fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 205305
    تاریخ انتشار : 19 فروردین 1396 1:1
    تعداد بازدید : 659

    زنگ ها برای توییتر به صدا درآمد

    شبنم کهن چی- رقابت در دنیای رسانه های اجتماعی، سخت و موفقیت ناپایدار است. شبکه های اجتماعی بزرگ مانند فیس بوک در دنیای محتوای متنی و اینستاگرام در دنیای محتوای تصویری در صورتیکه بر اساس نیاز روز و سلیقه کاربران شان حرکت نکنند طی مدت کوتاهی تبدیل به شهری سوت و کور و خالی از سکنه زنده خواهند شد. در چنین شرایطی ادامه حیات توییتر کمی عجیب به نظر می رسد. به خصوص که چند سالی است صورت های مالی توییتر نشان دهنده زیان کلانی است. توییتر، طی حداقل چهار سال گذشته یک شبکه اجتماعی زیان ده بوده که بر بسیاری از جنبش های اجتماعی و سیاسی، روابط دیپلماسی کشورها و جریان سازی گروه های کوچک و بزرگ تاثیری انکارناپذیر داشته است. شاید یکی از دلایل محبوبیت توییتر نزد قشر خاصی از کاربران در کشورهای مختلف بی رقیب بودن این شبکه اجتماعی در سرعت اطلاع رسانی بوده است. در حقیقت توییتر برای مخالفان و منتقدان در جوامع مختلف، یک رسانه بی همتا برای متحد شدن، رساندن صدای اعتراض به مجامع بین المللی و تریبونی برای حرف زدن بوده. رسانه ای که حتی مخالفانش که اسباب فیلتر شدنش را فراهم کردند نیز عاقبت به آن روی آوردند تا جایگاه مردمی پیدا کنند. همین محبوبیت (هر چند بین قشر خاص) باعث شد مدیران توییتر از زیان ده بودن این کمپانی وحشت نکنند. هر چند تغییراتی که طی یک سال گذشته در این شبکه اجتماعی دیده می شود نشان دهد تلاش مدیران آن برای پیدا کردن راهکاری جهت افزایش درآمد است. اما به نظر می آید یا زیان دهی ها چندان جدی گرفته نمی شود یا مدیرانش راهی برای افزایش درآمد پیدا نمی کنند.

    حالا از دل توییتر، رقیبی پا به میدان گذاشته که می تواند چند برابر صورت های مالی زیان ده برای توییتر خطرناک تر باشد. شبکه اجتماعی مشابهی که بنیانگذارش یکی از کاربران توییتر بوده و خوب می داند کاربران توییتر از چه چیزهایی ناراضی هستند و به چه امکاناتی نیاز دارند. تجربه نشان داده در دنیای رسانه های اجتماعی، وفاداری کاربران معنایی ندارد. کاربران مهمان آن شبکه ای هستند که در آن راحت تر بتوانند با یکدیگر تعامل کرده و محتوا تولید کنند. آنچه کاربران را در یک شبکه اجتماعی نگه می دارد زیان یا سود کمپانی صاحب آن شبکه نیست بلکه محدودیت ها و اختیاراتی است که با آن مواجه هستند. 
    ورود رقیبی که محدودیت کمتر و اختیار بیشتری به کاربران می دهد و شباهت بسیاری به توییتر دارد باید زنگ خطر را برای جک دورسی و همکارانش به صدا درآورده باشد. حالا فقط این صورت مالی نیست که این کمپانی را تهدید می کند. کافی است کاربران بخواهند رقیب را آزمایش کنند و از آزمایش شان راضی باشند. شاید توییتر بیش از تبلیغات باید به رضایت کاربرانش فکر کند. 


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :