایسه با سایر کشورها تهیه کرده است و ایران در 15 درصد آخر لیست در تعرفه موبایل و تلفن ثابت از نظر گرانی قرار دارد. این نشان می‌دهد که نرخ مکالمات تلفن همراه در کشور نسبت به خیلی از کشورهای دنیا ارزان تر است.
 پس با این وجود برنامه ای برای کاهش تعرفه های موبایل ندارید؟
چرا برنامه هایی داریم. دو تا سه جلسه در هیات مدیره شرکت ارتباطات سیار برای بررسی کل تعرفه‌ها مخصوصا در حوزه سیم کارت های اعتباری داشته‌ایم که با استفاده از مشاور سعی داریم نظام تعرفه ای موبایل را برای مشترکان ساده تر کنیم.
 تعرفه پیامک چطور، آیا برنامه ای برای کاهش آن دارید؟
تعرفه پیامک که ارزان شد.
 به نظر ما ارزان که نشد گران هم شد؟
در خصوص تعرفه پیامک از آنجا که کانال های سیگنالینگ شبکه واقعا محدود است. یعنی USSD، SMS و نامبرینگ در این حوزه قرار می گیرد به نحوی که زمانی که ما می خواهیم تماس برقرار کنیم از کانال سیگنالینگ این تماس برقرار می شود.
این موضوع از این جهت اهمیت دارد که ظرفیت کانال سیگنالینگ ما یک صدم ظرفیت ترافیک ماست و اگر آن یک درصد مشغول شود کل 99 درصد باقی مانده بلااستفاده می شود.
 دقیقا بر همین اساس است که می‌گوییم پیامک گران است، چرا که همراه اول برای برقراری تماس تا زمانی که مخاطب گوشی را برندارد، هزینه ای برای مشترک شارژ نمی کنید.
البته در خیلی از مناطق دنیا به همین علتی که گفتم اپراتورها از همان زمان آغاز شماره گیری مشترکان را شارژ می کنند و نظام تعرفه ای آنها نظام دقیقه است؛ چرا که آنها معتقدند زمانی که سیگنالینگ برقرار می‌شود، هزینه سنگینی به اپراتور تحمیل می‌شود و اگر تماس قطع شد و برقرار نشد ما هزینه کردیم حال مشترک می توانست از این فرصت استفاده کند.
 آماری از اپراتورهایی که اینگونه مشترکان را شارژ می کنند، دارید؟
آماری ندارم. اما در همین زمینه می توان تحقیقی انجام داد و بررسی کرد چه تعداد از اپراتورها به این گونه عمل می کنند.
 ما از سوالمان پشیمان شدیم لطفا شما بررسی نکنید. نگران شدم همچون پیامک که ما خواستار ارزان شدنش بودیم مجدد اتفاق دیگری بیفتد.
در واقع همین موضوع برای اپراتور هزینه است و در ایران از ابتدا در تلفن ثابت تعرفه به صورت پالس بوده و در موبایل ثانیه ای. این هزینه به عنوان هزینه سربار در کل هزینه های شرکت سرشکن می شود.
 در مجلس اخیرا موضوعی در خصوص زمان شارژ نشدن مشترکان تا سه ثانیه اول مطرح شد و نمایندگان معتقدند که این زمان باید افزایش یابد. نظر شما در این باره چیست؟
این مصوبه برای چهار سال قبل بود. در آن زمان قطع مکالمات همراه اول بیش از سه درصد بود، مخصوصا در زمان های کوتاه. در آن زمان مجمع تصویب کرد که همراه اول برای مکالمات کمتر از سه ثانیه مشترکان را شارژ نکند.

 پس این مصوبه توسط مجمع مخابرات تصویب شد، نه اینکه دولت آن را ابلاغ کرده باشد.
بله مجمع مخابرات تصویب کرد. این مصوبه توسط شرکت ارتباطات سیار اجرایی شد اما آخرین آماری که به مجمع رفت و مورد بررسی قرار گرفت که در آن زمان مخابرات هنوز دولتی بود میزان قطعی مکالمات فوق العاده کم و نزدیک به صفر بود. در حال حاضر قطعی ما در تهران در حد یک درصد است و از آنجا که قطعی مکالمات به حداقل ممکن رسیده و در حد استاندارد و پروانه است، این مصوبه دیگر ادامه پیدا نکرد.
طبق پروانه همراه اول قطعی مکالمات در سال چهارم باید به یک درصد برسد این در حالی است که ما در مقطع فعلی بین دو تا یک درصد مجاز هستیم که در حال حاضر نیز ما همان یک درصد قطعی را داریم.
 پس در حال حاضر بابت مکالمات زیر 3 ثانیه از مشترکان هزینه دریافت می شود.
بله، از یک سال و نیم تا دو سال قبل مصوبه دیگر تمدید نشد و مشترکان شارژ می شوند.
 در صورتی که رگولاتوری مجوز آغاز به کار اپراتورهای مجازی را ارایه کند، همراه اول از این طرح استقبال خواهد کرد؟
ما در چارچوب پروانه آماده همه گونه همکاری هستیم و فروش ایر تایم به سایر اپراتورها به نوعی به فروش ما هم کمک می‌کند. البته چارچوب ها و شاخص هایی که برای این موضوع در نظر گرفته می‌شود، خیلی مهم است.
 نظر شما در خصوص جابه جایی شماره ها بین اپراتورها چیست؟
ما با توجه به سیستمی که در همراه اول داریم، این موضوع فعلا عملی نیست زیرا ما براساس نامبرینگ شارژ می کنیم و از آنجا که تعرفه یکسان نداریم، این موضوع فعلا قابلیت اجرا ندارد.
 تصمیمی برای برداشتن هزینه جابه جایی ندارید؟
نرخ تعرفه جابه جایی ما داخل استان و بین استانی است. به همین دلیل در سیم کارت های اعتباری بابت هرگونه جابه جایی در داخل استان، مشترکان هزینه ای پرداخت نمی کنند
 سرانجام سرویس جیرینگ همراه اول به کجا انجامید؟ قرار بود پس از تست های لازم از ابتدای امسال این سرویس در اختیار مشترکان قرار بگیرد، آیا اختلافاتی در این رابطه با بانک مرکزی دارید؟
تعامل خیلی خوبی با بانک مرکزی داریم و در یک تعامل سازنده دغدغه های بانک مرکزی را برطرف می کنیم. امیدواریم به زودی نتیجه های خوبی در خصوص ارایه سرویس جیرینگ از بانک مرکزی دریافت کنیم.
 این سرویس از چه زمانی عرضه می شود؟
در این خصوص باید از بانک مرکزی سوال پرسید و آنچه را که همراه اول در زمینه اعتماد سازی و ارایه اطلاعات باید انجام می داده به بانک مرکزی ارسال شده و به محض دریافت مجوز از سوی این نهاد ما آمادگی عرضه سرویس را داریم.
 عملکرد سهام همراه اول را در فرابورس چگونه ارزیابی می کنید؟
همراه اول در چهار ماهه ابتدای امسال عملکرد بسیار خوبی داشته است. کلیه تعهدات در چارچوب بودجه در شرکت انجام شده و حتی فراتر از پیش بینی عمل کرده‌ایم. شرکت در راستای درآمد در چهار ماهه اول امسال 25 درصد نسبت به سال قبل در کل رشد داشته است که از این میزان هفت درصد درآمد مشترکان دایمی و حدودا 50 درصد رشد درآمد سیم‌کارت های اعتباری بوده است. این در حالی است که هزینه های شرکت 8/18 درصد نسبت به چهار ماه اول سال گذشته رشد کرده است که این خبر خیلی خوبی است.
امسال تعداد مشترکان‌مان با رشد قابل توجهی رو به رو بوده به نحوی که 8/2 میلیون مشترک فعال در چهار ماهه اول سال به شبکه همراه اول پیوستند. ما در برنامه خودمان جذب سه میلیون مشترک را برای امسال داشتیم که طی چهار ما بیش از 90 درصد برنامه را عملی کرده ایم و با ارایه صورت های مالی شش ماهه خبرهای خوشی را قطعا به سهامداران‌مان ارایه خواهیم کرد.
سهام همراه اول یکی از سهم های با ارزش و باثبات بازار بورس کشور است و حتی رکود اقتصادی اخیری که در اروپا اتفاق افتاد تقریبا سهام همراه اول کمتر از یک درصد کاهش یافت و نشان داد که این سهم از ثبات قابل قبولی برخوردار است.
سود خالص شرکت در چهار ماه امسال 11 درصد بیشتر از سود خالص شش ماه اول سال گذشته بوده است.
 اخیرا همراه اول شرکت سرمایه گذاری در بورس تاسیس کرده، اگر می شود در خصوص جزییات آن توضیح دهید.
این شرکت با نام سرمایه گذاری نور دنا در بورس فعالیت می کند و بخشی از منابع شرکت را در بورس مدیریت می کند.
  همراه اول قرار بود پس از خصوصی شدن شرکت مخابرات در بازارهای مخابراتی کشورهای دیگر فعالیت کند اما تاکنون نتیجه مشخصی در این باره ارایه نشده است.
در یک مزایده شرکت کردیم که در نهایت آن مزایده ابطال شد. واقعیت قضیه این است که 17 سال از راه اندازی شبکه همراه اول می گذرد و متاسفانه ما تنها در بازار داخلی متمرکز بوده ایم. در این خصوص باید حداقل از 10 سال قبل در سایر کشور ها حضور می داشتیم که به خاطر دغدغه‌های توسعه در داخل صرفا به خودمان رسیدیم و با وجودی که در حال حاضر بزرگ‌ترین اپراتور منطقه هستیم، رتبه خوبی در برخی از شاخص‌ها در دنیا نداریم چون در معیارهای ارزیابی یک اپراتور حضور در سایر کشورها خیلی امتیاز دارد. باید یا با برخی از اپراتورها در این زمینه مشارکت کنیم یا به صورت مستقیم وارد شویم. در این زمینه در حال پیگیری هستیم و در صورتی که به نتیجه برسیم، قطعا اعلام خواهیم کرد.
  در پایان اگر مطلبی در سوالات ما وجود نداشت و می خواهید به آن اشاره کنید، بفرمایید.
نکته ای که به عنوان دغدغه مدیران و هیات مدیره و کارکنان شرکت بوده موضوع ارایه سرویس های جدید و ارتقای شبکه همراه اول است. در این زمینه به مشترکان نوید می دهیم که با تمام توان و بهترین شکل ممکن این موضوع در حال پیگیری است. تلاش می کنیم پس از نوسازی شبکه کیفیت قابل قبولی به مشترکان در تمامی زمینه ها ارایه کنیم.
نکته دیگری که وجود دارد همکاری مردم در توسعه شبکه همراه اول در بخش رادیویی است و همیشه این موضوع به عنوان یکی از دغدغه های اصلی ما بوده است. طبق برنامه ما باید امسال در تهران حدود 400 سایت BTS نصب کنیم که از این 400 سایت حدود 168 سایت را ما تملک کرده‌ایم و آماده اخذ مجوز هستیم. امسال توانستیم مجوز نصب تنها 50 سایت را از شهرداری دریافت کنیم و در این زمینه خیلی موفق نبودیم. امیدواریم در این زمینه با همکاری شهردای تا دو ماه آینده این مجوزها اخذ شود و امیدواریم مردم هم در این خصوص با همراه اول همکاری بکنند.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :