آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 185410
تاریخ انتشار : 8 تیر 1395 10:47
تعداد بازدید : 1143

ابزاری مهم در تحریک تقاضای بخش متوسط جامعه

کارت های اعتباری بانکی در ایران مغفول مانده اند

بانکداری الکترونیکی در ایران در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته و با وجود محدودیت های بین المللی پیش روی نظام بانکی برای استفاده از آخرین تکنولوژی های روز، بانک ها توانسته اند تا حدی خود را به این ابزارها مجهز کنند.

فناوران - در این میان یکی از ایردات مهم در این مسیر پیشرفت توسعه ناهمگون است، به این معنی که در برخی زمینه ها شاهد ارایه خدمات بیش از حد نیاز جامعه هستیم و به برخی زمینه های دیگر بی توجهی شده است. یکی از ابزارهایی که در این سال ها مورد بی توجهی قرار گرفته ، کارت های اعتباری است. این در حالی است که گسترش کارت های اعتباری علاوه بر تسهیل خرید و سایر مزایایی که یک خدمت الکترونیکی دارد، می تواند یک ابزار مهم مالی هم باشد. این کارت ها با ایجاد گردش اعتباری یکی از ابزارهای مهم برای تحریک تقاضای موثر هستند و اتفاقا یکی از مهم ترین مشکلات سال های اخیر کشور هم رکود و نبود تقاضای موثر در بازار است. این ابزار می تواند امکان مدیریت نقدینگی را به خوبی فراهم کند. به همین جهت کارشناسان مدت هاست در این باره سخن می گویند و با طرح بحث کارت اعتباری خرید کالای ایرانی هم این موضوع به صورت جد ی تر مورد توجه قرار گرفت. 
مجید شکوهی، مدیرعامل شرکت پیشگامان پویا (شرکت کارت اعتباری وابسته به بانک ملی ایران) در جمع خبرنگاران  با بیان پیشرفت بانکداری الکترونیکی در کشور و رشد استفاده از ابزارهای مرتبط با این حوزه  گفت: امروز کشور ما به لحاظ دست یابی به تکنولوژی و دانش بانکداری الکترونیکی در شرایط مطلوبی قرار دارد و درحقیقت می توان گفت کشورمان شانه به شانه کشورهای توسعه یافته در حال پیشرفت در این حوزه است، با این حال سهم کارت های اعتباری به عنوان یکی از ابزارهای بانکداری الکترونیکی در این پیشرفت، متناسب با بخش های دیگر آن نیست. به گفته او مطابق با آخرین آمارها بیش از ۳۰درصد تراکنش ها در کشورهای توسعه یافته در حوزه کارت های اعتباری بوده است. این رقم در آمریکا بیش از ۵۵ درصد است. این در حالی است که در کشور تراکنش های مربوط به حوزه کارت های اعتباری کمتر از نیم درصد از کل تراکنش ها را به خود اختصاص داده است.
به باور کارشناسان تحریک تقاضا یکی راه های مقابله با رکود است. در حقیقت با استفاده از روش های تحریک کننده تقاضا می توان چرخه رکود را شکست. در فرآیند معکوس چرخه رکود، افزایش تقاضا به افزایش تولید و افزایش تولید به اشتغال زایی و شکل گیری چرخه رونق منجر می شود. در این میان یکی از ابزارهای تحریک تقاضا استفاده از مکانیسم کارت های اعتباری است. از جمله مزایای کارت اعتباری، توسعه اعطای اعتبارات بانکی در سطح خرد به طبقات متوسط جامعه است. طبقه متوسط، طبقه ای است که دریافتی یا درآمد ثابت و متوسطی دارد که در صورت دریافت اعتبار یا تسهیلات می تواند با برنامه ریزی خوب هزینه ها و دارایی های خود را مدیریت کند.
شکوهی استفاده از مکانیسم کارت اعتباری را یکی از راه های مدیریت صحیح گردش پول در اقتصاد ایران دانست و افزود: ارایه کارت های اعتباری به طبقه متوسط که اکثریت جامعه ایران را تشکیل می دهند، مدیریت گردش مالی در نظام بانکی را در مسیر صحیح قرار خواهد داد.
به گفته او یکی از مزایای کارت های اعتباری، گردشی بودن اعتبار (Revolving Credit) در آن است. در حقیقت در این ساختار استفاده مجدد از اعتبار بازگردانده شده، نیازمند تشکیل پرونده مجدد تسهیلاتی نیست، ضمن آنکه حق انتخاب بازپرداخت کارت اعتباری به صورت یکجا انتهای هر ماه یا به صورت مدت دار و اقساطی برای او وجود دارد. انعطاف موجود در ساختار مصرف و بازپرداخت کارت های اعتباری، به مشتری قدرت مدیریت مصرف اعتبار را مطابق با وضعیت درآمد او می دهد. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :