آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 181577
تاریخ انتشار : 15 اردیبهشت 1395 10:53
تعداد بازدید : 836

هزینه بانک‏های برزگ از درآمدشان پیشی گرفته است

پشت پرده رقابت پنهان بانک ها در گسترش خودپرداز

شاید این سوال برای بسیاری از شما هم پیش آمده باشد که چرا برخی بانک‎های قدیمی که تعداد شعبات‎شان معمولا چند برابر بانک های جدیدالتاسیس هم هست جدیدا وارد فاز مسابقه تشویق مشتریان‎شان برای استفاده از خودپردازهای همان بانک‎ها شده‎اند و برای پیشبرد اهداف‎شان جشنواره و جوایز آنچنانی هم ترتیب داده‎اند؟ راستش را بخواهید موضوع بسیار ساده است، اصل این ماجرا به نحوه درآمدزایی و هزینه‎های دستگاه‎های خودپرداز بر می‎گردد. یکی از مهم‎ترین منابع در آمدی از یک سو و منابع هزینه‎ای از سوی دیگر برای بانک‏ها دستگاه‎های خودپرداز است.

منصور اولی
برخی از خدمات خودپردازها که کارمزد آن مستقیم از مشتری اخذ می‎شود در دسته درآمدهای ثابت از دستگاه‎های خودپرداز برای همه بانک‎ها جای می‎گیرد و این درآمد هم بین بانک مورد نظر و بانک مرکزی تقسیم می‏شود. برای مثال می‎توان به خدمت انتقال وجه اشاره کرد. هزینه انتقال وجه مستقیم از استفاده کننده از دستگاه خودپرداز اخذ می‎شود و مهم هم نیست کارت را کدام بانک صادر کرده باشد و دستگاه خودپرداز متعلق به کدام بانک باشد. 
اما در مورد خدمتی مانند برداشت وجه قضیه به طور کلی متفاوت است. بر اساس گزارش بانک‎ها هر بار برداشت ۲۰۰ هزار تومانی از خودپرداز، اگر دستگاه خودپرداز متعلق به بانکی دیگر باشد، مبلغ ۲۴۰۰ تومان هزینه روی دست بانک صادر کننده کارت  می‎گذارد. البته به همین میزان نیز درآمد برای بانک دیگر و بانک مرکزی دارد. بیشترین خدمتی که خودپردازها  ارایه می‏دهند برداشت وجه نقد است و این مبلغ در هر شبانه روز حداکثر ۲۰۰ هزار تومان است
 ریشه رقابت و جشنواره‎های اخیر کجاست؟
وقتی به این مساله توجه کنیم ریشه رقابت‎های اخیر بین بانک‎های قدیمی‎تر با تعداد شعب بیشتر روشن می‎شود. بیشترین کارت‎های صادر شده بانکی که در حال حاضر در دست مردم است مربوط به بانک‎هایی هستند که تعداد شعبه‎های بیشتری در کشور دارند و همچنین قدمت‎شان هم بیشتر است. هر چند این بانک‎ها به نسبت شعبات‎شان تعداد خودپردازهای بیشتری هم دارند، اما ظاهرا نسبت تعداد کارت‎های صادر شده‎ به خودپردازهایشان افزایش یافته است. ضمن اینکه بانک‎های کوچک‎تر با نصب خودپردازهای سیار در امکانی مانند ایستگاه‎های مترو، بیمارستان‎ها و دیگر امکان عمومی بخش بزرگی از عملیات برداشت را در اختیار گرفته‎اند و حالا وضعیت هزینه و فایده برای بانک‎های بزرگ‎تر به هم خورده است. تعداد کارت‎های صادر شده از سوی آنان زیاد است و دارندگان این کارت‎ها بدون توجه به جیب بانک صادر کننده از این کارت‎ها در خودپردازهای دیگر بانک‎ها استفاده می‏کنند. خرابی‎های مکرر برخی دستگاه‎های خودپرداز این بانک‎های بزرگ هم خود عاملی دیگر 
است. 
هر چه هست ظاهرا هزینه‎ای که بانک‎های بزرگ در حوزه برداشت وجه پرداخت می‏کنند بیشتر از درآمدی است که استفاده از خودپردازهایشان توسط دارندگان کارت‎های دیگر بانک‎ها برای شان دارد و حالا آنها مجبور شده‏اند با تبلیغات وسیع مشتریان‎شان را تشویق به استفاده از دستگاه‏های خودپرداز خود بانک کنند، رقابت جالبی است  هر چند این رشته ظاهرا سر دراز دارد. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :