آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 199474
تاریخ انتشار : 20 دی 1395 10:7
تعداد بازدید : 1547

گزیده‌ای از پاسخ‌ کتبی نهادهای زیرمجموعه

وزارت ارتباطات به سوالات فعالان ICT پاسخ دولتی به سوالات خصوصی

زیرمجموعه های وزارت ارتباطات به سوالات کتبی بخش خصوصی که چندی پیش در نشست مشترک دو طرف مطرح شد، پاسخ دادند.

فناوران- در این گزارش به مرور مهم ترین نکات پاسخ های سازمان فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات به سوالات بخش خصوصی فاوا در چهارمین نشست هم اندیشی بخش خصوصی با وزارت ارتباطات می پردازیم.

 سازمان فناوری اطلاعات
- کمتر دستگاهی است که خدمات نرم افزاری خریداری کند که علل متعددی دارد و از جمله مهم ترین دلیل آن این است که در کشور ارایه کنندگان خدمات نرم افزاری از ظرفیت قابل قبول دولت کمتر وجود داشته یا اصلا وجود ندارند و دریافت خدمات نرم افزاری از شرکت های خارجی با توجه به شرایط تحریمی به صلاح نیست.
- سازمان فناوری اطلاعات ایران راه اندازی خدمات رایانش ابری را در زیرساخت و پلات فرم در دستور کار دارد به این امید که بتواند زمینه های ارایه خدمات نرم افزاری امن داخلی و زمینه استفاده از خدمات نرم افزاری را در بازار تقاضا توسعه دهد.
- حق بیمه قراردادهای فناوری اطلاعات و ارتباطات منعقده شخصا حقیقی و حقوقی دارای مجوز از دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک با سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با دستگاه های اجرایی براساس بخشنامه 14.3 سازمان تامین اجتماعی محاسبه و مطالبه و در صورت نداشتن بدهی ظرف یک روز کاری مفاصاحساب قرارداد توسط سازمان تامین اجتماعی صادر می شود.
-  تدوین استراتژی صادرات نرم افزار در کمیته های مشترک در دو وزارتخانه صنعت و ارتباطات انجام گرفت. در هر دو مورد نمایندگان تشکل ها حضور داشته و از نتایج مطلع اند. تدوین آیین نامه صادرات و برگزاری برنامه توجیهی برای رایزنان اقتصادی از نمونه این فعالیت هاست.
- با سرمایه گذاری و مدیریت مناسب ایران قادر خواهد بود تا سال 1404 به عنوان نخستین صادرکننده صنعت نرم افزار در منطقه و همچنین در مرز30 صادرکننده برتر نرم افزار جهان قرار گیرد. اکنون بزرگ ترین معضل صادرات نرم افزار عدم امکان سنجی ارزیابی و نظارت بر صادرات نرم افراز و خدمات است.

 سازمان تنظیم مقررات
- اداره کل استاندارد و تایید نمونه براساس مصوبات کمیته تایید نمونه در راستای به روز و بهینه شدن روش های ارایه تایید نمونه تمام تلاش خود را مصروف می دارد.
- درخصوص استفاده حداکثری از توانمندی های داخلی، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب آیین نامه اجرایی حمایت از صاحبان صنایع و منابع و مهارت های داخل کشور در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام کرده است که در این خصوص اپراتورها طبق مدل تدوین شده براساس مصوبه مذکور هر شش ماه ارزیابی می شود.
ازجمله دستاوردهای اجرایی آن می توان به تحقق بیش از 90 درصد خرید تجهیزات غیرفعال اپراتورها از تامین کنندگان داخلی پرداخت.
- طرح های تشویقی اپراتورها توسط سازمان بررسی می شود و در صورتی که طرحی با قیمت های نامتعارف ارایه شود که براساس بازخوردهای دریافتی، منجر به شکست سایر اپراتورها شود، توسط سازمان رد یا متوقف می شود. براساس شرایط بازار مقررات جدیدی توسط این سازمان برای کنترل و نظارت بر طرح های تشویقی تدوین شده است.
- درخصوص بحث اندازه گیری کیفیت تجربه مشتری، استقرار سامانه اندازه گیری با توجه به برگزاری مناقصه ایجاد سامانه اندازه گیری کیفیت خدمت (QOE) اینترنت کشور و سامانه پایش سطح خدمات (SLA) حداکثر تا سه ماه نخست 96 اجرا می شود.
- ایجاد گمرک تخصصی، استفاده از توان شرکت های تخصصی که صلاحیت آنها به تایید سازمان استاندارد رسیده و پایش بازار حوزه ICT در دستور کار قرار دارد.
- دستورالعمل نمونه برداری برای محصولات وارداتی در حال تدوین است.

 معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی 
- در مواردی که تولید داخلی با محصولات خارجی رقابت می کند، براساس میزان و عمق دانش فنی ایجادشده در داخل از بیست درصد  مابه التفاوت عوارض و سود بازرگانی ورود محصول آماده تا ورود قطعات و مواد اولیه برای تولید، ضریب حمایتی دارد و این عدد تا سی و حتی چهل درصد براساس نظر کارشناسی نوع محصول (راهبردی) و زمان معین قابل افزایش است.
- حجم بازار و گردش مالی بخش ICT در پایان سال 1394 حدود سی و پنج هزار میلیارد تومان بود که عمده این رقم بیش از چهل تا پنجاه درصد هزینه های پرسنلی ارایه خدمات است و برای حفظ و افزایش این بازار لازم است حدود سی درصد آن یعنی بیش از ده هزار میلیارد تومان در سال در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات سرمایه گذاری شود.
از این رقم سی تا چهل درصد آن هزینه های پرسنلی برای توسعه و حدود سی درصد برای تامین تجهیزات داخلی، عمدتا پسیو از داخل کشور و سی درصد آن یعنی حدود یک میلیارد دلار برای خرید تجهیزات از خارج از کشور  است.
- یکی از کمبودهای بخش ICT در کشور نقصان نظام فنی و اجرایی در بخش و نبود سازمان نظام مهندسی ICT است. براساس بخشنامه سازمان برنامه و بودجه،  لزوم داشتن مشاور دارای صلاحیت و دارای رتبه و درجه کاری در انتخاب مشاوران و پیمانکاران الزامی شده است.
- متاسفانه در کشور بخش خصوصی واقعی با توان بیش از دویست یا سیصد میلیارد تومان شکل نگرفته است و حتی تعداد بنگاه های بزرگ دولتی و نیمه خصوصی بیش از هزار میلیارد تومان نیز از حدود 5 تا 6 بنگاه فراتر نمی رود.
- در برنامه ششم توسعه در محصولات راهبردی برای پروژه FAB و با تاکید عمده بر سنسورها با توجه به توسعه OCT پیش بینی لازم به عمل آمده است.
- راه اندازی گمرک تخصصیICT  در برنامه های اجرایی شرکت خدمات هوایی پیام قرار دارد.
- برای حل مشکل صادرات و صنعت نرم افزار لازم است روی مقوله مالکیت معنوی (کپی رایت) تمرکز  کنیم ضمن آنکه تا نتوانیم در خود دولت کپی نرم افزار را ممنوع کنیم، از دیگران نباید انتظار داشته باشیم.
- هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مخابرات برای تسویه همه مطالبات تا آخر سال 1395 تعهد کردند و بقیه موارد تفاهم شده شرکت های مخابرات استانی قبلی و پیمانکاران هم تا آخر سال تسویه  می شود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :