آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 230464
تاریخ انتشار : 20 دی 1396 9:43
تعداد بازدید : 1500

اعتراض مدیران سه پیام‌رسان ایرانی به تبعیض‌ها مشکلات و موانع

مصائب پیام رسان های ایرانی

نشست کسب و کار مجازی، فیلترینگ تلگرام و وضعیت پیام رسان های داخلی در قالب سومین نشست از سلسله نشست های ارزیابی سیاستگذاری فضای مجازی در ایران در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

فارس- عفرخورشاد مدیر پیام رسان سر وش گفت: با وجود راه اندازی شبکه ملی اطلاعات بسیاری از مولفه های این شبکه قابل بهره برداری نشده است.
وی افزود: ایجاد یا کمک به ایجاد اکو سیستم زیرساخت، تامین نیروی انسانی فنی وظیفه کسب و کار نیست بلکه وظیفه دولت است.
وی یادآور شد: اکنون می گویند بر بستر تلگرام کسب وکار بوده که تعطیل شده، آیا خروجی 10– 15 ساله مسوولان تجارت الکترونیکی کشور ایجاد تجارت بر بستر تلگرام بوده است و 3 سال پیش که تلگرام نبود چه می کردند؟
مدیر سروش گفت: در حوزه دولت الکترونیکی نیز علاوه بر اینکه سرویسی نیست تازه متوجه شدم که متولی هم ندارد.
خورشاد ادامه داد: از 8 ماه پیش زیرساخت پرداخت در سروش فراهم شده اما مطمئنیم اگر سرویس بزرگ شود و بخواهیم به کسب و کارها سرویس مالی ارایه کنیم، از ما مجوز خواسته خواهد شد. در نتیجه امروز برای اخذ مجوز مراجعه کرده ایم اما هیچ ساز و کاری برای مجوزدهی به پرداخت بانکی پیام رسان ها وجود ندارد.
مدیر پیام رسان سروش گفت: باوجود برخی اظهارنظرها مبنی بر کمک مالی به سروش تاکنون ریالی کمک نقدی دریافت نکرده ایم.
وی با بیان اینکه ای نماد برای نرم افزار موبایل قانون ندارد گفت: سروش اکنون یک میلیون و 800 هزار کاربر دارد و در فاصله جدی با رقبای داخلی است.
وی در بخشی از این نشست در پاسخ به مدیر آی گپ که سروش را مورد حمایت صدا و سیما می دانست گفت: یکی از بزرگ ترین سرمایه گذاری ها در بازار پیام رسان به زودی در آی گپ انجام خواهد شد.
خورشاد گفت: زمانی که نخستین پیامک سنتر از چین خریداری و در ایران نصب شد بسیاری از مردم ترس شنود داشتند اما با گذشت زمان همه چیز عادی شد. این ترس امروز درباره پیام رسان ها وجود دارد و نیاز به گذشت زمان دارد. مدیران فنی نیز مسوولیت اعتماد سازی دارند.
وی گفت: اظهارنظر اخیر وزیر ارتباطات که گفته پیام رسان های داخلی نیاز به امان نامه دارند در این شرایط چند معنی خوب و بد می تواند داشته باشد. اگر هدف وزیر حمایت از داخلی ها بوده به راه اندازی کسب و کارها روی این شبکه ها کمک کند که اگر حتی مردم از شبکه های داخلی برای گفت وگوهای خانوادگی هم استفاده نکنند، حجم کاربردهای تجاری بزرگ و قابل ملاحظه خواهد بود.
وی گفت: مقررات یک سومی تخفیف پهنای باند برای برخی پیام رسان ها که اکنون تصویب شده در حالی است که قبلا پیشنهاد داده بودم قیمت پهنای باند برای داخلی ها یک چهارم باشد و آن را هم خودمان بپردازیم اما موافقت نشد.

 روزانه 10 میلیارد تومان گردش مالی در بله انجام می شود
در ادامه این نشست سهیل تقوی، مدیر پیام رسان بله گفت: در حمایت دولتی معتقد به تقدم محتوا بر زیرساخت هستیم که مدل موفق جهانی است. معتقدیم به مرور که محتوا اضافه شود، زیرساخت شبکه بالغ خواهد شد.
وی بیان کرد: در پیام رسان بله بر رقابت های مزیتی نسبت به خارجی ها به ویژه خدمات مالی تمرکز کرده ایم که اکنون روزانه 10 میلیارد تومان گردش مالی در بله شکل گرفته است.
به گفته وی بله اکنون 600 هزار کاربر دارد و روزانه 10 تا 15 هزار کاربر به آن اضافه می شوند.
وی گفت: باوجود ضرورت تسهیل مجوزهای پیام رسان ها اخیرا رگولاتوری بررسی مقررات پیام رسان ها را در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار داده که در ازای دریافت چند میلیارد تومان مجوز و ضمانت بدهند.
تقوی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه 30 درصد تراکنش های چین روی وی چت است، گفت: در بله نیز الگوی اقتصاد پلت فرمی و مدل شرق آسیا را پیگیری می کنیم.
وی گفت: امکان ارایه پرداخت درون برنامه ای برای پیام رسان ها نیست اما بله به دلیل برخورداری از سرمایه گذاری یک بانک امکان ارایه این خدمت را دارد که یک مزیت رقابتی برای بله نسبت به سایرین است.
مدیر این پیام رسان داخلی گفت: در حوزه پیام رسان دیر عمل کرده ایم اما هنوز سرویس های جدیدی پیش رو داریم که باید به موقع در آنها وارد شویم.
 تلگرام زیرساخت، سرور و پهنای باند رایگان از ایران گرفت
وی به حمایت های تبعیض آمیز پرداخت و گفت: تلگرام برای جلوگیری از فیلتر شدن cdn خود را به ایران آورد و زیرساخت رایگان، سرور رایگان و پهنای باند تضمین شده گرفت اما هزینه سرور و زیرساخت پیام رسان های ایرانی با خودشان است.
تقوی ادامه داد: شرکت ویسپی یک شرکت ورشکسته چینی بود که خدماتش در ایران فیلتر بود، یک شرکت ایرانی آن را خرید و خدماتش از فیلتر خارج شد، اما این کار حمایت از دولوپر چینی است نه ایرانی.
به گفته وی وی چت نیز تا چند روز پیش فیلتر بود که باز شد تا دوباره رقیب سرویس ایرانی ها شود این در حالی است عمده دلیل فیلتر شدن ویچت امکان nearby برای پیدا کردن مخاطبان بود و اکنون ویسپی و وی چت هر دو این امکان را دارند اما پیام رسان های ایرانی به دلیل مساله حاکمیت به سمت این خدمات نرفته اند.
وی گفت: حمایت تبعیض آمیز دولتی از داخلی ها هم از دیگر مشکلات است به طوری که فقط 3 پیام رسان مشمول حمایت شدند و 2 پیام رسان دیگر خارج از لیست بودند که یک پیام رسان نیز با پیگیری زیاد و توییت به وزیر در لیست حمایت وارد شد. البته حتی پیام رسان های موجود در لیست حمایت دولتی نیز تخفیف یک سومی پهنای باند را هنوز نتوانستند دریافت کنند.
وی با بیان ضرورت ایجاد پنجره واحدی برای ارایه درخواست های حقوقی نهادهای امنیتی گفت: گاهی یک فکس یا کپی با متنی تکراری ارسال و درخواست اطلاعات می شود که سرویس دهنده نمی تواند طبق قانون به این تقاضا پاسخ دهد و ضروری است که پنجره واحدی برای این درخواست ها ایجاد شود.
وی گفت: صدا و سیما عضو شورای عالی فضای مجازی است و در وضع مقررات حمایتی مشارکت می کند اما در برنامه های تولیدی این سازمان هنوز از تلگرام هم استفاده می شود.
وی با انتقاد از آمار 100 هزار کسب و کار تلگرامی و اختصاص 40 درصد کانال ها به کسب و کار گفت: آیا واقعا این آمار با واقیعت تلگرام روی گوشی های مردم منطبق بود تنها بهانه ای برای رفع فیلتر تلگرام است؟

 مدیر آی گپ: خبری از حمایت دولتی نیست
کاظمی، مدیر آی گپ هم در ادامه این نشست گفت: ایده شکل گیری آی گپ از 3 سال پیش ناشی از علاقه شخصی به کامپیوتر کلید زده شد.
وی یادآور شد: 3 ماه است که دولت از حمایت از پیام رسان ها صحبت می کند اما پس چه زمانی قصد حمایت دارند؟
مدیر آی گپ اعلام کرد: در 3 سال گذشته آی گپ 100 هزار کاربر جذب کرده و در یک هفته اخیر بدون هیچ تبلیغی 300 هزار کاربر جدید جذب کرده که 150 تا 200 هزار نفر از آنها فعال هستند.
کاظمی همچنین گفت: در حالی که ایرانی ها به اپلکیشن ایرانی اعتماد نمی کنند اکنون 10 هزار کاربر آلمانی داریم.
وی با انتقاد از اظهارنظرها درباره تعطیلی کسب و کارها در تلگرام گفت: غیر از کسب وکارهای غیرمجاز مانند فروش مشروب و علف و vpn چه کالایی است که در پیام رسان داخلی قابلیت فروش ندارد و تنها در تلگرام امکان ادامه دارد؟

 شفاف سازی درباره امکان شنود
وی در پاسخ به سوالی درباره نگرانی از نا امنی پیام رسان ایرانی، گفت: در صورت درخواست قاضی شنود تنها آی پی و مشخصات کاربر ارایه می شود و به دلیل رمزنگاری بودن امکان در اختیار گذاشتن متن چت ها را نداریم. تماس صوتی آی گپ نیز رمز نگاری شده است. علاوه بر این حتی اگر نهادهای امنیتی نیز به چت خصوصی افراد دسترسی پیدا کنند، مردم عادی موضوعی برای ترس ندارند و کسی می ترسد که کاری کرده باشد.
به گفته وی بازار هدف تلگرام ایران بود و دلیل اقبال آن نیز قابلیت کانال ها است که امکان اطلاع از محتوای سایت های فیلتر شده مانند توییتر را فراهم می کرد.
وی افزود: تلگرام قبل از ایران در روسیه و چین فیلتر شده بود اما بعد از فیلتر شدن در ایران به فکر ارایه نسخه بدون فیلتر افتاده است.
در این نشست بحثی نیز بین دو مدیر یک پیام رسان درباره تفاوت ساخت بومی سازی مطرح شد که مدیر یک اپلیکیشن معتقد بود ساخت بومی فراتر از بومی سازی نسخه خارجی است و از مدیر یکی از اپلیکیشن ها پرسید اگر معتقد به بی اشکال بودن استفاده از نسخه های متن باز هستید، چرا طبق قاعده نرم افزارهای متن باز نسخه اپلیکیشن خود را برای امکان استفاده و ارتقا توسط دیگران را منتشر نکرده اید؟
همچنین مدیر آی گپ در پاسخ به مشکل مدیر سروش برای نبود راه کار برای push notification از سرویس این شرکت برای پاسخ گویی به این نیاز پیام رسان های داخلی خبر داد.
در این نشست بر لزوم مشارکت پیام رسان های ایرانی به جای رقابت نیز تاکید شد و فعالان این بازار بیان کردند که بهتر است به جای ظهور هر روزه یک پیام رسان جدید بر تقویت پیام رسان های فعلی توجه کرد که در نهایت مردم بین پیام رسان ها توزیع خواهند شد و هر کدام بهتر است انتخاب خواهند کرد که آن پیام رسان در مسیر پیشرفت در جهت نیازهای مردم پیش خواهد رفت. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :