چت بات ها خطرناک نیستند
چت بات ها نیز همانند روبات ها در حال پیشرفت سریع هستند، اما آنقدر که همه نگران تسلط روبات ها بر انسان ها هستند، کسی نگران این چت بات ها نیست.
لیف لارسون
چت بات ها از نمونه های مهم کاربرد هوش مصنوعی هستند و هدف نهایی آنها این است که تعامل ما با وب سایت ها و اپلیکیشن ها را شکل بدهند. چت بات ها در چند سال گذشته رشد قابل توجهی داشته اند، اما به نظر می رسد که رشدشان کند شده است. گزارش موسسه مک کینزی نشان می دهد که چت بات ها افتان و خیزان به پیشرفت ادامه می دهند. بسیاری از بزرگ ترین شرکت های دنیا هزاران نفر را برای توسعه چت بات ها و هوش مصنوعی استخدام کرده اند. این فرض وجود دارد که چت بات ها جایگزین بسیاری از انسان ها خواهند شد و میلیون ها شغل را از بین خواهند برد. اما انسان ها تا مدت ها حذف نخواهند شد. انسان ها موجوداتی ایستا نیستند و اجازه نخواهند داد تا بات ها جایگزین آنها شوند. در حال حاضر اوضاع به نفع چت بات ها و اتوماسیون است، اما اوضاع دوباره به نفع انسان ها تغییر خواهد کرد. بات ها در بسیاری از کارها از جمله کارهای روتین روزمره، مانند پرداخت های اینترنتی و استفاده از تاکسی های اینترنتی، کاربرد زیادی دارند. اما شاید بتوان با قطعیت گفت که هیچ گاه جایگزین مکالمه واقعی بین دو انسان نمی شوند.
علاوه براین، بات ها تقلید می کنند و احساساتی نیستند، اما انسان ها خلاق و همدل هستند. می توانم بگویم پدیده انسان چیزی است که اپل آن را به خوبی درک می کند. اپل اخیرا چت تجاری (Business Chat) را ارایه کرده که به شرکت ها اجازه می دهد به سوالات مشتریان خود پاسخ دهند. جالب است که برخلاف رقبایش که شیفته چت بات ها هستند، اولین نسخه چت تجاری اپل مبتنی بر چت بات نیست، بلکه یک پلات فرم ارتباطی مبتنی بر ارتباط واقعی شرکت ها با مشتریان خواهد بود. اپل با اینکه یک اکوسیستم انحصاری دارد، یک شرکت آینده نگر بوده و به خوبی فهمیده است که نقش اولیه تکنولوژی تسهیل ارتباط انسان ها با یکدیگر است. ساخت چت بات ها ساده است، اما حفظ انسانیت دشوار است.
به طور کلی باید بگویم که بات ها همیشه در دنیای تجارت جایی خواهند داشت، اما تنها یک ویژگی افزونه ای و جانبی باقی خواهند ماند. بات ها مهارت ها و شفقت انسان ها را نخواهند داشت. این ویژگی های اصیل و برتر انسانی را نمی توان برنامه نویسی کرد و به بات ها افزود.