آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 233527
تاریخ انتشار : 28 بهمن 1396 10:42
تعداد بازدید : 5753

دریچه‌ای جدید که رو به دنیای ادبیات گشوده شده است

داستان نویسی در توییتر

درباره ظرفیت ها و کارآیی های توییتر طی چند سال اخیر صحبت های زیادی شده است. اما محور این صحبت ها بر انتشار سریع و فراگیری توییتر است که می تواند از آن رسانه ای قدرتمند بسازد. بنابراین توییتر به عنوان یک رسانه و ابزاری برای فعالان رسانه ای مورد توجه است. اما از توییتر در حوزه های دیگر نیز می توان استفاده های مفیدی کرد؛ ادبیات. توییتر طی 12 سال فعالیتش تا به حال دو بار مسابقه داستان نویسی برگزار کرده است. شاخه داستان نویسی در توییتر آنقدر مورد توجه فعالان ادبی آمریکایی و اروپایی قرار گرفته است که در نیویورکر و گاردین، توییتری های داستان نویس دارای صفحه و سرویس جداگانه هستند. بسیاری از داستان هایی که نویسندگان معاصر در توییتر منتشر کرده اند، مورد استقبال قرار گرفته. از بین ایرانی ها عباس معروفی تنها نویسنده ای است که از شبکه های اجتماعی برای انتشار داستانش استفاده کرد و مورد استقبال نیز قرار گرفت.
undefined
شبنم کهن چی
Shkohanchi@
نخستین رمان توییتر سال 2008 نوشته شد و از همان زمان اصطلاحات زیادی درباره داستان نوشتن در توییتر باب شد. از جمله این اصطلاحات می توان به Twitterature پرداخت که تلفظ سختی هم دارد. علاوه بر این اصطلاح، کلمات دیگری مانند twiction ، tweet fic ، twiller و phweeting نیز باب شد که هر کدام نشان دهنده داستانی بودن توییتر و غیرواقعی بودن آن است. 
Twittertar از اواخر 2008 تبدیل به یک سبک ادبی شد که شامل ژانرهای مختلف و سازگار با رسانه های اجتماعی می شود؛ داستان های تجربی، ترسناک، عاشقانه، تخیلی و غیره بسیاری از رسانه ها در بخش هنر و فرهنگ خود بخشی را به رمان توییتر و مسایل مربوط به آن اختصاص دادند که گاردین از پیشروان آنهاست. یک سایت سوئدی نیز سال 2011 به نام Nanoismer.se در سال 2011 راه اندازی شد تا مردم را برای نوشتن در توییتر به چالش بکشد. این رسانه از بسیاری نویسندگان سنتی دعوت کرد داستان توییتری خود را منتشر کنند سپس نتایج را در یک صفحه به نمایش گذاشت. نتیجه این دعوت نوشتن داستان معروف جعبه سیاه شد که طی 500 توییت منتشر شد و اکنون به عنوان نمونه ای موفق از رمان توییتری مورد توجه قرار دارد. برخی از نویسنده ها نیز به بازخوانی بزرگترین کتاب های جهان از طریق توییتر پرداختتند. برخی از آنها در سال 2011 داستان ورومئو و ژولیئت را در توییتر منتشر کردند. اولین رمان توییتر نیز smallplaces@ نام دارد که می توانید در توییتر آن را بخوانید. 
موج داستان نویسی در توییتر و پرداختن به این جنبه از ظرفیت توییتر در ایران دیرهنگام آغاز شده است. دو هفته پیش بود که خبر اولین جایزه ادبی توییتر (یادواره مرحوم غلامحسین ساعدی) منتشر شد. کاربران ایرانی کم کم در توییتر با انتشار داستان های کوتاه یک توییتی یا چند توییتی با هشتگ #رمان جیک علاقه خود را به نوشتن داستان در این بستر نشان می دهند.
استفاده از تجربیات نویسنده های آمریکایی که سال هاست در این زمینه فعالیت می کنند می تواند برای بسیاری از ما آموزنده باشد. رمان توییتری را می توان با صدها توییت طی چند ماه یا چند روز روایت کرد. برخی از نام شخصیت اصلی داستان برای ساخت اکانت توییتر استفاده می کنند برخی از نام داستان بهره می برند. بعضی از نویسنده ها روز و ساعت خاصی برای انتشار توییت های داستان شان مشخص می کنند؛ مثلا یکشنبه شب ها ساعت 8 شب. کافی است شما بتوانید شخصیتی خلق کنید و برای او داستانی بسازید. می توانید مهیج ترین داستان های تخیلی و جنایی و پر رمز و راز را در توییتر بنویسید و کاربران را وارد لحظه به لحظه داستان خود کنید. فقط به خاطر داشته باشید تا پایان داستان از تعامل و گفت وگو با کاربران دیگر بپرهیزید تا میان داستان خللی ایجاد نشود. از عکس کاور و پروفایل مناسب حال و هوای داستان تان استفاده کنید. می توانید در صورت لزوم هشتگی مختص به داستان خود داشته باشید تا کاربران داستان شما را زودتر پیدا کنند. هنگامی که در توییتر داستان می نویسید و خواننده را با خود همگام می کنید، واکنش ها و انتقاداتی می بینید که ممکن است باعث شود تصمیم بگیرید سیر داستان را تغییر دهید، پس با تعصب ننویسید. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :