فرزان با بیان اینکه مساله بانک مرکزی با کدهای USSD، کاملا روشن است، گفت: فارغ از تمامی سلایق و علایق، یک محدودیت فنی- امنیتی مشخص در این کدها وجود دارد و آن، امکان ثبت همزمان شماره کارت و رمز خرید اینترنتی بر بستر USSD است. بانک مرکزی جلسات مختلفی را با اپراتورها، بانکها و شرکتهای پرداخت برگزار کرده است و نهایتا براساس پیشنهادهای مطرح شده در جلسات، تصمیم گرفته شد یک راهکار میانی راه اندازی شود.
وی با بیان اینکه در این راهکار میانی مصرف کنندگان نهایی این سرویس، کارت های بانکی خود را برای انجام تراکنش، در بانک صادرکننده کارت ثبت میکنند به این معنا که با شماره گیری USSD از طریق شماره تلفن همراه کاربران، عملاً شماره کارت بانکی کاربر موردنظر فراخوانی می شود و نیازی به وارد کردن آن از سوی کاربر در بستر USSD نیست، افزود: درواقع بانک مرکزی قصد دارد این سامانه را که از آن با عنوان پیوند یاد می شود، راه اندازی کند تا کاربران بتوانند بدون وارد کردن شماره کارت بانکی و به بیان دیگر بدون به خطر انداختن امنیت حساب بانکی خود، از کدهای USSD استفاده کنند.
اجرا احتمالا از 15 آبان
این فعال صنعت پرداخت درباره زمان اجرایی شدن طرح هم گفت: طبق اعلام بانک مرکزی، طرح الزام به ثبت کارت بانکی جهت انجام تراکنشهای مبتنی بر USSD از 15 آبان اجرایی می شود. براساس این طرح، باید بین شماره همراه کاربران کدهای USSD و شماره کارت بانکی آنها ارتباط برقرار شود. البته هنوز درباره روش انجام این کار و اینکه قرار است حضوری باشد یا از طریق درگاه اینترنتی و موبایلی، صحبتی نشده است.
فرزان با بیان اینکه بر اساس بخشنامه بانک مرکزی از ابتدای مهرماه تا 15 آبان ماه، کاربران سرویسهای USSD تنها میتوانند از سرشماره هایی برای انجام تراکنشهای مبتنی بر USSD استفاده کنند که تا پیش از این حداقل یکبار از آنها استفاده کرده باشند، گفت: حد فاصل بازه زمانی یادشده، امکان استفاده کاربران از سرشمارههایی که پیش از مهرماه از آنها استفاده نکرده اند، وجود نخواهد داشت. ناگفته نماند تا این لحظه هنوز اطلاع خاصی از راهاندازی سرویس رجیستری از سوی بانک ها در دسترس نیست و 15 آبان مهلت منطقی بانکها برای قرار دادن این سرویس در اختیار شرکتهای پرداخت است.
آینده رو به زوال ussdها
وی در پاسخ به اینکه کدهای دستوری موجود از تاریخ 1 مهر ماه تا 15 آبان ماه، هیچ کاربر جدیدی را نخواهند داشت، گفت: منطقا و طبق قانون بانک مرکزی این اتفاق نباید بیفتد و ظاهرا جریمه هایی هم برای تخطی از این موضوع وضع شده است. ما هم از این قانون تبعیت کردیم و امکان استفاده از سامانه USSD را برای کاربران جدید به رغم پیامدهایی همچون نارضایتی کاربران بالقوه و نیز کاهش درآمدزایی مسدود کردیم. با این حال نسبت به اجرای این قانون توسط تمامی شرکت ها مطمئن نیستم.
فرزان با بیان اینکه اگر بپذیریم از 15 آبان این قانون اعمال می شود، قطعا یک ریزش قابل توجه در این سرویس اتفاق می افتد، گفت: درصدی از کاربران در همان ابتدا این مسیر را رها می کنند، درصدی دیگر هم پس از پیگیری و آگاهی از جزئیات طرح، از این سامانه استفاده نمیکنند و مابقی کاربران برای انجام تراکنش، تن به ثبت کارتهای خود می دهند.
درخصوص آینده هم، واقعیت این است که USSD روشی است که به دلیل نبود بستر مناسب دیتا در ایران از ابتدا ایجاد شد. تقریبا در هیچ جای دنیا چنین سرویسی وجود ندارد و اساساً پروتکلی است برای انجام فعالیتهای داخلی اپراتورها؛ به گونهای که در بسیاری از کشورها حتی افراد متخصص در حوزه پرداخت هم این سامانه را نمیشناسند. از سوی دیگر، رشد بسیار سریع تلفن های هوشمند و بهبود وضعیت کیفیت اینترنت روی سیم کارت ها در کشور باعث شده به دنبال روشهای جایگزین این سرویس باشیم.
وی با بیان اینکه USSD درحال حاضر تراکنش دارد و تراکنشهای آن هم کم نیست، گفت: بالاخره افرادی هستند که به این سامانه علاقه مند بوده یا به دلیل محدودیتهایی ناگزیر به استفاده از آن هستند. اگر فرض کنیم که روزی USSD به طور کامل منحل شود، چند جایگزین برای آن وجود دارد؛ یکی، فروش شارژ فیزیکی است که بعید است اپراتورها به خصوص اپراتورهایی که حجم بالایی از سیم کارت های اعتباری دارند، به این روش برگردند. گزینه بعدی، فروش شارژ روی دستگاه کارتخوان و خودپرداز است که فروش شارژ روی خودپرداز به نسبت سهم بازار کمتری دارد. تلفن و موبایل اپ هم روشهای دیگری است.