آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 212398
تاریخ انتشار : 3 تیر 1396 11:29
تعداد بازدید : 6599

تازه‌ترین گزارش وضعیت ارتباطات دیجیتالی جهان منتشر شد

3/7 میلیارد متصل

Hootsuite و چند سازمان بزرگ با بررسی وضعیت 238 کشور از نظر وضعیت ارتباطی و دیجیتالی اعلام کرده اند که در حال حاضر نیمی از مردم جهان به اینترنت وصل هستند؛ یعنی بیش از 3 میلیارد و 700 میلیون نفر. تنها 25 سال از زمانی که تیم برنرزلی «شبکه جهانی وب» را در اختیار مردم قرار داده، می گذرد. امروز اینترنت برای بسیاری از مردم جهان به بخش جدایی ناپذیر زندگی روزمره تبدیل شده است و نه تنها اینترنت؛ بلکه ارتباطات دیجیتالی در حال تغییر دادن شیوه زندگی مردم در سراسر جهان است. گزارش Hootsuite نشان می دهد که نفوذ اینترنت در جهان طی یک سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است. این گزارش با جمع آوری داده ها و مطالعات آنلاین درباره رفتار آنلاین کاربران 238 کشور با مشارکت سازمان هایی مثل GlobalWebIndex، GSMA Intelligence، Statista و Akamai تهیه شده است.

شبنم کـهـن چی
@Shkohanchi
نیمی از جمعیت جهان در حال حاضر آنلاین است. این مساله نشان می دهد که سرعت اتصال در دنیای دیجیتال به بهبود زندگی مردم کمک می کند. 
گزارش Hootsuite و همکارانش نشان می دهد که افزایش استفاده از اینترنت در کشورهای در حال توسعه دلگرم کننده است. آمارها نشان دهنده شتاب دیوانه وار دنیا به سمت ارتباطات دیجیتالی است. هم اکنون بیش از نیمی از مردم جهان از گوشی هوشمند استفاده می کنند و تقریبا دو سوم مردم جهان تلفن همراه دارند، بیش از نیمی از ترافیک وب جهان از طریق تلفن های همراه و بیش از نیمی از تمام ارتباطات تلفن همراه در سراسر جهان روی «پهن باند» است.
پنی ویلسون، مدیر بازاریابی Hootsuite معتقد است: یکی از بزرگ ترین فرصت های دنیای دیجیتال، توانایی برقراری مکالمات فوری است؛ هر کجا و هر زمان که مشتریان می خواهند. رسانه های اجتماعی نه تنها سازمان ها را قادر می کنند تا برند خود را تقویت کنند؛ بلکه اعتماد، اعتبار و روابط انسانی را در سطحی وسیع ایجاد می کنند. در حال حاضر مسوولیت اجرایی مدیران رسانه های اجتماعی سنگین است. 

 91 درصد کاربران رسانه های اجتماعی، موبایلی اند
بر اساس گزارشی که با مشارکت سازمان های بزرگ تهیه و به تازگی منتشر شده است،  استفاده از رسانه های اجتماعی طی یک سال گذشته 21 درصد افزایش یافته و تعداد کاربران این رسانه ها به 8/2 میلیارد در سراسر جهان رسیده است.
 استفاده از رسانه های اجتماعی با موبایل نیز بیش از 30 درصد افزایش یافته است و با احتساب این افزایش بیش از 5/2 میلیارد کاربر در سراسر جهان، یعنی حدود 91 درصد از کاربران رسانه های اجتماعی به وسیله موبایل به این رسانه ها دسترسی دارند.این گزارش نشان می دهد افزایش استفاده از تلفن های هوشمند و پیام های اجتماعی تغییر قابل توجهی در نحوه برقراری ارتباطات مردم ایجاد کرده است. بر همین اساس سازمان ها باید برنامه ای برای تغییر استراتژی ارتباطات خود جهت افزایش تعامل با مشتری و تعاملات در زمان واقعی داشته باشند. 

 نفوذ رسانه های اجتماعی در دنیا؛ 37 درصد
بر اساس گزارش Hootsuite در سال 2017 تعداد کاربران اینترنت در جهان حدود 3/77 میلیارد نفر و میزان نفوذ اینترنت در دنیا 50 درصد است. از این میان 2/80 میلیارد کاربر رسانه های اجتماعی هستند. بنابراین می توان گفت میزان نفوذ رسانه های اجتماعی در سال 2017 در دنیا 37 درصد است. این گزارش همچنین نشان می دهد تعداد کاربران جهانی تجارت الکترونیکی در سال 2017 یک میلیارد و 61 میلیون نفر بوده، یعنی نفوذ تجارت الکترونیکی در سال جاری میلادی برابر با 22 درصد است. 

آسیا و اقیانوسیه؛ بیش از یک میلیارد کاربر موبایلی رسانه های اجتماعی
بر اساس تحقیقاتی که کارشناسان برای تهیه گزارش ارتباطات دیجیتالی انجام داده اند، رشد دیجیتال در آسیا و اقیانوسیه در مقایسه با سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است تا بتواند 1.9 میلیارد کاربر را به دست آورد. 
تعداد کاربران فعال در آسیا و اقیانوسیه برابر با یک میلیارد و 514 میلیون نفر است که از این میان یک میلیارد و 441 کاربر برای دسترسی به رسانه های اجتماعی از موبایل استفاده می کنند. میزان استفاده کاربران از موبایل برای دسترسی به رسانه های اجتماعی در این منطقه بیشتر از کل جهان است؛ یعنی بیش از 95 درصد. گزارش Hootsuite نرخ رشد رسانه های اجتماعی را در این منطقه حدود 50 درصد نشان می دهد.

 93 میلیون کاربر فعال ماهانه رسانه های اجتماعی در خاورمیانه
در گزارش Hootsuite  و همکارانش، خاورمیانه به عنوان یک منطقه مستقل بررسی شده است. کاربران اینترنت خاورمیانه طی سال گذشته 15 درصد رشد داشته؛ یعنی به عبارتی دیگر 146 میلیون کاربر. استفاده از رسانه های اجتماعی در خاورمیانه در مقایسه با سال گذشته 47 درصد رشد داشته است؛ یعنی 93 میلیون کاربر فعال رسانه های اجتماعی در ماه. نرخ رشد کاربرانی که از موبایل برای دسترسی به رسانه های اجتماعی استفاده می کنند، در این منطقه با 44 درصد رشد به 83 میلیون کاربر رسیده است. به طور کلی این گزارش میزان نفوذ رسانه های اجتماعی در خاورمیانه را 38 درصد نشان می دهد. 
 وضعیت در جنوب آسیا و آفریقا ناامید کننده است
بررسی آمارهای گزارشی که منتشر شده، به صورت جداگانه ممکن است ما را هیجان زده کند اما مقایسه آنها با یکدیگر نشان می دهد نفوذ اینترنت در جنوب آسیا، منطقه پرجمعیت جهان و آفریقا ناامید کننده است. بر اساس گزارش Hootsuite و همکارانش به استثنای کره شمالی، کشورهایی که در پایین ترین سطح نفوذ اینترنت قرار دارند، همه در آفریقا هستند. 

 سرعت، مشوق کاربران فیلیپینی
استفاده از اینترنت تلفن های همراه در کشورهای در حال توسعه به سرعت رو به رشد است و فیلیپین سرآمد این کشورهاست. سرعت اینترنت همراه در فیلیپین یکی از دلایلی است که کاربرانش به خاطر آن بیشترین وقت را در اینترنت می گذرانند. 
آخرین اطلاعاتی که GlobalWebIndex در اختیار محققان قرار داده، نشان می دهد کاربران فیلیپینی هر روز 9 ساعت آنلاین هستند که 3 ساعت و نیم آن با موبایل است. بین 30 کشور نخست در دسته بندی سرعت اینترنت در این گزارش، آمریکا با سرعت 7/23 MBPS اول و بعد از آمریکا به ترتیب فیلیپین با سرعت 13/9 و اسپانیا با سرعت 4/13 MBPS قرار گرفته اند. 
گزارش به دست آمده نشان می دهد استفاده از اینترنت 3G و 4G امسال در مقایسه با سال گذشته در جهان 9 درصد افزایش یافته است، در نتیجه اکنون می توان بیش از نیمی از ارتباطات تلفن همراه را در جهان «پهنای باند» در نظر گرفت.

  موبایل، غول ترافیک وب
طی یک سال گذشته ترافیک وب از طریق لپ تاپ و دسک تاپ کاهش یافته که تاثیر وجود تلفن های همراه هوشمند و سرعت اینترنت همراه است. دلیل این ادعا نیز افزایش ترافیک وب از طریق تلفن های همراه به میزان 30 درصد است. شاید برایتان جالب باشد بدانید کاربران نیجریه ای بیشترین سهم را از ترافیک وب از طریق موبایل دارند. بعد از آنها هندی ها هستند و بعد کاربران آفریقای شمالی. در عوض کاربران روسی کمترین سهم را در ترافیک وب از طریق موبایل دارند.

 8 درصد جمعیت جهان با موبایل از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند
برای اینکه متوجه شوید رشد کاربران موبایلی در جهان چه اندازه چشمگیر است، باید گفت تقریبا 8 درصد کل جمعیت جهان طی سال گذشته از موبایل برای دسترسی به رسانه های اجتماعی استفاده کرده اند و هر ثانیه 18 کاربر جدید برای دسترسی به رسانه های اجتماعی شروع به استفاده از موبایل می کند. بنابراین هنگامی که این پاراگراف را می خوانید (کمی بیش از 5 ثانیه) 100 کاربر جدید موبایلی برای دسترسی به رسانه های اجتماعی موبایل شان را دردست گرفته اند. 

7 میلیارد گیگابایت ترافیک داده در جهان
افزایش استفاده از گوشی های هوشمند و ترویج اینترنت پرسرعت باعث شده اکنون مجموع ترافیک داده ها در سراسر جهان به بیش از 7 میلیارد گیگابایت در ماه برسد. تحقیقاتی که برای تهیه گزارش Hootsuite انجام شده، نشان می دهد میانگین مصرف دیتا روی هر گوشی هوشمند در هر ماه حدود 2 گیگابایت است. 
هم اکنون تعداد کل کاربران تلفن همراه در جهان در حال نزدیک شدن به 5 میلیارد کاربر است. جالب است بدانید ماکائو دارای رتبه بالایی در رتبه بندی ارتباطات جهانی است؛ ارتباطات فعال تلفن همراه در این کشور تقریبا 3 برابر جمعیت این کشور است. میزان نفوذ پهن باند تلفن همراه در ماکائو 292 درصد است. ماکائو در صدر لیستی قرار دارد که کاربران از اینترنت 3G و 4G بهره می برند؛ رتبه اول ماکائو، رتبه دوم کویت با 164 درصد، رتبه سوم فنلاند با 155 درصد، رتبه چهارم امارات با 149 درصد و رتبه پنجم بحرین با 149 درصد. این آمارها نشان می دهد میزان استفاده از تلفن همراه هوشمند و اینترنت پرسرعت همراه در خاورمیانه و کشورهای عربی به سرعت در حال رشد است. 

 نمونه عجیب کوبا
ماجرای کوبا در رابطه با استفاده از رسانه های اجتماعی داستانی عجیب است. کوبا، کشوری است که تعداد کاربران رسانه های اجتماعی اش طی یک سال گذشته 368 درصد رشد کرده است. برخی معتقدند این رشد ممکن است به خاطر گزارش های دقیق تر به دست آمده باشد اما شواهد نشان می دهد مردم کوبا از دسترسی بهتر به اینترنت و رسانه های اجتماعی لذت می برند. تازه هنوز تمام کوبایی ها به اینترنت و ابزار دیجیتال وصل نشده اند؛ بنابراین این رشد هر چند عجیب اما دلگرم کننده است. 
رشد دیجیتال میانمار نیز داستانی جالب و الهام بخش است؛ تا 5 سال پیش، فیس بوک از سوی دولت میانمار به طور رسمی مسدود شده بود، اما تغییرات سیاسی اخیر موجب تغییر چشمگیر در اتصالات دیجیتالی این کشور شده است. به تازگی، فیس بوک گزارش داده که 14 میلیون کاربر در میانمار دارد و تقریبا نیمی از آنها – 6/4 میلیون کاربر – طی یک سال گذشته به این شبکه پیوستند. 

 چه کسی چقدر آنلاین است؟
فیلیپینی ها روزانه 4 ساعت و 17 دقیقه، برزیلی ها 3 ساعت و 43 دقیقه و آرژانتینی ها و مکزیکی ها 3 ساعت و 32 دقیقه از زمان خود را در رسانه های اجتماعی زمان می گذرانند. فیلیپینی ها به صورت کلی 9 ساعت در شبانه روز آنلاین هستند؛ 5 ساعت و 23 دقیقه با لپ تاپ و دسکتاپ و 3 ساعت و 36 دقیقه با موبایل. بعد از فیلیپینی ها، برزیلی ها قرار دارند که 8 ساعت و ربع در شبانه روز آنلاین هستند اما بیشتر از فیلیپینی ها با موبایل خود در اینترنت هستند؛ 3 ساعت و 56 دقیقه. کاربران کشوری که رتبه سوم گذراندن وقت در اینترنت را به دست آورده، یعنی تایلندی ها بیش از کشور اول و دوم در روز با موبایل آنلاین هستند؛ 4 ساعت و 14 دقیقه. در میان کشورهایی که در گزارش Hootsuite و همکارانش بررسی شده اند، فقط یک کشور است که کاربرانش بیش از لپ تاپ و دسکتاپ با موبایل آنلاین بوده؛ عربستان. کاربران عربستانی در شبانه روز 6 ساعت و 51 دقیقه آنلاین هستند که از این میزان 3 ساعت و 51 دقیقه اش با موبایل است. ژاپنی ها کمترین میزان استفاده از موبایل را برای آنلاین شدن دارند و در ردیف آخر جدول قرار گرفته اند. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :