مهر- امیر خوراکیان در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال گفت: سیاست ها باید تبدیل به قانون و مقررات شود و با ابلاغ این مقررات به دست اندرکاران امر، بتوانیم موانع تولید محتوا را برای تولیدکنندگان کاهش دهیم تا آنها با سهولت و آرامش و اطمینان خاطر بیشتری به فعالیت شان ادامه دهند.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با بیان ویژگی های محتوا در فضای مجازی و اهمیت تصویری شدن محتوا در فضای مجازی گفت: با گذشت زمان، تصویری شدن محتوا در فضای مجازی امری جدی است.
وی گفت: بیش از ۸۳ درصد کل محتوای جهان در فضای مجازی در حال جابه جایی محتوای تصویری است. ویدئوها در دنیا در سه سال اخیر دوبرابر شده اند. همچنین فیس بوک روزانه ۸میلیارد بازدید ویدئو دارد.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: داده های باز موضوع دیگری است که اهمیت بسیاری دارد. هرچه در فضای مجازی پیش می رویم، دسترسی آزاد به اطلاعات نرم افزار و داده های باز در فضای مجازی بیشتر می شود و اطلاعات بیشتری در اختیار کاربران قرار می گیرد.
وی از دیگر موارد بسیار مهم در فضای مجازی را تولید و انتشار محتوا عنوان کرد و گفت: تولید و به اشتراک گذاری محتوا دارای اهمیت است.
موانع پیش پای تولیدکنندگان محتوای داخلی
خوراکیان گفت: فضای مجازی عارضه ها و ملاحظات بسیاری دارد که لازم است بیشتر به مباحث توجه داشته باشیم. از جمله ملاحظات بازنگری در قوانین و ضوابط و مدل مواجه با سرویس ویدیومحور است. کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند در کشور با موانع و محدودیت هایی روبه رو هستند.
وی یادآور شد: همه فعالان فضای مجازی و کسانی که در ارایه سرویس و زیرساخت نقش دارند، براساس مسوولیت اجتماعی شان وظیفه دارند این مساله را برای کاربران تبیین کنند که داده ها هیچ امنیتی در فضای مجازی ندارد و باید در توزیع و انتشار محتوا توجه بیشتری داشته باشند.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: کسانی که در حوزه زیرساخت، ایجاد شبکه ارتباطات، مدیریت و ارایه سرویس نقش دارند، مسوولیت اصلی اجتماعی را دارند و باید توجه اساسی به موضوع محتوا داشته باشند. همچنین ضوابط و مقررات به تولید محتوای داخلی کمک می کند.
فضای شبکه های اجتماعی در ماه های آینده متحول می شود
خوراکیان گفت: در ماه های آینده شاهد تحولاتی در حوزه سایبر خواهیم بود و حتما وزارت ارتباطات زیرساخت های لازم را برای پیام رسان های داخلی فراهم می کند. همچنین سرویس های خدماتی هم فعالیت شان را به درستی انجام خواهند داد.
وی ادامه داد: مردم در حوزه پیام رسان ها تصورات غلطی دارند مبنی بر اینکه فضا اطلاعاتی خواهد شد و امنیتی برای شان نخواهد بود، درحالی که اینطور نیست و اطلاعات کاربران در فضای پیام رسان های داخلی امن خواهد بود.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: سند رسانه های اجتماعی تصویب شده است و ما مشکلی در این زمینه نداریم و به شدت در حال پیگیری تحول در ابعاد مختلف سند هسیتم.
وی بیان کرد: از پیام رسان های داخلی به صورت مرحله ای حمایت می کنیم. پیام رسان های داخلی باید فعالیت های خود را آغاز کنند و بخشی از حمایت ها در مسیر ثبت و مجوز است تا در این بخش در مقایسه با گذشته به راحتی وارد عمل شوند. همچنین پس از فعالیت شان به میزان جذب مخاطب، امکانات زیرساختی حمایت می شود. در ادامه حمایت های سخت افزاری، دانش فنی، تعرفه ها و هزینه ای از سوی وزارت ارتباطات تسهیلاتی برای شان در نظر گرفته شده است.
اینترنت طبقه بندی شده اجرایی می شود
خوراکیان با بیان اینترنت طبقه بندی شده گفت: اکنون با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، طرحی در دست تهیه است که به موجب آن اینترنت طبقه بندی شده به معنای امکان استفاده از بخش هایی از فضای مجازی که با محدودیت همگانی روبه روست برای اقشار خاص فراهم شود.
وی به زمان برداشته شدن این محدودیت برای خبرنگاران، استادان دانشگاه ها و مراکز یاد شده اشاره ای نکرد.
خوراکیان در ادامه به فنی بودن مساله فیلترینگ پرداخت و افزود: گاهی مواقع استادان دانشگاه، محققان و پژوهشگران یا خبرنگاران دنبال دریافت مقاله ای هستند که به دلیل وجود تصویری نامناسب با محدودیت مواجه شده اند؛ بنابراین در تلاش هستیم دسترسی این اقشار و مراکز علمی را متناسب با ماموریت های آنها افزایش دهیم.
وی افزود: در دوسال اخیر، مصوبات کوتاه را تبدیل به اسناد قابل انتشار در کشور کرده ایم، اسنادی که وظایف را در حوزه های مختلف مشخص می کند تا زندگی فضای مجازی براساس اسناد ملی به سهولت و بدون مشکلات باشد.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات، فضای مجازی سالم، مفید، ایمن، تولید محتوای منطبق با فرهنگ ایرانی اسلامی، آموزش و فرهنگسازی، صیانت از کودکان و نوجوانان، خط و زبان فارسی ازجمله موضوعات و محورهای ۲۵ گانه ای است که برای مان اهمیت بسیاری دارد.
وی یادآور شد: در سال ۹۶ ما برای حمایت و توسعه محتوا در کارگروه بیش از ۹۰ موضوعی را که مانعی برای تولید محتوا بوده، شناسایی کردیم و از این تعداد ۱۵ موضوع را در اولویت قرار داریم و هم اکنون با کمک دستگاه های ذیربط در حال تنظیم تفاهم نامه و مصوبات هستیم تا به رشد فضای مجازی کمک بیشتری کند.
خوراکیان گفت: با انحصار در حوزه فضای مجازی موافق نیستیم و باید کمک کنیم تا اپراتورها و همه کسانی که در حوزه خدمات و ارتباطات نقش اصلی دارند، در بازار تولید مفید باشند.