داغ تخفیف های پایان سال بازارهای جهانی بر دل بازار کامپیوتر ایران
با نزدیک شدن به سال نوی میلادی بسیاری از فروشگاه ها در بازارهای جهانی تخفیف های شگفت انگیزی به خریداران ارایه می دهند. حتی کمپانی های مادر تخفیف های قابل توجهی برای برخی از محصولات خود در نظر می گیرند که هدف از ارایه این تخفیف ها، به فروش رساندن کالاهای قدیمی و فراهم کردن زمینه برای عرضه کالاهای جدیدتر است.
مریم عسگری
این اتفاقی است که به غیر از جمعه سیاه، دوشنبه سایبری و ... هر سال در بازارهای جهانی شاهد آن هستیم. در بازار ایران اما خبری از این تخفیف ها نیست و مصرف کننده ایرانی علاوه بر اینکه از ردیافت خدمات پس از فروش معتبر و رسمی محروم است، از دریافت تخفیف های این چنین هم محروم مانده و حتی باید در این ایام بنا به ملاحظات اقتصادی کشور، مبلغ بیشتری صرف خرید یک کالای از رده خارج کند.
نتیجه این اتفاق این است که بسیاری از خریداران کالاهای کامپیوتری و دیجیتال برای تامین نیاز خود از بازارهای جهانی در ایام نزدیک به سال نو میلادی راهی سفرهای خارج از کشور می شوند و کالاهای مورد نیاز را خریداری می کنند.
به گفته فعالان بازار کامپیوتر، این حق خریدار است که انتخاب کند کالای خود را از کجا و با چه قیمت و شرایطی خریداری کند؛ اما این اتفاق اندک امید فعالان بازار را برای رونق آخر سال بازار کامپیوتر ناامید می کند.
برخی از فعالان بازار کامپیوتر می گویند: در شرایط فعلی نه تنها امکان ارایه تخفیف آخر سال به مشتری وجود ندارد؛ بلکه حتی نمی توانیم جشنواره ای برگزار کنیم که به شرکت کنندگانش هدیه ای کوچک بدهیم. به همین دلیل بازار شب سال نوی میلادی و همچنین بازار شب عید شمسی بسیار بی رونق تر از سال های قبل است. کارشناسان نیز با تایید این موضوع که بازار در آستانه تعطیلی قرار دارد می گویند: تامین نیاز کاربران از بازارهای جهانی به ضرر بازار و کسبه آن است. با این حال نمی توان کسبه را ناچار به خرید از بازار داخلی کرد. به گفته آنها در صورت تداوم روند فعلی و تداوم رکود در بازار کامپیوتر، شاهد تعطیلی بازار خواهیم بود.