۰
مدیرکل سرویس‌های ارزش افزوده همراه اول در گفت‌وگو با آی‌تی‌من:

جذب کاربر از طریق قرعه‌کشی برای سرویس‌های ارزش افزوده همراه اول ممنوع شد

عـلی اصلان شهلا / مولف
تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۳
جذب کاربر از طریق قرعه‌کشی برای سرویس‌های ارزش افزوده همراه اول ممنوع شد
 
آی‌تی‌من- شرکت ارتباطات سیار ایران روز گذشته در نامه‌ای که به امضای ابوذر مهرمنش مدیرکل سرویس‌های ارزش افزوده این شرکت رسیده است، اعطای جوایز در قالب قرعه‌کشی در خدمات ارزش افزوده را ممنوع کرد.

این در حالی است که قرعه‌کشی به عنوان موثرترین راه قانونی جذب مخاطب برای سرویس‌های ارزش افزوده مطرح بوده و حتی ساخت برخی برنامه‌های تلویزیونی، که اکثرا کپی برنامه‌های معروف خارجی بوده و ستاره‌های سینما در آن حضور دارند، با توجیه تبلیغ و درآمدزایی از طریق سرویس‌های ارزش افزوده ممکن شده است.

اما تکیه زیاد روی روش قرعه‌کشی و عدم ارایه محتوای مناسب در بسیاری از موارد سبب شد تا کارشناسان این روش جذب کاربر را مصداق برگزاری لاتاری در نظر بگیرند. در چنین فضایی همراه اول با ابتکار خود تصمیم گرفت به طور کامل جذب کاربر از طریق قرعه‌کشی را برای سرویس‌های ارزش افزوده ممنوع کند.
 
در همین رابطه:

 نمایندگان مجلس خواستار اصلاح رویه تبلیغات استارتاپ‌ها در صدا و سیما شدند


نامه ممنوعیت
نامه ممنوعیت قرعه‌کشی برای سرویس‌های خدمات ارزش افزوده هفدهم فروردین خطاب به شرکت‌های تجمیع کننده خدمات یعنی پردیس اول کیش، همکاران راهپویان همتا (همراه‌وس)، پارس تله‌پرومو، مبین‌وان و هوشمند اول بهشتی ارسال شده است.

در این نامه آمده است: «در راستای ارتقای کیفیت محصولات دیجیتال و افزایش کاربری سرویس‌ها، به اطلاع می‌رساند از این تاریخ به بعد اعطای هر نوع جایزه در سرویس‌های ارزش افزوده در قالب قرعه‌کشی ممنوع بوده و جوایز صرفا براساس فعالیت کاربران در سرویس اعطا می‌گردد.

همچنین با توجه به تعهد برخی سرویس‌ها به مشترکان مبنی بر انجام قرعه‌کشی و اعطای جایزه به مشترک برنده که قبلا در تقویم قرعه‌کشی‌های این اداره‌کل تایید و ثبت شده است، آن سرویس‌ها می‌توانند قرعه‌کشی خود را در سررسی مقرر انجام و جایزه مشخص شده را به مشترک برنده اعطا کنند.

لذا در صورت مشاهده هر نوع تبلیغات دیجیتال، تلویزیونی، محیطی و... مبتنی بر قرعه‌کشی، مطابق شرایط و ضوابط با شرکت ارایه دهنده سرویس برخورد خواهد شد و علاوه بر قطع سرویس، غیرفعال‌سازی و بستانکاری مشترکان جذب شده از کمیپن، جریمه اعمال می‌شود».
 
سالم‌سازی فضای ارزش افزوده به قیمت کاهش احتمالی درآمد
مدیرکل سرویس‌های ارزش افزوده همراه اول در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره تصمیم جدید این شرکت توضیح داد: ما از سال گذشته مجموعه کارهایی را برای سالم‌سازی فضای سرویس‌های ارزش افزوده و توسعه کیفی محتوا آغاز کردیم و تاکنون تغییرات زیادی در این فضای رخ داده است.

ابوذر مهرمنش با بیان این که پیشتر جذب کاربر در یک سرویس صرفا با قرعه‌کشی و بدون ارایه محتوا ممنوع شده بود گفت: آن تصمیم سبب شد تا همراه با قرعه‌کشی، محتوای هر سرویس نیز معرفی شده و روی این بخش نیز کار شود. با این حال در فضای امروز خدمات ارزش افزوده تصمیم گرفتیم به طور کل جذب کاربر از طریق برگزاری قرعه‌کشی را ممنوع کنیم.

وی با بیان این که این کار با ابتکار همراه اول صورت گرفته است، در پاسخ به این سوال که آیا نگران رقابت با سایر اپراتورها که چنین ممنوعیتی را اعمال نکرده‌ان نیستید گفت: به هر حال تاثیرات درآمدی برای ما دارد ولی در تلاشیم با سایر روش‌ها و به ویژه توسعه پرداخت اپراتوری به سایر سرویس‌های الکترونیکی، این کاهش احتمالی درآمد را جبران کنیم.

مهرمنش درباره سرویس‌هایی که هم‌اکنون با مدل قرعه‌کشی در تلویزیون در حال تبلیغ هستند گفت: تعهد اکثر این سرویس‌ها به پایان رسیده و قرعه‌کشی آنها انجام شده است و تنها چند سرویس دیگر باقی مانده که قرعه‌کشی آنها نیز اوایل تابستان است. در نتیجه هیچ سرویس جدیدی امکان استفاده از روش قرعه‌کشی را نخواهد داشت و به طور استثنا سرویس‌هایی که اکنون به مردم وعده قرعه‌کشی داده‌اند، برای آن که حق‌الناس رعایت شود، اجازه دارند از این روش تا پایان این دوره استفاده کنند.

مدیرکل سرویس‌های ارزش افزوده همراه اول درباره روش جایگزین با قرعه‌کشی نیز گفت: سرویس‌ها می‌توانند از مدل‌های شبیه باشگاه وفاداری استفاده کنند. به این صورت که مثلا کاربر یک بازی را در سرویس انجام داده و موفق شود و براساس آن جایزه بگیرد. اما این جایزه باید به هرکسی که این موفقیت را به دست آورد تعلق بگیرد و دیگر بحث قرعه‌کشی در کار نیست.
 
قطع همکاری با متخلفان پرونده ارزش افزوده
مدیرکل خدمات ارزش افزوده همراه اول همچنین درباره پرونده تخلف 33 میلیارد تومانی ارزش افزوده که مهرماه سال گذشته اعلام شد توضیح داد: تمام پول‌ها به مشترکان بازگشت و با شرکت‌های متخلف قطع همکاری شد.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود حجم تخلفات در بررسی‌های بعدی از 33 میلیارد به 120 میلیارد تومان رسیده است گفت: حجم تخلف همان 33 میلیارد تومان بود. اما پس از آن که سرویس‌ها متوقف شد، تا زمانی که ما مشغول بررسی وضعیت کاربران این سرویس‌ها بودیم، سیستم بیلینگ همچنان به شارژ کاربران ادامه داد و این میزان شارژ به حدود 90 میلیارد تومان رسید که همه این موارد به مشترکان برگشت داده شد.

مهرمنش درباره وضعیت شکایت از شرکت‌های متخلف نیز گفت: این شکایت از سمت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده و همچنان در جریان است. اما از سمت همراه اول با متخلفان قطع همکاری و مبلغ اخذ شده از مشترکان نیز بازگشت داده شد.
 
مولف : عـلی اصلان شهلا
کد مطلب : ۲۷۱۵۵۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما