آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 198727
تاریخ انتشار : 11 دی 1395 0:55
تعداد بازدید : 1383

در سال 2016

ضریب نفوذ رسانه های اجتماعی به 31 درصدرسید

امروز آخرین روز از سال 2016 است. سالی که رسانه های اجتماعی بیش از هر زمان دیگری در زندگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مردم دنیا تاثیرگذار بود. این تاثیرگذاری بیش از آنکه در حوزه اقتصادی خودش را نشان بدهد، در حوزه سیاسی در اکثر کشورهای دنیا ازجمله ایران ملموس بود. brandknewmag.com هفته آخر دسامبر گزارشی از وضعیت رسانه های اجتماعی در سال 2016 منتشر کرده است که نشان می دهد ضریب نفوذ رسانه های اجتماعی در سال گذشته در دنیا 31 درصد بوده است. آمارهایی که براساس تحقیقات این گروه درباره رسانه های اجتماعی در سال 2016 منتشر شده، چشم انداز خوبی درباره تاثیر این رسانه ها بر جوامع ترسیم می کند.

بهار ادیبان
 محبوب های سال 
محبوب ترین شبکه های اجتماعی در سال 2016 براساس تعداد کاربر در سال 2016 فیس بوک با یک میلیارد و 59 میلیون کاربر، اینستاگرام با 400 میلیون کاربر، توییتر با 320 میلیون کاربر، لینکدین با 100 میلیون کاربر و پینترست با 100 میلیون کاربر اعلام شده است. سه شبکه اجتماعی پیشرو یعنی فیس بوک، توییتر و اینستاگرام در سال میلادی که امروز آخرین روزش را پشت سر می گذاریم، بیشترین نقش را در شرایط سیاسی و اقتصادی کشورهای مختلف ایفا کردند.

 بازار بزرگ رسانه ها
گزارش منتشر شده نشان می دهد برترین شبکه های اجتماعی در راس تجارت عبارتند از: فیس بوک با 312 میلیارد و 78 میلیون دلار ارزش، لینکدین با 15 میلیارد و 49 میلیون دلار و توییتر با 11 میلیارد و 69 میلیون دلار ارزش. نکته جالب دوم بودن لینکدین در این فهرست است درحالی که انتظار می رفت اینستاگرام این مقام را به دست بیاورد.

 ضریب نفوذ رسانه ها در دنیا 
ضریب نفوذ رسانه های اجتماعی در کشورهای مختلف نشان دهنده ظرفیت اثرگذاری این رسانه ها در زندگی مردم دنیاست. بیشترین ضریب نفوذ رسانه های اجتماعی در آمریکای شمالی (59 درصد) و کمترین ضریب نفوذ در آسیای مرکزی (6 درصد) بوده است. ضریب نفوذ رسانه های اجتماعی در سایر نقاط دنیا به این شرح است: آمریکای مرکزی 40 درصد، آمریکای جنوبی 50 درصد، اروپای شرقی 48 درصد، آفریقا 11 درصد، خاورمیانه 26 درصد، آسیای جنوبی 11 درصد، آسیای غربی 48 درصد، اقیانوسیه 45 درصد.
محاسبه شده متوسط میزان ضریب نفوذ رسانه های اجتماعی در دنیا 31 درصد است.

 رشد کاربران موبایلی
رشد کاربرانی که برای دسترسی به رسانه های اجتماعی از موبایل استفاده می کنند، در سال 2016 نسبت به دو سال گذشته رشد داشته است. تعداد کاربران موبایلی رسانه های اجتماعی در سال 2016 به میزان 30 درصد رشد کرده است. این رشد در سال 2014 حدود 26 درصد بوده است. کاربران اینترنت موبایل نیز در سال جاری میلادی 46 درصد رشد کرده اند. بیشترین رشد به کاربرانی که فقط از موبایل استفاده می کنند، اختصاص یافته که 51 درصد است. البته این رشد نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نکرده است. 

 آمار اعتیاد و جنسیت
به میزانی که اثر رسانه های اجتماعی در جوامع زیاد شده، استفاده کاربران از این شبکه ها نیز طبیعتا افزایش یافته است. آمارها نشان می دهد روزانه 70 درصد از کاربران فیس بوک به این شبکه سر می زنند، این آمار درباره کاربران اینستاگرام 59 درصد، توییتر 38 درصد، لینکدین 27 درصد و پینترست 22 درصد است.
میزان اعتیاد به شبکه های اجتماعی در سال 2016 نگران کننده است. آمارها نشان می دهد 85 درصد از کاربران توییتر و فیس بوک به اخبار صبح این شبکه ها اعتماد می کنند. همچنین 18 درصد از کاربران فیس بوک نمی توانند کمتر از یک ساعت از این شبکه دور باشند و آن را چک نکنند. 28 درصد از کاربران آیفون توییتر خود را پیش از آنکه از تخت بیرون بیایند، صبح ها چک می کنند. یک میلیارد و 23 میلیون کاربر فیس بوک به صورت متوسط روزانه هر 17 دقیقه یک بار به فیس بوک سر می زنند.
همچنین 57 درصد از کاربران فیس بوک در سال 2016 زنان بوده اند و 43 درصد از کاربران این شبکه را مردان تشکیل داده اند. این آمار درباره یوتیوب کاملا برعکس است و مردان 57 درصد از کاربران این شبکه را تشکیل داده اند. در توییتر 53 درصد از کاربران را زنان و 47 درصد را مردان تشکیل داده اند. همچنین 65 درصد از کاربران اینستاگرام زنان و 35 درصد مردان هستند. 56 درصد کاربران لینکدین را نیز مردان و 44 درصد را زنان تشکیل می دهند.
این آمارها نشان می دهد در سال 2016 محبوب ترین رسانه اجتماعی برای زنان اینستاگرام و برای مردان یوتیوب بوده است.

 رده سنی کاربران در سال 2016
اگر سن کاربران رسانه های اجتماعی در دنیا را مبنای آمارگیری قرار دهیم، فیس بوک بیشترین کاربر بزرگسال را داد که 58 درصد است. در مقابل توییتر شبکه اجتماعی است که فقط 19 درصد از کاربرانش را بزرگسالان تشکیل می دهند. 23 درصد از کاربران لینکدین، 22 درصد از کاربران پینترست و 21 درصد از کاربران اینستاگرام را بزرگسالان تشکیل می دهند. باقی کاربران نوجوانان و جوانان محسوب می شوند.

 خبردارترین رسانه ها
براساس تحقیقات انجام شده بیشترین میزان خبر در رسانه های اجتماعی در شبکه ردیت منتشر شده است که 70 درصد است. بعد از شبکه ردیت، شبکه اجتماعی فیس بوک با 66 درصد میزبان انتشار بیشترین اخبار بوده است. 59 درصد از محتوای توییتر نیز خبر بوده. این رقم در تامبلر و اینستاگرام به ترتیب 31 و 23 درصد بوده است.

 هزینه بازاریابی رسانه ها و بازدهی سرمایه
محققان بررسی کرده و به این نتیجه رسیده اند که رسانه های اجتماعی در آمریکا در سال 2016 برای بازاریابی حدود 11 میلیارد و 72 میلیون دلار هزینه کرده اند. پیش بینی شده این رقم تا سال 2019 به 17 میلیارد و 34 میلیون دلار برسد.
از سوی دیگر اعلام کرده اند رسانه هایی که بهترین بازدهی سرمایه را دارند، عبارت ا ند از: فیس بوک با امکان بازدهی بیش از 98 درصد، اینستاگرام با بیش از 41 درصد بازدهی و توییتر با بازدهی بیش از 63 درصد، لینکدین با بیش از 37 درصد بازدهی و پینترست با بیش از 10 درصد.

 استخدام با رسانه ها
تبلیغات استخدامی در رسانه های اجتماعی طی سال گذشته کم نبوده است. آمارها نشان می دهد 73 درصد از کمپانی ها با کمک رسانه های اجتماعی اقدام به استخدام نیروی کار کرده اند. لینکدین بیش از دیگر رسانه های اجتماعی برای استخدام به کار گرفته شده است. 93 درصد از استخدام ها از طریق این شبکه انجام شده است. فیس بوک با 66 درصد و توییتر با 54 درصد بیشترین کمک را برای استخدام افراد کرده اند.
از سوی دیگر 83 درصد از جویندگان کار از فیس بوک، 40 درصد از توییتر و 36 درصد از لینکدین استفاده کرده اند. 

 هر ثانیه چه اتفاقی افتاده
آمارها نشان می دهد در سال 2016 در هر ثانیه 8 هزار و 769 عکس در اسنپ چت، 4 هزار و 501 عکس در فیس بوک و 810 عکس در اینستاگرام منتشر شده است.

 بهترین ساعات رسانه ها
تا به حال نسخه های مختلفی برای بهترین زمان ارسال پست در رسانه های اجتماعی منتشر شده. آخرین نسخه نشان می دهد بین ساعت 1 تا 4 عصر روز چهارشنبه، 3 تا 4 عصر روزهای پنج شنبه و جمعه و 12 ظهر تا 1 ظهر روزهای شنبه و یکشنبه بهترین ساعات برای انتشار پست در فیس بوک هستند
بهترین زمان ارسال توییت نیز بین 12 ظهر تا 3 عصر روزهای دوشنبه تا جمعه است. همچنین بین ساعات 5 تا 6 عصر روز چهارشنبه هم زمان مناسب توییت کردن است.
این ساعات در لینکدین پراکنده تر است. بهترین روزهای ارسال پست در لینکدین سه شنبه تا پنج شنبه است. روز سه شنبه بهتر از دو روز دیگر است: 10 تا 11 صبح و 7 و نیم تا هشت و نیم شب ساعات مناسبی برای ارسال پست در لینکدین در این روز است.

 محبوب های رسانه ای
محبوب ترین برندها و ستاره ها در رسانه های اجتماعی در سال 2016 در فیس بوک کریستین رونالدو، برند کوکاکولا، تیم بارسلونا و کمپانی دیزنی لند بوده اند. در توییتر محبوب ها کیتی پری، برند شنل، تیم NBA  و موزه هنرهای مدرن بودند. در یوتیوب برند لگو، جاستین بیبر و اسباب بازی کید و WWE محبوب بوده اند. در گوگل پلاس مرورگر کروم، مدونا، موزه ونگوگ و تیم بارسلونا محبوبیت داشتند. در اینستاگرام خود برند اینستاگرام، سلنا گومز و تیم بارسلونا محبوب بودند. 

 مکان های محبوب در رسانه ها
محبوب ترین مکان هایی که در سال 2016 در رسانه های اجتماعی درباره اش صحبت شده یا چک این شده عبارت بودند از: میدان تایمز در نیویورک، برج ایفل در پاریس، پل تاور در لندن، میدان قرمز در مسکو و استادیوم داجر در لس آنجلس.

 خداحافظ 2016
رسانه های اجتماعی در چنین شرایطی به استفبال سال 2017 می روند. سالی که با تغییر ریاست جمهوری آمریکا و اتفاقاتی که در خاورمیانه، روسیه و ترکیه می افتد، سال پر تنشی پیش بینی می شود. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :