اما این گوشی از چه راهی و توسط چه کسی وارد بازار ایران می شود؟
بازاریان می گویند یکی از فروشندگان این گوشی ها را وارد و در بازار توزیع می کند. این گوشی ها هم گارانتی ندارند و توزیع کننده آن هم شرکت خاصی نیست، بلکه ظاهرا توسط بازاریان و افراد معمولی و به شکل غیرقانونی وارد بازار کشور می شود. بنابراین متولی خاصی ندارد. درست مثل راه و روشی که آیفون سال هاست در پیش گرفته و به بازار ایران راه یافته است.
به عبارت دیگر این موضوع خیلی جدید نیست و پیشتر اپل به همین شکل وارد بازار ایران شده و گوشی هایش را به راحتی و بدون هیچ تعهدی نسبت به دولت و کاربران ایرانی به فروش می رساند.
بنابراین به نظر می رسد گوگل هم از همان مسیر اپل در حال ورود به بازار ایران است.
همه می دانیم که اپل شرکتی انحصار طلب است که همه فعالیت هایش از روی برنامه و کاملا از پیش طرح ریزی شده است. اپل به خوبی و دقیقا می داند که چه تعداد گوشی نیاز بازار چه کشوری است و تک تک گوشی های این شرکت در کجای دنیا فعال می شود و دست کیست. نیاز بازار امارات شاید سالانه ۲ میلیون گوشی باشد، اما چندین برابر این تعداد وارد بازار این کشور شده و از آنجا به ایران منتقل می شود.
این در حالی است که اپل بارها بیانیه صادر کرده که هیچ نمایندگی در کشور ایران ندارد و درصدد نیست فعالیت رسمی در بازار کشور ما داشته باشد، اما بسیار هوشمندانه می داند که سالی چه تعداد گوشی از طریق واسطه ها به بازار ایران وارد می شود.
اپل عادت ندارد نمایندگی فروش گوشی هایش را به شرکت نماینده بسپارد و ورود به ایران هم قطعا هزینه برایش دارد، اما می داند که گوشی هایش به شکل غیر رسمی وارد بازار ایران می شوند آن هم بدون اینکه هزینه ای برای واردات این گوشی ها صرف کند.
این موضوع در حالی اتفاق می افتد که اگر اپل نخواهد یک مشتری ایرانی از گوشی هایش استفاده کند، قطعا کار سختی نیست و می تواند واردات گوشی به کشورهای امارات و عراق و دیگر کشورها که هم مرز ایران هستند را تحت کنترل بگیرد، اما بسیار هوشمندانه نیاز بازار ایران را از این کشورها تامین می کند. و از آنجا که ایران بازار بزرگ و سوددهی برای اپل است نه تنها جلوی صادرات این محصول را نمی گیرد، بلکه چوب نداشتن نمایندگی را مدام بر سر کاربران ایرانی می زند.
این گوشی ها حتی از زبان فارسی پشتیبانی می کنند، این در حالی است که اگر اپل قصد ارایه سرویس به کاربر ایرانی را نداشته باشد به راحتی می تواند جلوی صادرات گوشی به ایران را بگیرد.
با این حال هم اکنون بخش بزرگی از بازار ایران در اختیار اپل قرار دارد بدون اینکه این شرکت سرویس و خدماتی به کاربر ایران ارایه دهد.
اپل در ازای فروش هر دستگاه گوشی خدمات پس از فروش دقیق و مناسبی به کاربرانش ارایه می دهد. حتی در صورت گم یا دزدیده شدن گوشی، دستگاهی جدید در اختیار کاربر قرار می گیرد، این در حالی است که کاربران ایرانی هیچ کدام از این خدمات را دریافت نمی کنند.
بر این اساس ظاهرا گوگل هم از الگوی اپل برای ورود به بازار ایران استفاده کرده
است.
گوگل هم بدون کمترین هزینه، گوشی هایش را به بازار وارد کرده و انتظار می رود سهم بزرگی از بازار ایران را نیز در اختیار بگیرد آن هم مثل اپل و بدون اینکه به کاربر ایرانی تعهد و خدماتی ارایه دهد.
اما اگر مسوولان دیر بجنبند نه تنها گوگل، بلکه شیائومی و دیگر برندها هم از وضعیت نابسامان بازار ایران استفاده کرده و سهم بزرگی از این بازار را به خود اختصاص خواهند داد.