fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 230700
    تاریخ انتشار : 23 دی 1396 10:34
    تعداد بازدید : 501

    پایان «باز» هفته

    وحید حجه فروش- من آدم بسیار ساده لوحی هستم. گمان می کردم «ملکه بیت ها» آخرین شیرین کاری صداوسیما در حوزه فناوری باشد. اما وقتی در هفته ای که گذشت، دبیر شورای ارتقای آگاهی های عمومی معاونت اجتماعی قوه قضاییه، در یک برنامه زنده تلویزیونی «استارت آپ ویک اند» را «فرصت ها و ایده های باز» ترجمه کرد، فهمیدم چه قدر خام اندیش بوده ام.

    رسانه ای با ده ها هزار کارمند و هزاران میلیارد تومان بودجه که دست یافتن به چند ثانیه از آنتن اش برای بسیاری از استارت آپ ها و کارشناسان فناوری اطلاعات تقریباً محال به نظر می رسد، به همین سادگی جولان گاه تهیه کننده و ناظرپخش و کارگردان و مجری و مهمان های بی سواد شده است. کافی است با تهیه کننده یکی از برنامه های معمولی تماس بگیرید و شرایط حضور در برنامه اش را جویا شوید؛ ماشین حساب را در می آورد و چندصدهزار تومان بر ثانیه قیمت می دهد.
    بی راه هم نیست مجری ای که از حجاب تا قیمت سیب زمینی و جدیدترین پدیده های روز فناوری جهان را قرار است پوشش دهد، از هیچ کدام این موضوع ها دانشی حتی سطحی هم نداشته باشد. قطعاً ملاک انتخاب او، دانش تخصصی و حتی سواد عمومی اش نبوده است. پارامترهای دیگری برای ظاهر شدن بر پرده جادویی هست که بنده و شما در قالب آن ها نمی گنجیم.
    از سوی دیگر، مدیر رده بالای دولتی و حکومتی ما هم شرایطی مشابه دارد. دریغ و درد برای ما، که مدیری قرار است برای آینده فناوری کشور تصمیم سازی کند که سواد انگلیسی اش حتی به ترجمه کلمه weekend نمی رسد، در حالی که ما انتظار داریم بتواند به عنوان یک مدیر تاثیرگذار درک کند در جهان چه می گذرد و تازه ترین مستندهای جهان را مطالعه، الگوبرداری و بهینه سازی کند. انتظاری که باز هم قطعاً مدیران بالادستی و استخدام کنندگان وی از او ندارند. پارامترهای دیگری برای به خدمت گرفتن این مدیران هست که در ذهن بنده و شما نمی گنجد.
    از نظر من، صداوسیما نه رسانه ملی و نه ابزار آگاهی بخشی و اطلاع رسانی، که حیاط خلوت عده ای خاص با اهدافی خاص است. بر سر آن برنامه که «ملکه بیت ها» را معرفی کرد چه آمد؟ هیچ! انگار نه خانی آمده و نه خانی رفته. بر سر این برنامه و این مدیر چه می آید؟ باز هم هیچ! دور نیست روزی که همین مدیر در همین رسانه ظاهر شود و بگوید منظور من محتوای استارت آپ ویک اند بوده است نه معنای لغوی آن! مجری هم برای اش کف بزند و از عمق نگاه مسوولان خدوم و دل سوخته تعریف کند.
    به نظر می آید امیدی به اصلاح وجود ندارد، چون از سوی مدیران ارشد صداوسیما و سایر سازمان ها و اداره ها هم قصدی برای بهبود شرایط به چشم نمی آید و رفتن به سمت رسانه های جایگزین مانند بسترهای پخش ویدئو، سایت ها و رسانه های چاپی گزینه معقول تری برای استارت آپ ها باشد تا آب تعامل در هاون انجماد مدیران کوبیدن.
    از این به بعد هم اگر همان ماهی یکی دو ساعت را به تماشای تلویزیون بنشینم، ماجرا را به شکل یک برنامه طنز نگاه می کنم. این هم آخرین پیشنهادم برای مدیران صداوسیما: نیازی نیست آن همه بودجه برای ساخت برنامه هایی مانند دورهمی صرف کنید تا مردم را بخندانید، کافی است عنوان همه برنامه های تولیدی تان را به «طنز» عوض کنید تا با نگرش جدید، به جای اعصاب پریشان، خنده برای بینندگان به ارمغان بیاورید.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :