۰
معاون توسعه ارتباطات تجاری مبین‌وان:

در مقابل تقلب در خدمات ارزش افزوده می ایستیم

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۳
در مقابل تقلب در خدمات ارزش افزوده می ایستیم
همجمه های زیادی به سیستم ارزش افزوده در ماه های اخیر وارد شده است. نظر شما درباره انتقادات مطرح شده چیست؟
در ابتدا این توضیح را بدهم که دو سه سالی است که در حوزه ارزش افزوده فعالیت می کنم و بنابراین تجربه من به اندازه تجربه اکوسیستم که از اواسط دهه 80 استارت آن خورد نیست. با این حال پس از آن که وارد این حوزه شدم به این نتیجه رسیدم که اندازه این تجارت بزرگ تر از چیزی است که باید باشد.
مثلا برآوردی وجود دارد که ارزش این بازار را پارسال حدود 500 میلیون دلار تخمین می زد که با دلار آن موقع حدود 2300 میلیارد تومان می شود. اما به نظرم با این سرویس هایی که امروز در بازار ارایه می شود، نباید به این رقم برسیم. البته این بازار ظرفیت بسیار زیادی دارد و ارایه سرویس های درست می تواند این بازار را بسیار بزرگ تر از این بکند. اما واقعیت این است که مقداری از این هجمه ها درست است و به هر حال یک بخشی تخلف وجود دارد که وزیر محترم ارتباطات هم پیگیر این موضوع هستند. 

مصاحبه ای از آقای امامی مدیرعامل مبین وان خواندم که گفته شده بود 6 میلیون کاربر فعال دارید. آیا می توانم نتیجه بگیرم که بخشی از این کاربران با روش های غیرقانونی یا غیراخلاقی به دست آمده اند.
نه. هرگز.
ما هرگز نتوانستیم زیر بار تخلفات شرعی یا فرایندی در شرکت برویم حداقل تا جایی که رصد می کنیم و توانش را داریم، این مشترکان با طی روال قانونی و اخلاقی جذب شده اند.

یعنی هیچ کدام از این 6 شرکتی که در پرونده اخیر ارزش افزوده دچار تخلف شدند، با شما همکاری نمی کردند؟
از میان این شرکت ها که شما اشاره کردید، هستند شرکت هایی که با ما همکاری می کردند. ولی این تخلف از بابت سرویس هایی که ما اگریگیتورشان بودیم یا هستیم اتفاق نیفتاده است.
اکنون برخی CPها از اگریگیتورها هم بزرگ تر هستند و با چندین مجموعه هم همکاری دارند. اما به شما شفاف عرض می کنم که این تخلف اخیر هم در سیستم ما اتفاق نیفتاده است.

شما به دو مدل تخلف اشاره کردید که یکی فرایندی و دیگری شرعی است. این دو چه فرقی با هم دارند؟
راستش را بخواهید از دیدگاه ما تخلف، تخلف است؛ فرقی نمی کند که فرآیندی باشد یا شرعی. اما یک زمانی شما بدون اجازه مشترک او را شارژ می کنید که شرعا حرام است. از نظر ما این که کیف یک نفر را در خیابان بزنید یا قبض یکی را بدون اجازه و رضایتش شارژ کنی هیچ فرقی ندارد و در هر دو حالت دزدی اتفاق افتاده است.
اما گاهی تخلفات هم به صورت فرآیندی اتفاق می افتد. روال تعیین شده اپراتور این است که پس از ارسال درخواست عضویت از سوی کاربر، سامانه مرکزی همراه اول یک پیام برای او ارسال کرده و برای تایید از او می خواهد یک کد 4 رقمی را ارسال کند. گاهی انجمن ها و سازمان هایی هستند که برای اعضایشان این سرویس را راه می اندازند و یک لیست 3 هزار نفری یا 10هزار نفری برای عضویت اعضا به کاربران ارایه می کنند. در چنین شرایطی گاهی خارج از این فرایند و بدون ارسال کد تاییدیه به سامانه مرکزی همراه اول، عضویت صورت  می گیرد. که در این صورت این تخلف فرآیندی به حساب می آید که ما در شرکت مبین وان به جرات می توانم تاکید کنم حتی زیر بار این روال دوم هم نرفتیم.
البته روش های کلاهبرداری فیشینگ و ویروس هم وجود دارد که در حوزه های دیگر هم درجریان است. مثلا ویروسی آمده بود که درخواست عضویت را از گوشی مشترک ارسال می کرد، سپس خودش پیامک اپراتور را دریافت و به آن پاسخ می داد و سپس پیامک را هم از روی سیستم پاک می کرد. در چنین شرایطی ظاهر ماجرا این است که حتی فرایند قانونی دور نخورده است.  لازم می دانم در اینجا این نکته را نیز بگویم که در ارزیابی هایی که انجام می دهیم در صورتی که متوجه شویم یک CP تخلفی انجام داده است، قطعا سرویس را قطع می کنیم.

گفتید درآمد بازار ارزش افزوده با سرویس های موجود باید کمتر از 2300 میلیارد تومان می شد. تخمین شما چقدر است؟
ببینید اگر من عدد اعلام کنم ممکن است عده ای بگویند که از تخلفات اطلاع دارد. ولی واقعا این طور نیست و فقط تحلیل خودم را می گویم. به نظرم میزان درآمد بازار ارزش افزوده با سرویس های فعلی باید یک سوم این عدد باشد.

معتقدید جای سرویس های جدید در حوزه ارزش افزوده خالی است. چه حوزه های بکری وجود دارد؟
یک بخشی مربوط به ارایه یک سری خدمات در حوزه هایی مانند حمل و نقل آنلاین یا غذا است. ولی چون سقفی برای پرداخت با استفاده از خدمات ارزش افزوده وجود دارد، اکنون امکان ارایه این سرویس ها عملا وجود ندارد. طبیعتا با برداشتن این محدودیت، این سرویس ها نیز راه می افتد.
اما در حوزه محتوا هم جای کار بسیار وجود دارد. در همین راستا هم ما با تعداد زیادی از استارتاپ ها همکاری مان را آغاز کرده ایم . برای مثال در حوزه محتوای آموزشی، در حوزه کودک، در حوزه مشاوره در حوزه گیم و... جای کار بسیار زیادی وجود دارد. 
علاوه بر این ما سراغ مجموعه هایی رفته ایم که پتانسیل زیادی برای درآمدزایی در حوزه خدمات ارزش افزوده دارند ولی خودشان اصلا ایده ای نداشتند که چطور می شود به این حوزه وارد شد. برای مثال یک شبکه احتماعی در حوزه تحویل دهی محتوا و خدمت بسیار می توانند موثر باشند. یا مثلا یکی از نزدیکان خودم در تلگرام کانالی راه انداخته بود و آموزش خیاطی می داد. این فرد ماهانه از اعضا حق عضویت می گرفت و به صورت دستی اعضا را حذف و اضافه می کرد. این بازار 500 نفری که با این دردسر درست شده به راحتی امکان درآمدزایی در حوزه خدمات ارزش افزوده را دارد. برای همین می گویم در صورتی که سرویس های خوب و درستی عرضه شود این بازار بسیار بزرگ تر هم می تواند باشد و ارزشش به 3 هزار میلیارد تومان برسد.

 
کد مطلب : ۲۷۰۱۸۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما