fanavaran
آخرین اخبار
سرویس های خبری
پربیننده ترین خبرهای سرویس
یادداشت سرویس
اخبار برگزیده سرویس
گفت و گوی سرویس
گزارش سرویس
{#foreach $T.table as record}{#/for}
کد خبر : 74938
تاریخ انتشار : 30 اردیبهشت 1394 12:17

همه دلایل برای زیرفروشی در بازار کامپیوتر

هر ارزان فروشی، سودجو نیست

چند دستگی قیمت که در هفته های اخیر در بازار کامپیوتر مشاهده می شود، موجب اعتراض محدود خریداران بازار کامپیوتر شده است.

فناوران- این موضوع در شرایطی که بازار مخاطبان محدودی دارد و نیاز به جلب اعتماد خریداران دارد موجب نگرانی برخی از فعالان بازار و همچنین کارشناسان بازار شده است.
اما علت اصلی این چند دستگی قیمت چیست؟
آیا تمام محصولاتی که در بازار با قیمت ارزان تر از عرف به فروش می رسند نمونه هایی هستند که باید به آنها به دیده تردید و شک نگریست؟ آیا محصولاتی که با تخفیف در بازار به فروش می رسند کالاهایی ایراد دار، مرجوعی یا کارکرده در جعبه های آکبند هستند؟
به گفته علی زمانی یک کارشناس بازار کامپیوتر، شاید در نگاه نخست هر کالای ارزان قیمتی شائبه مرجوعی، ایراددار و یا حتی کارکرده بودن در جعبه های آکبند را نزد خریدار ایجاد کند که در 60 درصد موارد هم درست است؛ اما گاه پیش می آید که یک خریدار بنا به دلایلی ناچار به حراج سرمایه اش شود و کالاهایش را با قیمت پایین تر از عرف بازار به فروش برساند
همچنین گاه پیش می آید که فروشنده از ترس از رده خارج شدن محصولات ناچار به شکستن قیمت ها شده و کالاها را حراج کند که البته با توجه به شرایط بازار کامپیوتر ایران چنین اتفاقی در بازار زیاد رخ نمی دهد.
اما یکی دیگر از فعالان بازار در این باره می گوید: به غیر از بازی و اجبارهای بازاری شکل معاملات برخی از فعالان بازار روی روند قیمت ها در بازار تاثیرگذار است.
 به گفته وی، پروسه ثبت سفارش و واردات کالا و همچنین شیوه های پرداختی که بین واردکننده ایرانی و فروشنده واسطه رایج است از عوامل تاثیرگذار روی قیمت ها در بازار کامپیوتر است. 
به گفته مرتضی شیرازی یک واردکننده نوت بوک، در حال حاضر شیوه معاملاتی که بین واردکننده فروشنده واسطه در کشور واسط اعمال می شود به صورت ارایه حواله است که همین شیوه پرداخت حواله عامل مهمی در روند قیمت گذاری در بازار است. 
به گفته کارشناسان در حال حاضر واردکنندگان به شیوه های نقدی، دو مرحله ای و سه مرحله ای حواله های خود را پرداخت می کنند در صورتی که پرداخت به صورت نقدی صورت گیرد، واردکننده از جایزه تخفیف یك تا دو درصدی (بسته به حجم خرید) برخوردار می شود. 
در چنین شرایطی واردکننده ای که خرید را نقدی داشته است کالاها را با احتساب دو درصد تخفیف با قیمت ارزان تر از رقبا به بازار عرضه کرده و موجب به هم خوردن تعادل قیمت در بازار می شود. 
وی می افزاید: به غیر از این برخی از فعالان بازار برای تامین هزینه خرید محصولات جدید به ناچار قیمت
کالاهای موجود را شکسته تا توان واردات محموله های جدید را داشته باشند.
با تمام این اوصاف کارشناسان به خریداران توصیه می کنند که هنگام خرید کالا، به ویژه کالایی که با قیمتی ارزان تر از عرف بازار به فروش می رسد بهتر است وسواس به خرج داده تا درگیر دردسرهای بعد از خرید نشوید.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :