مدیر توسعه فناوری اطلاعات سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگوي اختصاصي با فناوران:
توليد 50 عنوان نرم افزار در سال تحصيلي 91-90
مدیر توسعه فناوری اطلاعات سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه با تشكيل مركز فناوري اطلاعات وزارتخانه در عملكرد اين سازمان تغييرات بسياري ايجاد شده است، گفت: معاونت فناوري اطلاعات اين سازمان بيشتر به بحث فرهنگسازي در اين زمينه مي پردازد.
فناوران - محسن باهو افزود: با ايجاد اين تغييرات مديريت اجرايي و پيگيري توسعه زيرساخت شبكه ملي مدارس بر عهده مركز فناوري اطلاعات قرار ميگيرد و موضوعات مربوط به توليد محتواي آموزشي در سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش انجام خواهد شد.
باهو با بيان اينكه توليد 50 عنوان نرم افزار آموزشي يكي از محورهاي تفاهمنامه وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش است، گفت: اين نرمافزارها كه حاوي محتواي الكترونيكي جديد براي دانشآموزان در سال تحصيلي جديد است، هماكنون تهيه شده و آماده عرضه در مدارس سراسر كشور است.
ارايه «كتابهاي گويا» همچون سال گذشته
وي درباره وضعيت ارايه «كتابهاي گويا» به دانشآموزان در سال تحصيلي جديد گفت: امسال نيز مانند سال تحصيلي 90 ـ 89 كتابهاي گويا را براي درسهايي كه جنبه خوانشي دارند خواهيم داشت و تعداد آنها نيز به همان ميزان سال قبل است.
باهو در مورد الزامي يا اختياري بودن استفاده از محتواي الكترونيكي در جريان آموزش گفت: اين مساله به آماده بودن زيرساختها بستگي دارد، يعني در هر جا كه زيرساختهاي لازم فراهم باشد، رويكرد ما نيز اين است كه محتواي الكترونيكي حتما به صورت «تجويزي» استفاده شود، اما هماكنون استفاده از اين ابزارها و رسانهها به صورت «اختياري و انتخابي» است.
وي افزود: در سال تحصيلي 90 ـ 89،
9 عنوان نرمافزار آموزشي با عنوان «كتاب گويا» از كتابهاي قرآن و فارسي بخوانيم براي مقطع ابتدايي و فارسي، عربي و زبان انگليسي مقطع راهنمايي و قرآن، عربي، فارسي، زبان انگليسي و زبان فارسي تخصصي علوم انساني دوره متوسطه توليد و ارايه شد.
برگزاري اختتاميه جشنواره توليد محتواي آموزشي
مدیر توسعه فناوری اطلاعات سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه پنجمین جشنواره حمایت از تولیدکنندگان محتوای الکترونیکی دانش آموزان و معلمان در تیرماه امسال آغاز شده است، گفت: مراسم اختتاميه اين جشنواره تا پايان شهريور برگزار ميشود و آثار برتر براي استفاده سال تحصيلي جديد در اختيار تمام دانشآموزان و معلمان قرار خواهد گرفت.باهو افزود: ایجاد زمینه جهش علمی و جنبش نرمافزاری در کشور، توسعه و تعمیق تولید محتوای الکترونیکی در آموزش و پرورش، ایجاد زمینه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی – یادگیری، ترغیب معلمان، دانشآموزان و دانشجویان، مدرسان مراکز تربیت معلم و آموزشکدهها با استفاده از محتواهای الکترونیکی در فرآیند آموزش و ایجاد زمینههای مناسب برای شناسایی و توسعه توانمندیهای معلمان، دانشآموزان، دانشجویان و مدرسان در تولید محتوای الکترونیکی از مهمترين اهداف برگزاري اين جشنواره است. وي با بيان اينكه یکی از اقدامات آموزش و پرورش برای توسعه فناوری اطلاعات آموزشی و استفاده از فرصتهای فناوری اطلاعات در امر یادگیری و یاددهی، بحث ورود معلم و دانشآموز به عرصه کاربست فناوری است، افزود: برای اینکه بتوانیم این استفاده را هدفمند و هوشمند کنیم برنامهای را طراحی کردیم که آنها بتوانند در اجرای فعالیتها از استفاده از فناوری وحشت نداشته باشند. باهو گفت: در همين راستا اين امكان ايجاد شده است كه شركتكنندگان در اين جشنواره آثار خود را روي شبكه رشد قرار دهند تا بتوانند از اين طريق به اشتراكگذاري و همفكري با يكديگر بپردازند.
فناوری اطلاعات آموزشی در کیفیت بخشی امر یادگیری موثر است
مدیر توسعه فناوری اطلاعات سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش گفت: فرهنگسازی استفاده از فناوری فرصت بسیار مناسبی در جهت کیفیت بخشی و جذاب سازی امر یادگیری فراهم میسازد.وی افزود: در همین راستا، جشنواره حمایت از پدیدآورندگان محتوای الکترونیکی دانشآموز و معلم در سازمان پژوهش پایهگذاری شد.
باهو با بيان اينكه تاکنون چهار دوره از این جشنواره برگزار شده است و سال گذشته 5 هزار و 200 نفر از سراسر کشور در این جشنواره شرکت کردند، گفت: امسال با رشد هفت برابري در اين زمينه بوديم و 32 هزار و 836 محصول مورد داوري قرار گرفتهاند.
وی گفت: مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره حمایت از پدیدآورندگان محتوای الکترونیکی دانشآموز و معلم، با حضور وزیر آموزش و پرورش در اردوگاه باهنر برگزار شد و دستاوردهای مفیدی به همراه داشت.
رشد 30 درصدی شرکتکنندگان در پنجمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکي
مدیر شبکه ملی مدارس ایران (رشد) افزود: سال گذشته 57 اثربه عنوان اثر برگزیده کشوری انتخاب شدند و یک هزار و 200 اثر استانی مورد حمایت قرار گرفت.
وی گفت: بعد از 20 فروردین ماه محصولات به مناطق تحویل داده میشود و بر اساس دستورالعمل و معیارهای تعیین شده، پس از بررسی در مناطق و استان ها، محصولات برتر استان ها به مرحله کشوری راه مییابند و در اختیار دفتر توسعه فناوری اطلاعات سازمان پژوهش و برنامهریزی قرار میگیرد.
حضور مدارس استثنايي در اين جشنواره
باهو يكي از مهمترين تفاوتهاي اين دوره از جشنواره را حضور آموزش و پرورش استثنايي عنوان كرد و گفت: در اين دوره فضايي را ايجاد كردهايم كه اين دانشآموزان نيز محصولات خاص خود را ارايه دهند. وي افزود: اين محصولات در سال تحصيلي جديد ميان دانشآموزان استثنايي عرضه ميشود.
گفتني است معاونت فناوري اطلاعات سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش يا همان شبكه رشد در طي اين سالها بحثهاي مربوط به فناوري اطلاعات را دنبال ميكرد اما از ابتداي امسال با ايجاد مركز فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش روند فعاليت اين معاونت نيز تغيير كرده است و بحثهاي مربوط به حوزه فناوري اطلاعات به صورت جامعتري از سوي اين مركز جديد دنبال ميشود.