آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 224922
تاریخ انتشار : 24 آبان 1396 10:52
تعداد بازدید : 1426

نتایج یک نظرسنجی نشان داد

خودپرداز همچنان ابزار الکترونیکی محبوب ایرانیان است

نتایج نظرسنجی سلیقۀ کاربران ایرانی در استفاده از ابزارها و کانال های توزیع بانکداری و پرداخت الکترونیکی، نشان می دهد که دستگاه های خودپرداز نزد مردم محبوب است

فناوران- طبق نظرسنجی انجام شده ازسوی رسانه های «پرداخت برتر» و «سرمدنیوز» و بستر تحقیقات بازار آنلاینِ «نظربازار» بین کاربران ایرانی، دستگاه های خودپرداز با ۳۲ درصد آرا، به عنوان پرکاربردترین و محبوب ترین ابزار بانکداری الکترونیکی بین مردم شناخته می شود.
باتوجه به گسترش ابزارها و راهکارهای بانکداری و پرداخت الکترونیکی در ایران و ورود رقبای جدید برای خودپرداز ۵۰ ساله؛ این وسیله همچنان در بین ایرانیان و حتی مردم دنیا از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
پس از خودپرداز، موبایل بانک با ۱۹ درصد و اپلیکیشن های موبایلی با ۱۱ درصد آرای مردم جایگاه دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند که این آمار نشان از نفوذ تلفن های همراه بین مردم است. اینترنت بانک و کارتخوان نیز با اختلافی ناچیز رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند.
براساس این نظرسنجی می توان گفت که کاربران ایرانی به طور متوسط هفته ای یک بار از یکی از ابزار و خدمات الکترونیکی بانکی استفاده می کنند؛ زیرا ۳۶ درصد مردم به این گزینه رای داده اند، اما گزینۀ «هر روز» با ۳۵ درصد آرا در رتبۀ بعدی قرار دارد که این اختلاف ناچیز نشان از آن دارد که این ابزار به نیاز هر روزۀ ایرانیان تبدیل شده است و روزی نیست که مردم برای انجام امور مالی خود متوسل به آن ها نشوند.
بر اساس این نظرسنجی، خرید شارژ حدود نیمی از کارکرد ابزار بانکداری و پرداخت الکترونیکی نزد ایرانیان است و پس از آن عملیات کارت به کارت یکی از پرکاربردترین امور مردم در استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی است. پرداخت قبوض نیز رتبۀ سوم این بخش از نظرسنجی را کسب کرده است.
طبق این نظرسنجی گزینۀ نیکوکاری که روی خودپردازها، اپلیکیشن های پرداخت و برخی کدهای USSD وجود دارد، جز کم استفاده ترین گزینه ها است.سؤال چهارم این نظرسنجی که با دو گزینۀ «بله» و «نه» مرزبندی شده است، به اهمیت ایجاد ارزش افزوده روی اپلیکیشن های موبایلی دلالت دارد.
قطعاً مردم دنبال این نیستند که تعداد زیادی اپلیکیشن با کارکردهای یکسان و نام های هم وزن در گوشی خود نصب نمایند بلکه دنبال کاربردها و خدمات گسترده تر بر روی آن ها هستند تا با سهولت، امنیت و تنها با لمس چند گزینه روی تلفن همراهشان نیازهای خود را برطرف کنند.
در سؤال آخر نظرسنجی نیز به موضوع کارمزد اشاره شده، موضوعی که به دغدغۀ بزرگ بانک ها و شرکت های PSP بدل شده ولی پیش از حل مساله اصلی که فرهنگ سازی و مجاب کردن مردم به پرداخت کارمزد خدمات الکترونیکی بانکی است، نامه ها و بخشنامه هایی صادر می شود که آن ها هم بی نتیجه رها می شود.
طیق این نظرسنجی حدود ۹۷ درصد از مردم ایران از ابزار پرداخت الکترونیکی و کانال های توزیع بانکداری الکترونیکی بهره می برند ولی بیش از نیمی از آن ها حاضر به پرداخت کارمزدی بابت ارتقا و بهبود کیفیت این ابزار و خدمات نیستند.
بر اساس این نظرسنجی که در سراسر کشور انجام پذیرفته است، خودپرداز با اختلاف بالایی نسبت به سایر ابزار موبایلی مانند موبایل بانک و اپلیکیشن های موبایلی محبوب ترین ابزار بانکداری الکترونیکی نزد ایرانیان است. در این میان ۶۹ درصد افراد حداقل هفته ای یکبار برای انجام عملیات بانکی به این دستگاه مراجعه می کنند که ۷۵ درصد از این افراد میانگین سنی بین ۱۸ تا ۳۴ سال دارند و مردان با ۵۲ درصد بیشترین استفاده از این دستگاه ها را دارند.
لازم به ذکر است این نظرسنجی از یک نمونه استاندارد ۳۵۰ نفری در بازه سنی ۱۸ تا ۵۴ سال درباره پرکاربردترین ابزار پرداخت الکترونیکی و کانال های توزیع بانکداری الکترونیکی انجام شده است که ۶۳ درصد پاسخ دهندگان مرد و ۳۷ درصد زن بوده اند.
در  این نظرسنجی موبایل بانک، دومین و کاربردی ترین ابزار بین مردم ایران بوده که حدود ۱۹ درصد افراد پاسخگو طرفدار آن بوده اند. یکی دیگر از نکات جالب توجه محبوبیت موبایل بانک بین مردان و محبوبیت خودپرداز بین زنان است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :