این نخستین بار نیست که یک پیامرسان خارجی پرکاربر در ایران فیلتر می شود، اما از آنجایی که پیامرسان تلگرام سرویسی است که به رونق کسب و کار در فضای مجازی کمک کرده و به یکی از ابزارهای سریع برای اطلاع رسانی تبدیل شده است، بسیاری از تشکلهای بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی و سازمان نظام صنفی رایانهای هم به منظور جلوگیری از افزایش خسارت اقتصادی صاحبان کسب وکارهایی که بر بستر این پیامرسان فعالیت می کنند، خواستار رفع فیلتر آن شدند.رییس سازمان نظام صنفی رایانهای کشور در این رابطه اعلام کرد؛ در حال حاضر شبکههای اجتماعی ابزاری برای برقراری ارتباط بین کسب و کارها به شمار میروند و دیگر مانند گذشته تنها کارکرد تفریحی و سرگرمی ندارند و در فرآیندهای اقتصادی تاثیرگذار هستند. بنابراین نمی توان به یک باره آن ها را تعطیل کرد. تقاضا داریم شبکه های اجتماعی فیلتر شده، بازگشایی شوند و سپس راهکاری برای پیشگیری وقوع موارد مشابه اندیشیده شود. رییس اتاق بازرگانی اتاق تهران نیز در واکنش به فیلتر شبکه های اجتماعی گفت: از انجایی که برخی کسب و کارهای نوین در بستر شبکه های اجتماعی شکل گرفته است، دیگر فیلترینگ این شبکهها جواب نمی دهد.
اما در مجموع فیلتر تلگرام نشان داد که با وجودی که بیش از یک دهه از عمر استفاده شبکههای اجتماعی در کشور میگذرد، کماکان بسیاری از دولتمردان ما نه تنها واکنش قهری و سلبی خود را در مواجهه با این پدیده کنار نگذاشتهاند و راهکار درست و درمانی برای آن ارایه ندادهاند، بلکه طی چند سال گذشته با اتخاذ سیاستهای نادرست و اشتباه به انحصار پیامرسان تلگرام دامن زده و اکنون نیز با فیلتر این پیامرسان، باعث داغ شدن بازار فیلترشکن شده اند.
جعفر محمدی عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانهای تهران در تشریح وضعیت کنونی شبکههای اجتماعی در ایران گفت: شبکههای اجتماعی به مساله پیچیدهای در کشور تبدیل شدهاند، چراکه به واسطه سیاست هایی که از سوی دولت اعمال می شود، پیامرسان ها از نقش خود فاصله گرفته اند. وی افزود: به عنوان مثال یوتیوب و توییتر را فیلتر کرده ایم، به همین دلیل پیامرسان کار آنها را انجام می دهد. بنابراین با اعمال سیاست های غلط کاری کرده ایم که تلگرام به صورت انحصاری نقش تمام شبکه های اجتماعی را بازی کند.
محمدی تصریح کرد: از این رو با فیلتر این پیامرسان بخش عمده ای از نیازهای جامعه دچار مشکل شده است. کاربرانی که بیزنس خانگی دارند یا کانال های اطلاع رسانی و همگی مشکل پیدا کرده اند.
ایجاد انحصار برای تلگرام
کاملا بدیهی است، با فیلتر شبکه های اجتماعی نظیر توییتر که بیشتر به عنوان یک پلتفرم خبرپراکنی ایفای نقش می کند، این وظیفه بر دوش پیام رسانی نظیر تلگرام قرار داده شد؛ بنابراین به گفته کارشناسان، رفع فیلتر توییتر می تواند به بازتعریف شبکه های اجتماعی در کشور کمک کند.
عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با تاکید بر اینکه با فیلتر سایر شبکه های اجتماعی نوعی انحصار برای تلگرام به وجود آمده است، گفت: پیامد این موضوع اکنون به وضوح روشن است. بنابراین لازم است دولت سیاست های خود را در مورد برخورد با شبکه های اجتماعی تغییر دهد تا انحصار در این بخش از بین برود.
وی افزود: اگر اجازه داده شود هریک از شبکههای اجتماعی نقش خود را بازی کنند، مثلا فیس بوک به نیاز کاربران در خصوص مراودات و دید و بازدید مجازی پاسخ دهد و یا توییتر نیاز اطلاع رسانی را مرتفع کند، یک پیامرسان چنین نقش پررنگی پیدا نمی کند که با فیلترینگ سر و صدای بخش عظیمی از جامعه بلند شود.
افزایش کاربران فیلترشکن
این روز ها به دلیل فیلتر شدن تلگرام، اکثر مردم به سمت استفاده از فیلترشکن های مختلف خارجی می روند و بدون توجه به امن بودن یا نبودن نرم افزار شروع به استفاده از آن می کنند.
محمدی در مورد آسیب فیلترینگ شبکههای اجتماعی به خصوص تلگرام گفت: با فیلتر تلگرام دو حالت در جامعه شکل گرفت. بخش کوچکی که فقط استفاده پیامرسانی می کردند به پیامرسان هایی که قابلیت کمتری دارند، کوچ کردند. اما بخش قابل توجهی از مردم با فیلترشکن، فیلترینگ تلگرام را دور زدند. به گونه ای که اکنون 40 میلیون کاربر تلگرام، کاربر فیلترینگ هم شدهاند و دسترسی به سایر شبکه های اجتماعی نیز برایشان به مراتب راحت تر شده است.
عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران افزود: این در حالی است که تا پیش از این تعداد معدودی از فیلترشکن استفاده می کردند و اکنون کار به جایی رسیده که صدا و سیما برنامه آموزشی در مورد استفاده از فیلترشکن و به مخاطره افتادن امنیت فضای مجازی کاربران می گذارد. وی تصریح کرد: دولتمردانی که این استراتژی را پیاده کرده اند، اکنون به این موضوع واقفند که با فیلتر تلگرام نه تنها کاربران آن کم نشدند، بلکه کاربران فیلترشکن نیز افزایش یافته است و امنیت فضای مجازی نیز نسبت به قبل کاهش یافته است.
به گفته محمدی، فردای روزی که تلگرام فیلتر شد آمار بازدید به شدت کاهش پیدا کرد، اما اکنون پس از دو هفته میزان بازدیدکنندگان به روز اول بازگشته و همه از تلگرام استفاده می کنند.
حمایت واقعی از پیامرسان های داخلی
وی با تاکید بر لزوم حمایت دولت از شبکه های پیامرسان داخلی گفت: از ظاهر امر چنین پیداست که سیاستمداران می خواهند شبکه های پیامرسان داخلی شکل بگیرند، اما در عمل هیچ حمایتی از آنها نمی شود. وی افزود: دولت در مواجهه با شبکه های اجتماعی باید برنامه کوتاه مدت و بلندمدت داشته باشد. به گونه ای که ابتدا فیلتر شبکه های اجتماعی را بردارد تا نیاز کاربران پاسخ داده شود و برنامه ریزی بلند مدتی برای شکل گیری پیامرسانهای داخلی داشته باشد. محمدی اضافه کرد: وزیر ارتباطات متنی را نوشته اند که باید آن را طلا گرفت. به گفته ایشان، "درسته کسب و کارهای اینترنتی نیاز به حمایت مالی دارند، اما در کنار آن نیازمند امان نامه های امنیتی و حقوقی هستند." وی افزود: شورای عالی فضای مجازی به عنوان بزرگترین نهاد حامی شبکه های اجتماعی در یکی از بندهای آیین نامه شکل گیری پیامرسان های داخلی قید کرده است که باید اعمال حاکمیت روی پیامرسان امکان پذیر باشد. کاملا بدیهی است با چنین پیش شرط اعتماد عمومی به پیامرسان های داخلی خدشه دار می شود.
وی با بیان اینکه اعمال حاکمیت با این شیوه غلط است، گفت: باید به حریم خصوصی افراد احترام گذاشت و با تدبیر و سیاست در مورد پیامرسان ها برخورد کرد. در حال حاضر اعمال کنترل در فضای مجازی راحت تر از فضای سنتی است و باید به این میزان کنترل قانع بود.
ضرورت ایجاد زیر ساخت های ابری
در همین حال علیرغم حمایت های واقعی، تعداد سرویس های پیامرسان داخلی در دو سال اخیر رشد قابل توجهی همراه بوده اند. گپ، سروش، بیسفون، ویسپی، بله، پروفایل، ای گپ و... از جمله شناخته ترین پیام رسان های داخلی هستند. اما با این وجود کاربران به دلیل نبود اعتماد کافی به این پیامرسان ها در حفظ اطلاعاتشان، علاقه ای به استفاده از آنها ندارند. در عین حال کارشناسان معتقدند، پیامرسان های داخلی امکانات فنی برای پشتیبانی از تعداد کاربران بالا و ارایه سرویس باکیفیت به آنها را ندارند در حالیکه پیامرسان تلگرام به خاطر تنوع خدماتی که ارایه می دهد میزان انتظار کاربران ایرانی را بالا برده است.
محمدی در این خصوص با بیان اینکه زیرساخت های ابری کشور برای ایجاد پیامرسان های داخلی مناسب نیست، گفت: تا زمانی که این زیرساخت ها آماده نشود، نمی توان انتظار شکل گیری پیامرسان های بزرگ داخلی را داشت. اکنون حتی فروشگاه های اینترنتی نیز با آن حجم خرید و فروش با یک ترافیک شبکه، سایتشان میخوابد.
وی افزود: موضوع دیگر سرمایه گذاری در این بخش است. اگر بخواهیم بخش خصوصی در این بخش سرمایه گذاری کند در وهله اول باید اعتماد او را نسبت به برگشت سرمایه جلب کنیم. اما اگر پشت پیامرسان خصولتی ها و دولت باشد، با اعتماد مردم مواجه ایم.