آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 55381
تاریخ انتشار : 21 تیر 1393 11:10
تعداد بازدید : 1389

با ابلاغ نقشه راه در روزهای آینده

روحانی، دولت الکترونیکی را کلید می زند

هفته گذشته رییس جمهوری در ضیافت افطار اعضای دولت و معاونان وزرا و روسای سازمان های تابعه بر لزوم اهتمام وزارت ارتباطات به الکترونیکی شدن دولت تاکید کرد و گفت: «دولت اگر الکترونیکی شود، مردم کمتر نیاز پیدا می کنند که پای میز مسوولان حاضر شوند و چقدر سخت است پاسخ دادن در پیشگاه خداوند در روز قیامت که اگر فردی در کنار میز مسوولی ، ثانیه ای بیش از آنچه لازم بوده، وقت او تلف شده باشد و خدای ناکرده بر سر او منت گذاشته و عزت و کرامت او مخدوش شده باشد».این گفته حسن روحانی در حالی که اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور روز سه شنبه گذشته ازتصویب آیین نامه اجرایی نقشه راه دولت الکترونیکی در شورای عالی اداری خبر داد، بارقه هایی از امید را در خصوص نزدیک شدن شعار دولت الکترونیکی به مرحله تحقق بعد از سال ها حرف و حدیث بی حاصل در دل ها زنده کرده است. به همین بهانه شرح حال فعلی الکترونیکی شدن دولت را از رضا باقری اصل، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات و جانشین دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات جویا شده ایم.


فناوران - معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات و جانشین دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات با بیان اینکه آيين نامه وضوابط فني اجرایی توسعه دولت الکترونیکی به تصويب رسيده و به زودي توسط ريیس جمهور ابلاغ می شود، گفت: این آيين نامه وضوابط نقشه راه توسعه دولت است و علاوه بر ترسیم دقیق راهکار های فنی و حقوقی ارایه خدمات الکترونیکی دولت به مردم، مسیری روشن و دقیق برای دستیابی به دولتی شفاف، پاسخگو، كارآمد، خدمت رسان، کارآفرین و چابک را طراحی کرده است.
رضا باقری اصل گفت: بر اساس بند ج ماده 46 برنامه پنجم توسعه دولت مجاز است تا پايان سال اول برنامه نقشه جامع دولت الكترونيكی را به گونه اي تهيه کند كه ارایه خدمات دولتي ممكن در پايان برنامه از طريق سامانه الكترونيكي انجام پذيرد. اين بند از قانون در كميسيون تلفيق برنامه پنجم به پيشنهادي كه ارایه شد به قانون افزوده شد و پس از آن توسط معاون وقت معاون نوسازي و تحول اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني ریيس جمهور این نقشه راه پيگيري و براي تكميل به سازمان فناوري اطلاعات سپرده شد.
وی افزود: تا پیش از این، سندهای زیادی برای دولت الکترونیکی تدوین شده بود؛ اما تمامی این اسناد حاوی مطالعات تطبيقي، تعاریف و توضیحات و مزایای دولت الکترونیکی بود و راهکارهای اجرایی و فنی دقيق كه متناسب با ساختار وفرآيندهاي اداري ما باشد، وجود نداشت. با توجه به اين موضوع پس از نهايي شدن تدوين سند با همكاري معاونت توسعه مديريت وسرمايه انساني رياست جمهوري آيين نامه وضوابط فني واجرايي توسعه دولت الكترونيكی طراحی و تدوین شد؛ نقشه راهي که  بنا بر آن، مسير تحول دولت و وظایف تمامی دستگاه ها برای تحقق دولت الکترونیکی مشخص شده است.
جانشین نصرالله جهانگرد در شورای عالی فناوری اطلاعات، گفت: این نقشه دارای دو بخش است. بخشی اختصاص دارد به رفع کاستی ها در حوزه فني وفناوري ارایه خدمات دستگاه های دولتی كه به ايجاد زير ساخت هاي الكترونيكی ارایه خدمات دولت مي پردازد و بخش دیگر متمرکز شده روی تغییر و باز مهندسي فرایند های اداري و پیچیده دولتی برای رسیدن به دولت شفاف، پاسخگو، خدمت رسان، کارآفرین و چابک. اگرچه بخش اول تسهيل كننده وتوانمندساز دولت براي اين تحول است.
وی گفت: در خصوص ارایه خدمات الکترونیکی روی پورتال سازمان های دولتی تا پیش از این تمرکز ما روی front end یعنی بخش ورودی اطلاعات بوده که نتیجه آن ایجاد پورتال ها و وبگاه های سازمان ها است که البته ضروری هم بود. اما به دلیل اینکه در بخش back end یعنی ارایه خدمات ضعیف عمل کرده بودیم به این ترتیب در نهایت صاحب پورتال هایی شده ایم که خدمات كاملي به کاربران ارایه نمی دهند.
وی افزود: درواقع پیش از آنکه  بستر ارایه خدمات G2G یعنی زير ساخت تعامل سازمان های دولتی با  یکدیگر را آماده کرده باشم وارد فاز G2C یعنی خدمات دولتی به مردم شديم و پورتال ها در بهترين وضعيت در نقش واحد اطلاع رسانی دستگاه ها ظاهر شدند.
باقری اصل ادامه داد: البته در همین شرایط هم سازمان هایی هستند که خدمات الکترونیکی مطلوب و كاملي ارایه می دهند و برخي نيز توانستند خدمات خود را پيشخوان ها برسانند. اما به صورت كامل و سراسری این مهم محقق نشده است. در نقشه راهی که ترسیم شد تلاش کردیم که این ضعف جبران شود .
معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات در ادامه گفت: در بخش دیگر این نقشه که به رویکرد تغییر فرایندهای دولتی می پردازد، موضوع دولت الکترونیکی خود دولت است نه الكترونيكي اش؛ دولتی که با ابزار فناوری اطلاعات، پاسخگو، خدمت رسان، کارآفرین، شفاف و چابک می شود. در این نقشه تلاش شده که فرایندهای دستیابی به چنین دولتی ترسیم شود.گام اول شناسايي خدمات بر مبناي شناسنامه استاندارد است وپس از آن ارزيابي نسبت به شناسنامه ها ها و فرآيند هاي ارایه خدمات صورت مي گيرد. اين بخش مهم ترين بخش نقشه راه است و در جهت شناسايي ارتباطات تعاملي وداده های ورودي وخروجي دولت اقدام مي شود.
وی اجرای پروژه ثبت نام اینترنتی هدفمندی رایانه ها را نمونه ای از اجرای دولت الکترونیکی مطابق با نقشه راه جامع دولت الکترونیکی دانست و گفت: این پروژه روی شبکه ملی اطلاعات و با همکاری نهادهای درگیر پروژه روی پنجره واحد با موفقیت اجرا شد. به این ترتیب که با ایجاد بانک های اطلاعات و فراهم آمدن بستر ارتباطی مناسب میان دستگاه های مرتبط از یک سو و ارایه راهکار ساده برای دسترسی اینترنتی مردم به وبگاه ثبت نام از سوی دیگر، پروژه با موفقیت به اجرا رسید.
با وجود دو رویکرد بازمهندسی فرایند های دولتی و مراحل فنی ارایه خدمات دولت الکترونیکی این نقشه برای به مرحله اجرا رسیدن نیاز به دو مصوبه دارد که با هماهنگی اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور بخش تصویب باز مهندسی فرایند های دولت به شورای عالی اداری و بخش فنی به شورای عالی فناوری اطلاعات سپرده شد.
در حال حاضر این دو بخش نقشه که در یک راستا قرار دارند در شورای عالی فناوری اطلاعات و شورای عالی اداری مصوب شده و به زودي پس از انجام ویرایش های نهایی به صورت یکپارچه توسط ريیس جمهور ابلاغ می شود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :