فناوران- با وجود اینکه خبرها حکایت از اشباع بسیاری از بازارهای موبایل در سراسر دنیا دارند، اما ظاهرا این صنعت هنوز هم شاهد تحولات مثبت است.
براساس گزارش موسسه تحقیقاتی GfK، میزان فروش گوشی های هوشمند در سال 2016 در مقایسه با سال قبل با رشد 6/6 درصدی همراه شده است. بسیاری از تحلیلگران این میزان رشد را مدیون بازار چین و استقبال کاربران از این گوشی ها می دانند.
گزارش ها حاکی است در سال جاری از هر سه گوشی هوشمند به فروش رفته در جهان یک گوشی در چین به فروش رفته است. میزان فروش گوشی های هوشمند در چین در سال 2016 نسبت به سال 2015 حدود 15 درصد افزایش یافته است. ازجمله دیگر بازارهای خوب گوشی های هوشمند می توان به بازارهای مرکز و شرق اروپا، غرب آسیا، آفریقا و هند، ویتنام و فیلیپین پرداخت.میزان استقبال از گوشی های هوشمند در مناطقی همچون غرب اروپا، آمریکای شمالی، ژاپن، استرالیا و کره جنوبی تفاوت چندانی نداشته است.
تحلیلگران GfK معتقدند روند فعلی در سال 2017 تغییر خواهد کرد و منطقه آمریکای لاتین بعد از چند دهه با کاهش استقبال از گوشی های هوشمند روبه رو خواهد شد. Gfk رشد بازارهای نوظهور آسیایی و مرکز و شرق اروپا را به ترتیب 8 و 10 درصد تخمین زده است.براساس پیش بینی ها تا پایان سال 2016 تعداد گوشی های هوشمند به فروش رفته در جهان از مرز 1/4 میلیارد دستگاه عبور می کند.
کاهش فروش ساعت های هوشمند
درحالی که فروش گوشی های هوشمند با افزایش همراه شده، اما این موضوع درباره ساعت های هوشمند صدق نمی کند. بررسی های موسسه تحقیقاتی IDC نشان داده که میزان فروش این ابزارها در سه ماهه سوم سال 2016 به شدت کاهش یافته است.
میزان عرضه کلی این ساعت ها در سه ماهه سوم سال 2016 نسبت به مدت مشابه سال قبل 51/6 درصد کاهش نشان می دهد.
در سه ماهه سوم سال 2016 تنها 2/7 میلیون دستگاه از این ساعت ها به بازار عرضه شده، حال آنکه این رقم در سه ماهه سوم سال 2015 برابر با 5/6 میلیون دستگاه
بود.
موسسه تحقیقاتی IDC در تشریح علل کاهش این میزان فروش به موضوعاتی مانند زمان عرضه و تاخیر در به روزرسانی سیستم عامل Android Wear پرداخته. این وضعیت نشان می دهد که اگر استراتژی طراحی و عرضه ساعت های هوشمند تغییر نکند، آینده درخشانی در انتظار شرکت های سازنده آنها نخواهد بود.
در میان انواع این ساعت ها، ساعت اپل با عرضه 1/1 میلیون دستگاه پیشتاز است که البته نسبت به سال قبل کاهش 72 درصدی را تجربه کرده است. حتی عرضه نسل دوم این ساعت ها در شهریور گذشته هم نتوانسته تغییر چندانی در شرایط ایجاد کند.