با وجود رشد خدمات و افزایش کاربری در سطوح مختلف
چرا بانکداری الکترونیکی باعث کاهش شعبه نشده است؟
کارشناسان حوزه بانکی اعتقاد دارند در حال حاضر هزینههای بانکداری در ایران بالا است و همین مساله باعث شده که قیمت تمام شده پول هم در اقتصاد کشور بالا برود. بر این اساس است که کارشناسان، یکی از راهکارهای مهم کاهش هزینههای بانکداری را توسعه بانکداری الکترونیکی میدانند.
منصور اولی
از سوی دیگر در سالهای اخیر شاهد رشد بانکداری الکترونیکی در کشور بودهایم. در برهههایی حتی حالمان هم از افزایش شدید تبلیغات بانکها در این عرصه بد شده است و زیر لب گفتهایم «بس است دیگر بابا فهمیدیم شما خوبید!»اما این همه پیشرفت در بانکداری الکترونیکی که بانکها مدعی آن هستند هنوز نتوانسته است اثر مورد نظر کارشناسان در حوزه کاهش بانکداری مبتنی برشعبه با استفاده از خدمات الکترونیکی را تامین کند. هنوز هم یکی از عرصههای مهم رقابتی بانکها افزایش تعداد شعبشان است و در این سالها هم هیچ گزارشی مبنی بر کاهش شعبات هیچ یک از بانکها منتشر نشده است.
بانکداری الکترونیکی، هزینه مضاعف
این روند باعث شده نظر کارشناسان در مورد بهرهگیری از نظام بانکداری الکترونیکی برای کاهش هزینهها تامین نشود که هیچ، شاهد افزایش شدید هزینهها از این محل هم باشیم. به این صورت که نظام بانکی کشور در سالهای اخیر شاهد افزایش رقابتها در ارایه خدمات جدید الکترونیکی است که بسیاری از آنها اساسا خواسته مشتریان هم نیست و گاها حتی محلی از اعراب هم ندارد چرا که خدماتی که را قرار بوده مردم از این طریق بگیرند از راههای دیگر الکترونیکی به آن دسترسی داشتهاند. شدید شدن این رقابت خود باعث افزایش هزینه در نظام بانکی شده بدون اینکه نقشی در کاهش هزینههای شعبهداری بازی کرده باشد.
به هر حال این یک اصل پذیرفته شده است که با توسعه شبکه ارتباطات بر پایه تلفن همراه و اینترنت نیاز به ارتباط فیزیکی مشتریان با بانک ها از طریق شعب هر روز کمتر می شود. بیشتر خدمات بانکی از طریق ابزار مدرن به راحتی انجام می پذیرد و تمرکز راهبردی تمام بانک های تراز اول دنیا بر ارایه خدمات بانکی از طریق تلفن همراه است تا مشتریان به صورت مطمئن و امن کارهای بانکی خود را انجام دهند.
نیاز به تصمیم راهبردی در شعبه مداری
تصمیم به کاهش شعب بانکها از نظر کارشناسان یک تصمیم راهبردی با هدف افزایش کارایی است که در کشورهای مختلف دنیا با تجربه موفقیت آمیزی همراه بوده است.اما این اتفاق درکشورمان نمیافتد و بانکها اصرار عجیبی بر ادامه مسیر به همین شیوه دارند و حالا سوال مهمی که باید به آن پاسخ داده شود این است که چرا گسترش خدمات الکترونیکی در ایران نتوانسته نقشی در کاهش بانکداری شعبه محور بازی کند؟ در حالی این مهم در میان مسولان رده بالای اقتصادی هم حامیان جدی دارد. بهمن ماه سال 93 بود که وزیر اقتصاد و دارایی کشورمان در همایش نظامهای پرداخت با صراحت اعلام کرد که زمان بانکداری مبتنی بر شعبه به سر آمده است و بانکها باید این مورد را مورد توجه قرار دهند. اما از آن روز تا کنون شاهد هیچ حرکتی در این زمینه نبودهایم.