fanavaran
آخرین اخبار
سرویس های خبری
پربیننده ترین خبرهای سرویس
یادداشت سرویس
اخبار برگزیده سرویس
گفت و گوی سرویس
گزارش سرویس
{#foreach $T.table as record}{#/for}
کد خبر : 33195
تاریخ انتشار : 17 شهریور 1392 10:58

فرآیند تبلیغات در شبکه اجتماعی محبوب تشریح شد

لبخند بزنید! شما مدل تبلیغاتی هستید

وجود روزافزون کسب وکارهای اینترنتی در فیس بوک نشان دهنده آن است که این شبکه اجتماعی فضای بسیار محبوبی را برای کاربران خود ایجاد کرده است. اما باید گفت که فیس بوک هم از این محبوبیت ها استفاده های خیلی خوبی می کند. فیس بوک درواقع از این فضا برای ارایه تبلیغات استفاده می کند. این شرکت درواقع، به پایگاه داده عظیمی از اطلاعات افراد سرتاسر جهان دسترسی دارد؛ اطلاعاتی که شرکت های دیگر حاضرند برای آن هر مبلغی بپردازند. به طور کلی باید گفت که انجام تبلیغات در فیس بوک اساسا با دیگر تبلیغات اینترنتی و همچنین بازاریابی اینترنتی در موتور جست وجو فرق می کند.

گزارش: نسترن صائبی
منابع: CNet و دویچه‌وله

این تفاوت همان چیزی است که انجام تبلیغات در بزرگ‌ترین وب‌سایت شبکه‌های اجتماعی را کمی دشوار و رقابتی می‌کند. به طور مثال، هنگامی که فردی در یکی از موتورهای جست‌وجو مانند گوگل و یاهو جست‌وجو می‌کند، با توجه به کلماتی که فرد جست‌وجو می‌کند، تبلیغاتی نیز از سوی تبلیغ‌کنندگان دریافت خواهد کرد. اگر این تبلیغ برای کاربر جذابیت داشته باشد، ممکن است روی آن کلیک کند و به سایت دیگری منتقل شود. این همان چیزی است که کاربر انتظار رخ دادن آن را دارد.
اما زمانی که افراد از فیس‌بوک استفاده می‌کنند، در اصل برای ایجاد ارتباط با دوستان‌شان به آنجا می‌روند که به عکس‌های آنها نگاهی بیندازند، وضعیت به‌روزرسانی آنها را بررسی کنند و یا دوستان یکدیگر را ببینند. کاربران فیس‌بوک به طور کلی برای ماندن و چرخیدن در فیس‌بوک برنامه‌ریزی کرده‌اند و اصلا تمایلی ندارند که با کلیک روی تبلیغات از دوستان‌شان در فیس‌بوک دور بمانند.
شرکت‌ها با توجه به دسترسی فیس‌بوک به اطلاعات کاربران می‌توانند سنین مختلف، جنسیت و مکان‌های مختلفی که می‌خواهند دیده شوند را مورد هدف قرار ‌دهند. به عنوان مثال، اگر شرکتی می‌خواهد تبلیغاتش توسط مردان 24 ساله در آمریکا دیده شود که علاقه‌مند به ژیمناستیک، تناسب اندام و بدنسازی هستند، پس حتما تبلیغاتش در فیس‌بوک توسط این گروه از کاربران فیس‌بوک دیده خواهد شد. یک تبلیغ ایده‌آل در فیس‌بوک شامل تصاویر، عبارات جذاب و یا بیانیه‌هایی است که توجه گروه مورد هدف در کاربران فیس‌بوک را جلب می‌کند.
اما جالب است بدانید که مدت‌هاست فیس‌بوک از عکس ‌افراد در تبلیغ کمپانی‌های تجاری در صفحات خود استفاده می‌کند. این امر جدید نیست، اما فیس‌بوک در اقدامی جدید آن را شرح داده است. فیس‌بوک روز پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد تغییراتی را که می‌خواست در تنظیمات حریم شخصی خود ایجاد کند برای یک هفته به تعویق می‌اندازد. اگرچه علت این تعویق از سوی این شرکت، بررسی نظرات بیشتر کاربران عنوان شده، اما در حقیقت دلیل آن اعتراض شش گروه نظارتی حقوق کاربران است. آنها اعتراض داشتند که با تنظیمات جدید استفاده از عکس‌ها، اسامی و دیگر اطلاعات کاربران در تبلیغات فیس‌بوک بسیار آسان‌تر خواهد شد. آنچه برای کاربران هم می‌تواند قابل درک و هشداردهنده باشد این است که داده‌های پروفایل آنها، نظیر عکس، اسم و دیگر اطلاعات ذکر شده می‌تواند به عنوان بخشی از تبلیغات روی صفحات دوستان آنها نمایش داده شود. تبلیغات روی شبکه‌اجتماعی فیس‌بوک که به عنوان تبلیغات اجتماعی (social ads) شناخته می‌شوند قرار است به کاربر اطلاعات مرتبط نیز ارایه دهند. ارتباطی که در حال حاضر هم می‌تواند مشاهده شود. اگر شما صفحه مربوط به برندی مثل "نایک" یا "آدیداس" در فیس‌بوک را "لایک" کنید، کنار تبلیغ این برند در کنار صفحات فیس‌بوک دوستان‌تان پروفایل شما به عنوان کسی که پیش از این آن برند را لایک کرده ‌است نمایش داده می‌شود. فلسفه این امر این است که اگر شما یک شرکت را دوست داشته باشید، شانس آنکه دوستان‌تان نیز مثل شما بیندیشند بیشتر می‌شود.
برای آن دسته از کاربران فیس‌بوک که با این امر آشنا نبودند یا به آن توجه نکرده بودند توضیحات اخیر فیس‌بوک هشداردهنده بود. گرچه این کارکردها موضوعات جدیدی نیست، اما ارایه توضیحات از سوی فیس‌بوک در هر حال امر جدیدی می‌تواند تلقی شود. فیس‌بوک پیش از این نیز به همان گونه که شرحش رفت استفاده مشابه‌ای از اطلاعات پروفایل کاربران می‌کرده است.

نکات ضروری
براساس اطلاعاتی که فیس‌بوک ماه جاری میلادی (سپتامبر ۲۰۱۳) روی سایت خودhttps://www.facebook.com/legal/proposedsrr در اختیار کاربران گذاشته است‌‌، شما اجازه استفاده از اسم، عکس پروفایل، محتوا و اطلاعات مرتبط با محتوای تجاری (مثل برندی که دوستش دارید) را به فیس‌بوک می‌دهید. این به معنی این خواهد بود که شما اجازه می‌دهید شرکت‌ها برای نمایش اسم یا عکس پروفایل شما یا هر دوی آنها و دیگر اطلاعات شما به فیس‌بوک پول بپردازند. اگر شما برای محتوا و اطلاعات خود گروهی خاص از مخاطبان را مشخص کنید، فیس‌بوک اعلام کرده به آن تنظیمات احترام می‌گذارد.
درباره آنچه فیس‌بوک توضیحاتش را روی سایت خود اعلام کرده می‌توان چهار نکته سریع برای درک بیشتر کاربر و محافظت از اطلاعات وی گفت:
1- اطلاعات شما می‌تواند کنار تبلیغاتی که در کنار صفحات دیده می‌شوند، دیده شود و به عنوان اطلاعات کسی که از آن تبلیغات راضی بوده‌اید و آن را "لایک کرده‌اید"، نمایش داده شود.
2- اطلاعات شما تنها به دوستان شما و آن دسته از افرادی که آنها را مجاز به دیدن اطلاعات‌تان کرده‌اید نمایش داده می‌شود. سیستم تبلیغات در فیس‌بوک این‌گونه است که اطلاعات دوستان در ارتباط با شرکت‌ها صرفا در صفحه افرادی از میان دوستان‌شان یا همه دوستان‌شان نمایش داده می‌شود.
3- در صورت اعلام مشارکت در امر تبلیغات چیزی به شما پرداخت نخواهد شد. براساس اطلاعات فیس‌بوک سود این امر به فیس‌بوک پرداخت می‌شود.
4- برای اینکه به فیس‌بوک اجازه ندهید اطلاعات پروفایل شما را در اختیار کمپانی‌ها بگذارد، باید تنظیمات حریم خصوصی خود را طوری تغییر دهید که هیچ کس نتواند اطلاعات شما را کنار تبلیغات روی صفحه‌اش ببیند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :