آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 227398
تاریخ انتشار : 25 آذر 1396 9:2
تعداد بازدید : 3978

مدیران گروه‌ فراسو در گفت‌وگو با فناوران:

فراسو توان تولید سالانه 350 هزار صندوق فروشگاهی را دارد

فخری زارع- گروه فراسو یکی از شرکت های صاحب نام، معتبر و قدیمی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور است که بیش از 28 سال در زمینه تولید صفحه کلید، موشواره، نمایشگرهای LCD، دستگاه گیرنده دیجیتال تلویزیون، جعبه رایانه، بلندگو، تبلت، IPTV، مینی پی سی، هدست، دسته بازی، فلش، نوت بوک، فرمان بازی، هدفون و پاوربانک فعال است و تقریبا تمام مردم با محصولات آن آشنا بوده و در زندگی از آن استفاده کرده اند. این شرکت در ادامه فعالیت های خود از سال ۹۰، با راه اندازی خط SMT و ایجاد ظرفیت تولید تجهیزات "های تک"، تولید تبلت ایرانی را از سال ۹۲ در کارخانه شهرک صنعتی پرند راه اندازی کرد. اما از زمانی که در دولت نهم سنگ بنای ممنوع الورود کردن برند ایرانی گذاشته شد، با توجه به سابقه استفاده فراسو از برون سپاری و خطوط تولید خارج کشور، سیاست‎های این شرکت نیز به ناچار تغییر کرد و با ایجاد چنین محدودیتی که تنها گریبان فراسو را در رقابت با برندهای خارجی یا دارای نام خارجی گرفته است، بخش بزرگی از ظرفیت بازار و شبکه فراسو به برندهای خارجی تحت مدیریت این گروه انتقال یافته است. پس از اعمال این محدودیت در سال ۱۳۸۷ که تا هم اکنون سد راه بسیار بزرگی در گسترش روزافزون محصولات با نام ایرانی فراسو در کشور بوده است گروه فراسو با تاسیس شرکت مروارید اسپیرو به عنوان بازوی بازرگانی خارجی گروه و فعالیت به عنوان نمایندگی برندهای معتبر خارجی این حوزه با ناامیدی از تغییر تفکر مسوولان دولت در تغییر چنین قانون غیرمنطقی و نیز عدم حمایت جدی و ترجیح اقتصادی تولید فیزیکی در ایران، بخش بزرگی از طرفیت بازارسازی و شبکه منحصر به فرد توزیع خود را در اختیار برندهای خارجی تحت مالکیت یا مدیریت خود قرار داده است. پس از برجام از سال گذشته نیز شرکت اسپیرو به عنوان تنها نماینده رسمی محصولات برند معروف لاجیتک، مدیریت بازارسازی این برند را در ایران بر عهده گرفته است. به این ترتیب محصولات بسیار متنوع گروه لاجیتک نیز در سبد کالایی این گروه قرار گرفته و توانست سهم بالایی از بازار ICT را به خود اختصاص دهد. احمد علی پور، موسس گروه فراسو و کامبیز رشیدی از شرکای بنیان گذار و عضو هیات مدیره این گروه در گفت‎و گو با فناوران به تشریح برنامه های جدید فراسو برای توسعه محصولات و همچنین وضعیت فروش محصولات لاجیتک پرداختند که در ادامه بخش اول این گفت‎و گو را می‎خوانید.

   اکنون در سبد فراسو علاوه بر محصولاتی که همه با آن آشناییم، محصولات هوشمند مثل تبلت هم دیده می شود، وضعیت این محصولات در بازار چگونه است و چرا خط تولید بعضی از محصولات مثل تلویزیون‎های فراسو متوقف شد؟
علیپور: در این سه دهه، ما در زمینه‎های مختلف محصولات و تجهیزات رایانه ای فعالیت کرده‎ایم و به طور مشخص در زمینه صفحه کلید، ماوس و اسپیکر دارای سرمایه گذاری قابل توجهی هستیم. همانطور که می دانید مدتی نیز به بازار مانیتور و تلویزیون وارد شدیم. از زمانی که تبلت بازار قابل توجهی در کشور پیدا کرد به طور جدی تولید این محصول را آغاز کردیم و به طور قطع از انگشت شمار تولیدکنندگان واقعی در حوزه ICT هستیم که به هیچ وجه میانه ای با تولید نمایشی برای اخذ دریافت صرفا سوبسید نداریم. اما اینکه خط تولید برخی محصولات مانند کیبورد ماندگار بوده و خط تولید برخی محصولات مدت کوتاهی جمع شده است، دلایل خود را دارد.
دلیل نخست این است که ما باید خود را با قوانین کشور که بعضا بسیار غیر منطقی و به اشتباه وضع می شوند تطبیق دهیم. به علاوه ما یک واحد اقتصادی صد در صد شفاف و کاملا منطبق بر قانون هستیم، هر جا که پدیده قاچاق و شبه تولید وارد شده و دولت نتوانسته جلوی آن را بگیرد، ما ناچار شدیم از آن حوزه خارج شویم. اگر محصولی مانند تلویزیون به طور موقت در کاتالوگ ما گنجانده شده است، به این دلیل بوده که نتوانسته ایم با قاچاقچی و شبه تولید رقابت کنیم. در واقع فرق ما با برندهای معروف کره ای در تولید تلویزیون این است که آنها یک یا چند مدل را در ایران مونتاژ کرده و ده ها مدل دیگر به هر شکل ممکن وارد کشور می شود اما با زنجیری که دولت خود ما بر پای فراسو زده است، باید تمام مدل های لازم برای بازارسازی را با هزینه هنگفت در ایران تولید کنیم. 
قانون غیرمنطقی ممنوعیت برون سپاری که تنها سد راه برندهای شفاف داخلی چون فراسو شد، عملا منتج به ایجاد دیواری بلند جلوی رشد و توسعه برند ایرانی شد و در واقع از حضور نام  ایرانی در این بازار جلوگیری کرد. این قانون در دولت نهم با تصور اشتباه ایجاد اشتغال بیشتر و انتقال ظرفیت تولید برون سپاری شده به داخل کشور وضع شد و متاسفانه علیرغم مشخص شدن نتایج آن که عملا ظرفیت موفق ایجاد شده برای حضور برند ایرانی در بازار سخت افزار کشور را به برندهای خارجی هدیه کرده است، هنوز دولت جدید هم قدمی در راه اصلاح آن بر نداشته است.
تجربه ثابت کرده است که هیچ برند موفقی در دنیا نمی‎تواند خود را از برون سپاری محروم کند. این بلا را دولت بر سرمان آورد و مجبور شدیم ظرفیت بازار فراسو را در بسیاری محصولات از جمله تلویزیون به خارجی ها واگذار کنیم. این قانون به‎رغم اذعان بسیاری از مسوولان به غیرمنطقی بودن آن، هنوز تغییر نکرده است و اثرات آن نیز قابل مشاهده است. درنتیجه هیچ آدم عاقلی دیگر روی برند ایرانی سرمایه‎گذاری نمی‎کند.
 آیا قاچاق تبلت و شبه تولید آن در کشور، مشکلی در روند تولید این محصول و بازار آن ایجاد نکرده است؟
قاچاق مدل‎های مختلفی دارد. به اعتقاد من کم اظهاری خود نوعی قاچاق محسوب می‎شود که البته متاسفانه مسوولان مبارزه با قاچاق کشور چنین اعتقادی در عمل ندارند. اکنون 90 درصد قاچاق تبلت به صورت کم اظهاری صورت می‎گیرد. درواقع کالا در گمرکات کشور در تعداد یا ارزش کم اظهار می‎شود. درحالی که اگر قانونی گذاشته می‎شود همه باید آن را اجرا کنند.
رشیدی: البته قاچاق فرمت دیگری هم دارد و آن هم کارت‎های بازرگانی یکبار مصرف است. مشکلی که این کارت‎ها ایجاد می‎کند در کالاهایی مثل تبلت بیشتر نمود دارد. تعرفه تبلت 5 درصد است، بنابراین کسی نگران تعرفه نیست. بلکه بحث مهم VAT یا مالیات بر ارزش افزوده است.
کسی که قانونی کار می‎کند، حداقل 9 درصد از کسی که با کارت یکبار مصرف کار می‎کند، به خاطر قانون مالیات بر ارزش افزوده عقب‎تر است. همچنین حداقل 25 درصد بر درآمد به دلیل مالیات بر عملکرد نسبت به کارت بازرگانی یکبار مصرف و بی نام و نشان عقب تر است. اینها را بگذارید کنار هم ببینید چگونه می‎توان رقابت کرد. 
علیپور: در صنفی کار می‎کنیم که متوسط سود بین 6 تا 7 درصد است و به خاطر شمول ۹ درصد  مالیات ارزش افزوده افرادی که با کارت بازرگانی یکبار مصرف فعالیت می‎کنند، بسیار جلوتر از افرادی هستند که شفاف و قانونی کار می‎کنند. بیش از یک دهه است که قانون VAT در ایران اجرا می‎شود. در هیچ کجای دنیا سابقه ندارند که 10 سال از اجرای قانون بگذرد و 50 درصد از فعالان اقتصادی (فروشگاه ها) آن قانون را اجرا نکنند. 
افرادی مانند ما واردات رسمی شفاف و کاملا قانونی دارند و بخش تولید نیز مجبور است قانون مالیات بر ارزش افزوده را کاملا رعایت کنند، به همین دلیل فعالیت آنها کاملا شفاف است. از این رو  بسیاری حاضر نیستند با آنها  کار کنند. اینگونه افرادی که با کارت بازرگانی یکبار مصرف کالا را وارد می‎کنند، همواره از ما جلوتر هستند. 
 چقدر از سهم بازار تبلت را در اختیار دارید؟
در زمینه تبلت فعلا به صورت سفارشی کار می کنیم و تبلت‎هایی خاص برای نهادها و ادارات دولتی با محدودیت و امکانات مشخص می‎سازیم.
از دو سال قبل در گروه فراسو شرکت جدید فن‎افزارهای هوشمند فراسو تاسیس شده است که نسل جدید محصولات ما را هدایت می‎کند. محصولاتی که صرفا سخت‎افزار نیستند، بلکه یک راهکار کامل اعم از سخت‎افزاری و نرم‎افزاری برای مصرف کننده است.
 پس می‎توان گفت فراسو هم ازجمله شرکت‎های بزرگ سخت‎افزاری است که به سمت محصولات با راه‎حل‎های  یکپارچه می‎رود؟
بله کاملا درست است. شرکت فراسویی که از قدیم می‎شناسید به نام شرکت صنایع رایانه فراسو، بازوی صددرصد تولیدی گروه است. اما شرکت دیگر ما یعنی فن افزارهای هوشمند فراسو از همه امکانات سایر شرکت های گروه فراسو استفاده می‎کند و با نرم‎افزارهایی که خود تولید می‎کند محصولات جدید مثل صندوق فروشگاهی یا تبلت ارایه می کند.
 یعنی بخش نرم‎افزاری و سخت‎افزاری صندوق فروشگاهی توسط فراسو تولید می شود؟ چند سال است که خط تولید این محصول راه اندازی شده است؟
رشیدی: صددرصد محصول در فراسو تولید می شود و از بهمن پارسال محصول به بازار عرضه شده است.
 در حال حاضر طبق قانون، واحدهای صنفی ملزم به تجهیز صندوق فروشگاهی هستند. فکر می‎کنید چقدر بتوانید این سهم بازار را به خود اختصاص دهید؟
رشیدی: شرکت‎هایی که در این حوزه پروانه تولید دارند، تعداشان از انگشتان دست کمتر است. اما فراسو تولیدکننده واقعی و در حال کار صندوق فروشگاهی و دارای محصول در بازار است. در واقع ما هرگز برای تولید به انتظار قرارداد و رانت ننشسته ایم.
علیپور: از وقتی بوی این کباب بلند شد، خیلی‎ها  ادعا کردند، پروانه تولید گرفتند و متاسفانه بعضی هم با همین ادعا ارزش سهامشان را به صورت مصنوعی در بورس بالا بردند و مشکلات زیادی برای سهامداران ایجاد کردند.
رشیدی: ما در سندیکای تولیدکنندگان تجهیزات رایانه فراخوان دادیم. در این فراخوان سه دسته از شرکت ها خودشان را به ما معرفی کردند. دسته‎ای که تولید می‎کنند، دسته‎ای که پروانه تولیدی دارند و دسته‎ای که علاقه‎مند هستند در این زمینه کار کنند.
 در مجموع 14 شرکت خودشان را به ما معرفی کردند. 7 شرکت دارای پروانه تولید بدون خروجی اعلام وجود کردند و بقیه هم ابراز تمایل کردند.
 اما بازار بزرگ است و حجم بازار باید بین تولیدکنندگان و واردکنندگان صندوق فروشگاهی تقسیم شود؟
رشیدی: بازار آنقدر که می‎گویند بزرگ نیست و در مورد آن اغراق شده است. ما سه میلیون واحد صنفی داریم که لزوما همه مشمول فراخوان استفاده از صندوق فروشگاهی نخواهند شد. شهرهای کوچک با توجه به محدودیت‎هایی که دارند ممکن است مشمول فراخوان نشوند. دوم اینکه اجباری برای استفاده از صندوق فروشگاهی نیست. منظور مجموعه سخت‎افزاری و نرم افزاری است که عملکرد صندوق فروشگاهی را انجام دهد. ممکن است برخی با یک سخت افزار و نرم افزار مورد تایید سازمان امور مالیاتی کار را جلو ببرند.
واقعیت این است که متقاضی زیادی وجود ندارد. التهاب بی جا به بازار می‎دهند. این التهاب شاید به این دلیل است که نیم نگاهی به مساله واردات باشد و اینگونه القا کنند تولیدکنندگان داخلی قادر به تامین نیستند.
 در حال حاضر ظرفیت تولید فراسو در زمینه صندوق فروشگاهی چقدر است؟
رشیدی: بر اساس پروانه تولید، در یک شیفت 145 هزار صندوق فروشگاهی در سال تولید می‎کنیم. اما ظرفیت ما خیلی بیشتر است و می‎توانیم تا 350 هزار صندوق در سال تولید کنیم.
این گفت و گو ادامه دارد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :