با این وجود کارشناسان اعلام کرده اند که محبوبیت این نوع از رایانه های شخصی در حدی است که سهم فروش نوت بوک، اولترابوک و تبلت ها را در بازارهای جهانی کاهش داده است و به زودی بازار داخلی هم از این موضوع متاثر خواهر شد.
پیش بینی کارشناسان این است که تا دو تا سه سال آینده نمونه های تبدیل شونده رایانه عرصه را به شدت بر نوت بوک ها و اولترابوک ها تنگ خواهد کرد. کاهش تولید نوت بوک و اولترابوک بر اساس اعلام کارشناسان، محبوبیت نمونه های هیبریدی که جدیدترین نسل رایانه های شخصی هستند در حدی است که شرکت های سونی، دل وسایر برندها خط تولید نوت بوک های عادی را محدود و به تولید نمونه های هیبریدی روی آورده اند. بر اساس گزارش های رسیده نیز عرضه رایانه های تبدیل شونده موجب کاهش سهم محبوبیت پی سی، نوت بوک و تبلت شده است.
گارشناسان می گویند: با وجود محبوبیت زیاد نوت بوک ها در بازار ایران اما در نهایت در نتیجه کاهش حجم تولید و همچنین عرضه نوت بوک و اولترابوک ها در سال های آینده در بازار ایران نیز شاهد جلب توجه و افزایش سهم فروش دستگاه های هیبریدی خواهیم بود.
در این رابطه محمد فیضی مدیر عامل شرکت ایران رهجو می گوید: با توجه به این موضوع که هیبردی ها سهم فروش زیادی در بازارهای جهانی دارند سونی خط تولید نوت بوک هایش را محدود و روی تولید دستگاه های تبدیل شونده تمرکز کرده است. اما از آنجا که ایرانی ها همچنان به نوت بوک وفادارند ما به واردات نوت بوک های سایر برندها روی آورده ایم و به نظر می رسد تا چند سال دیگر دستگاه های هیبریدی در ایران نیز جایگاه خود را بیابند.
رستمی یک فعال بازار کامپیوتر در این باره می گوید: این موضوع قطعی است و به نظر می رسد تا دو و در نهایت 4 سال آینده نوت بوک ها مخاطب نخواهند داشت و اتفاقی که برای مینی نوت بوک ها رخ داد در مورد نوت بوک ها نیز رخ خواهد داد.
این فعال بازار ادامه داد: در حال حاضر گیمرها و گرافیست ها وابستگی بسیار زیادی به نوت بوک دارند که پیش بینی می شود کامپیوترهای چندمنظوره جایگزین نوت بوک ها شوند.
فرهمند یک کارشناس بازار با بیان این موضوع که بین بازارهای جهانی و ایران تفاوت بسیار است می گوید: اگر چه سرعت ورود محصولات جدید به کشور افزایش یافته است؛ ولی در بسیاری از موارد شاهد هستیم که ایرانی ها تمایل کمتری به استفاده از تکنولوژی های روز دارند و دیرتر به این محصولات اعتماد می کنند.
وی افزود: کاربران ایرانی ترجیح می دهند که محصولاتی را که امتحان خود را پس داده اند خریداری کنند.
وی افزود: البته بخش بزرگی از این رفتار کاربری مربوط به قیمت گران کالاهای آی تی در بازار ایران می شود. چرا که در حال حاضر یک کامپیوتر هیبریدی دو هزار دلاری با توجه به هزینه های وارداتی و سایر هزینه های جانبی در ایران قیمتی در حدود هشت میلیون تومان و حتی گران تر دارد و به همین دلیل است که خریداران ایرانی هنگام خرید کالا محتاط تر عمل می کنند.
یک فعال بازار هم با تایید گفته های این کارشناس بازار گفت: شاید اگر ایرانی ها مجبور نبودند گران تر از کاربران سایر کشورها کالاهای کامپیوتری را خریداری کنند سرعت پذیرش بالاتری برای محصولات جدید داشتند.
کارشناسان اما می گویند: با توجه به سرعت تغییر تکنولوژی به نظر می رسد بازار کامپیوتر ایران هم در نهایت همسو با بازارهای جهانی تغییر موضع دهد و با وجود گرانی کالاهای کامپیوتری در ایران در نهایت خریداران ناچار به پذیرش سریع تکنولوژی های جدید شوند.
رییس اتحادیه صنف رایانه نیز با تایید این موضوع می گوید: اگر چه نمونه های گران قیمت در ایران نسبت به سایر کشورها پرفروش نیستند، اما تاثیر زیادی روی بازار تجهیزات جانبی گذاشته اند. به گفته وی به عنوان مثال گسترش عرضه کامپیوترهایی با صفحات لمسی و یا همان هیبریدی ها موجب شده است بازار خرید و فروش کالاهایی نظیر موس و کیبورد مانند سابق رونق نداشته باشد و در بازار این کالا با کاهش سهم تقاضا و همچنین حجم تولیدات داخلی و واردات مواجه شویم. کارشناسان پیش بینی کرده اند تا حدود سه سال آینده حضور رایانه هایی با صفحات لمسی در حدی پررنگ می شودکه دیگر کسی به موس و کیبورد و رایانه های معمولی فکر نمی کند.