۰
مدیر کسب‌وکارهای نوین و توسعه خدمات اتاق تهران:

جیتکس بهترین گزینه برای استارت آپ های ایرانی است

تاریخ انتشار
شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۲۹
جیتکس بهترین گزینه برای استارت آپ های ایرانی است
 بخش کسب وکارهای نوین اتاق تهران با چه اهدافی شکل گرفت؟
دوره جدید هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان تهران از ابتدای استقرار دو رویکرد را مدنظر قرار داد.
اولین رویکرد توسعه خدمات به عنوان وظیفه ذاتی اتاق بود که پیش از آن به صورت پراکنده انجام می شد و در دوره جدید، برنامه این بود که خدمات جدیدی برای اعضا تعریف و ارایه شود. رویکرد دوم هم، توجه به کسب وکارهای نوپا بود. استدلال هم این بود که با توجه به تغییر فضای اقتصاد جهانی، امروزه دیگر کارآفرینی در قالب کسب وکارهای نوین تعریف می شود؛ چه استارت آپ ها، چه دانش بنیان ها و چه Spin–offهایی که در دل شرکت های بزرگ رخ می دهد.
این رویکردها موجب شد که بخش جدیدی با نام  کسب وکارهای نوین و توسعه خدمات در اتاق تهران شکل بگیرد که هر دو هدف را پیگیری کند.

 در زمینه توسعه خدمات چه برنامه هایی را پیگیری می کنید؟
در وهله اول، وظیفه ارتباط دو سویه با اعضا بر عهده ماست؛ تعریف ما این است که اعضا به عنوان مشتریان اتاق تهران باید مورد توجه قرار بگیرند و اصل مشتری مداری رعایت شود. از سوی دیگر، نیازمندی های این اعضا از طریق برقراری ارتباط دوسویه با آنان شناسایی می شود؛ بنابراین نخستین اقدام این بود که واحد مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در اتاق تهران شکل بگیرد که این واحد نزدیک به دو سوال است راه اندازی شده و سعی دارد زمینه ای را فراهم آورد که هر عضو در کمترین زمان ممکن از اتاق پاسخ درست و دقیق بگیرد. تلفن 1866 نیز به عنوان راه تماس مستقیم اتاق تهران با اعضا راه انداری شده است که روزانه حدود یک هزار تماس ورودی از 19 هزار عضو اتاق دریافت می کنیم. یک درگاه تماس های خروجی هم داریم که از آن طریق برنامه های اتاق را به همراه نظرسنجی های مختلف انجام می دهیم و اطلاع رسانی برنامه ها و رویدادها و قوانین نیز از همین طریق انجام می شود.
از سوی دیگر، مطالعه ای روی خدمات 27 اتاق برتر جهان انجام دادیم و از این طریق چندین برنامه اجرایی برای توسعه و اجرای خدمات جدید دست پیدا کردیم. به این ترتیب، بر اساس نیازمندی های اعضا که از طرق مختلف، به ویژه تماس با واحد مدیریت ارتباط با مشتری به دست مان می رسد و تطبیق آن با برنامه هایی که از طریق مطالعه خدمات اتاق های جهانی تدوین شده، به تناسب برنامه هایی را برای اجرا به هیات رییسه پیشنهاد می کنیم. هیات رییسه اتاق نیز مطابق با صلاح دید این پروژه ها را برون سپاری می کند؛ یا برای اجرا به واحد های عملیاتی اتاق ارجاع می دهد.

 تا کنون چه خدماتی از دل این فعالیت ها درآمده؟
یکی «بیمه بازرگان» است که از طریق یک شرکت بیمه ای ارایه می شود. همچنین رایزنی برای دریافت ویزا و مسترکارت برای اعضا در حال پیگیری است. پروژه دیگری که انجام شد، این بود که دریافتیم که مرکز داوری جزو سرویس های پایه ای اتاق های دنیاست؛ بنابراین این طرح را ارایه کردیم که از طریق واحد حقوقی اتاق پیگیری شد و از دو سال پیش ارایه خدمات را به اعضا آغاز کرده است. یکی دیگر از پروژه ها نیز تاسیس باشگاه اعضای اتاق با نام «بازرگان کارت» بود که مسوولیت اجرای آن به یک پیمانکار واگذار شده و ویژگی آن ارایه خدمات رفاهی و تفریحی به اعضاست.
فاز بعدی هم که در دست انجام است، اپ موبایل است که به واحد فناوری اطلاعات اتاق تهران ارجاع شده و به زودی رونمایی می شود.

 زمینه دیگر فعالیت شما حوزه کسب وکارهای نوین است. در این زمینه چه فعالیت هایی را پیگیری می کنید؟
در این بخش هم با دو دسته از فعالیت ها مواجهیم. دسته نخست، شرکت های کوچک هستند که رفته رفته در حال رشد هستند، بنابراین باید به خانواده بخش خصوصی بپیوندند. از سوی دیگر، با شرکت های بزرگ مواجهیم که با توجه به تحول کسب وکارها، حرکت شان کند شده است که باید به اینها هم کمک بکنیم که به سمت تغییر و نوآوری حرکت کنند.
برای جلب نظر استارت آپ ها به اتاق ابتدا نیاز به برندسازی داشتیم که نزدیک به دو سال در این زمینه فعالیت کردیم؛ محتوا ارایه دادیم و از رویدادهای متعددی میزبانی کردیم که این اعتماد شکل گرفت و اکنون بیش از 650 استارت آپ با ما درارتباطند. 
فعالیت های دیگری هم انجام دادیم از جمله مشارکت در چند نمایشگاه داخلی. همچنین سال گذشته 12 و امسال 18 استارت آپ را به نمایشگاه جیتکس آورده ایم که تمامی هزینه های غرفه این استارت آپ ها از سوی اتاق پرداخت شده است. در کنار اینها مرکز نوآوری و فناوری اتاق تهران را نیز ایجاد کردیم که از طریق آن با استارت آپ ها در ارتباطیم و خدمات مختلفی را به آنها ارایه می کنیم.

 در مرکز نوآوری چه خدماتی به استارت آپ ها ارایه می شود؟
در این مرکز هم به استارت آپ ها و هم شرکت های سنتی خدمات می دهیم. به استارت آپ ها علاوه بر مشاوره، در جلب سرمایه یا شرکت در نمایشگاه ها کمک می کنیم. همچنین در فرایند هایی مثل معرفی به بازار در کنار آنهاییم. در بخش شرکت های سنتی هم کمک می کنیم که نوآور شوند و به سمت استارت آپ ها بیایند.

 چگونه شرکت های سنتی را به سوی نوآوری هدایت می کنید؟
در وهله اول به آنها محتوا ارایه می دهیم. همچنین یک سری رویدادهای آموزشی را هم برنامه ریزی می کنیم که بیایند و با مفاهیم جدید مثل بلاک چین و اینترنت چیزها آشنا شوند. شرکت ها هم در این رویدادها حاضر می شوند و همان جا با استارت آپ های فعال هم آشنا می شوند. سپس برای آنها جلسات B2B تشکیل می دهیم.
در فاز بعدی هم برای آنها بررسی آمادگی برای نوآوری را انجام می دهیم. به این ترتیب شرکت ها آماده می شوند که در جلسات سرمایه گذاری با استارت آپ ها شرکت کنند.

 تا کنون بر اثر فعالیت این مرکز اتفاقی از نوع ادغام یا خرید استارت آپ ها اتفاق افتاده است؟
اصولا در ایران اتفاق هایی مثل M&A (Merger and Acquisition) زیاد محتمل نیست؛ زیرا شرکت های بزرگی در این راه موفق هستند که ساختار داخلی شان بتواند این فرایند را بپذیرد. اما شرکت های داخلی ما هنوز درک و آمادگی چندان بالایی در این زمینه ندارند. اما سرمایه گذاری اتفاق افتاده است. مثلا در رویداد فن بازار بیش از 7 میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری اتفاق افتاد. در جیتکس 2017 نیز ایرانیان بیش از 3 میلیاردتومان در استارت آپ های حاضر در جیتکس سرمایه گذاری کردند. همچنین یک قرارداد سرمایه گذاری حدود 5.6 میلیارد تومانی نیز در دست انجام است که به زودی نتیجه اش مشخص می شود.

 چرا برای حمایت از استارت آپ ها نمایشگاه جیتکس را انتخاب کردید؟
نمایشگاه های فناوری متعددی را در دنیا بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که در نمایشگاه های شرق آسیا رقابت شدید است و شرکت های محلی در آن منطقه بیشتر فرصت خواهند داشت. از سوی دیگر نمایشگاه های اروپایی مثل سبیت، اگرچه مطلوب است، اما هزینه بالایی دارد و ضمنا سطح استارت آپ های اروپایی هم بالاست و احتمال موفقیت ما در آنجا کمتر است.
 اما جیتکس هزینه معقولی دارد و سرمایه گذاران منطقه ای هم علاقه دارند که در استارت آپ های همین منطقه سرمایه گذاری کنند و مراودات تجاری هم برای ما آسان تر است. بنابراین جیتکس را انتخاب کردیم و تا کنون هم از این انتخاب نتیجه مطلوبی گرفته ایم.

 شیوه حمایت تان از استارت آپ ها برای حضور در جیتکس چگونه بود؟
طبق تفاهم نامه ای که بین اتاق تهران و مرکز تجارت جهانی دبی امضا شده، برای 18 استارت آپ فضا گرفتیم و بیش از 600 میلیون تومان برای اختصاص این فضا هزینه کردیم. سپس تیم ها را پس از دو مرحله غربالگری و داوری برگزیدیم. البته سایر هزینه ها از جمله اسکان به عهده خود تیم های استارت آپی بوده است.

 
کد مطلب : ۲۷۰۴۰۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما