آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 94528
تاریخ انتشار : 18 بهمن 1394 10:47
تعداد بازدید : 798

چشم آمریکا به بازار 140 میلیون دلاری کنسول بازی و رایانه ایران

با پایان تحریم های غرب، بازار رایانه و کنسول های بازی ایران بیش از گذشته مورد توجه شرکت های فناوری خارجی قرار گرفته است.

فارس- بر اساس گزارش منتشر شده از سوی ونچربیت، بررسی های موسسه Newzoo نشان می دهد که در سال 2015 ارزش بازار رایانه های شخصی و کنسول های بازی در ایران از مرز 140 میلیون دلار گذشته و انتظار می رود ارزش این بازار در سال 2016 از مرز 167 میلیون دلار بگذرد.
اگر چه با توجه به نبود مجاری رسمی توزیع محصولات رایانه ای در بازار ایران و دهه ها تحریم وضعیت بازار فناوری ایران شفاف نیست، اما تلاش ها برای شناسایی پتانسیل های این بازار دست نخورده آغاز شده است.
بر اساس این گزارش نتایج یک بررسی اینترنتی که با دریافت پاسخ های 743 کاربر ایرانی در ماه ژانویه 2016 صورت گرفته نشان می دهد که استفاده از کنسول های بازی در ایران بسیار محبوب است، زیرا تمام پاسخ دهندگان کاربر و مالک یکی از انواع کنسول های بازی بوده اند.
این گزارش می افزاید: در میان کنسول های مختلف بازی، Xbox 360 با کسب 42 درصد، محبوب ترین کنسول بازی است و PS3 و PS4 سونی با 33 و 31 درصد مالکیت در رتبه های دوم و سوم هستند.
رتبه چهارم هم با سهم 14 درصدی متعلق به Xbox One مایکروسافت است. کنسول Wii نینتندو هم دارای سهم 8 درصدی از بازار مذکور است.
کارشناسان معتقدند، استقبال از دو کنسول نسبتا قدیمی Xbox 360  و PS3 در بازار بازی های ویدیویی ایران تا چند سال آینده ادامه می یابد، زیرا این بازار مملو از کپی های ارزان قیمت بازی های مختلف قدیمی تر و محلی شده است.
قیمت نسخه اصلی این نوع بازی ها 15 تا 20 برابر، بیش از مبلغی است که ایرانی ها برای خرید آنها می پردازند.
در این گزارش به درجه بندی بازی های رایانه ای از سوی بنیاد ملی بازی های رایانه ای هم اشاره شده و با توجه به اعمال این درجه بندی ها روی کپی های غیرقانونی بازی های خارجی از چنین کاری انتقاد شده است.
در این گزارش روند تهیه و انتشار بازی های ویدیویی خارجی در ایران توصیف و ادعا شده است، شرکت های توزیع کننده بازی ها، بخش های هنری و متون بازی ها را به صورتی تغییر می دهند که با خط مشی های اخلاقی در جمهوری اسلامی ایران مطابقت داشته باشند و سپس بنیاد ملی بازی های رایانه ای با بررسی بازی آن را درجه بندی کرده، اجازه توزیع را صادر می کند و از این طریق کسب سود 
می کند.
البته با توجه به غیرقابل دست کاری بودن نسل هشتم کنسول های بازی و بازی های طراحی شده برای آنها، علاقمندان به این بازی ها مجبور به خریداری نسخه های اصل و گران قیمت آنها خواهند
بود.
با توجه به خرید قابل توجه کنسول بازی PS4 در ایران می توان نتیجه گرفت که ایرانیان به خرید بهترین ها صرف نظر از هزینه، علاقه دارند و می توان پیش بینی کرد خرید و فروش کپی های غیرقانونی بازی ها در ایران متوقف شده و راه برای فعالیت توزیع کنندگان قانونی بازی های ویدیویی هموار 
شود.
این گزارش می افزاید: 62 درصد از علاقه مندان به بازی های ویدیویی کنسول و بازی های خود اعم از قانونی یا غیرقانونی را از فروشگاه های داخل ایران تهیه می کنند و بسیاری از فروشگاه های بازار فناوری ایران فعالیت خود را مدیون غیبت توزیع کنندگان رسمی در سه دهه اخیر بوده اند. البته خرید آنلاین هم در ایران رو به افزایش است و 27 درصد ایرانیان به خرید محصولات مختلف از سایت های تجارت الکترونیک روی آورده اند. این فروشگاه ها هم کپی های غیرقانونی بازی های ویدیویی را به فروش 
می رسانند.
این گزارش می افزاید: اجرای بازی های آنلاین در ایران هم با وجود سرعت پایین اینترنت و قطع و وصل شدن شبکه پررونق است.
 58 درصد کاربران گفته اند در زمان بازی آنلاین چنین مشکلی داشته اند و یک سوم این افراد آن را تقریبا همیشگی دانسته و به شدت از این امر اظهار نارضایتی کرده اند.
 27 درصد کاربران روزی یک بار و 15 درصد چند بار درروز بازی های ویدیویی آنلاین انجام می دهند. 30 درصد افراد هم از خدمات یا امکانات داخل بازی ها بهره می گیرند. ارزش 73 درصد این خریدها در ماه، کمتر از 30 دلار است و 21 درصد کاربران هم هر ماه بین 30 تا 85 دلار صرف خرید در محیط بازی های ویدیویی می کنند.
تنها 4 درصد از کاربران بازی های آنلاین ماهانه بین 85 تا 142 دلار صرف خرید در این محیط می کنند.
همچنین 33 درصد افراد با رایانه های شخصی خود بازی می کنند که 35 درصد این افراد این کار را حداقل یک بار در روز و 21 درصد چندین بار در روز صورت می دهند. 
با توجه به این آمار می توان پیش بینی کرد، بازار بازی های ویدیویی در ایران ظرف سال های آینده محبوب تر از قبل شود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :