کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

علیرضا ترحمی هرندی، مدیرکل دفتر آموزش سازمان امور مالیاتی در گفت‌وگو با آی‌تی‌من:

آموزش الکترونیکی مودیان مالیاتی را در دستور کار داریم

2 ارديبهشت 1398 ساعت 17:13

سازمان امور مالیاتی کشور، سال گذشته موفق شد برنده اولین دوره جایزه ملی سازمان برتر در زمینه یادگیری الکترونیکی یونسکو شود.



آی‌تی‌من- علیرضا ترحمی هرندی، مدیرکل دفتر آموزش سازمان امور مالیاتی کشور در این خصوص به خبرنگار ما گفت: یونسکو یک کرسی یادگیری الکترونیکی در ایران ایجاد کرد. این کرسی ۲۳ دی ماه ۱۳۹۶ به طور رسمی با مأموریت اصلی ترویج یادگیری الکترونیکی در کشور و انتقال تجربیات موفق در حوزه‌های مختلف سیستم یادگیری الکترونیکی ایجاد شد و اعطای جایزه یادگیری الکترونیکی را پیگیری کرد که در نهایت در آذرماه گذشته، نخستین جایزه ملی در زمینه یادگیری الکترونیکی را در سال 1397 به سازمان امور مالیاتی اهدا کرد.

به گفته وی، اهداف جایزه یادگیری الکترونیکی که به صورت سالانه توسط کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی یونسکو در ایران به برگزیدگان این حوزه اهدا می‌شود عبارت است از فرهنگ­سازی در زمینه آموزش و یادگیری الکترونیکی، شناسایی و تشویق افراد و سازمان‌های موثر در توسعه و ارتقای جایگاه یادگیری الکترونیکی و معرفی برگزیدگان حوزه یادگیری الکترونیکی به جامعه.

وی با بیان اینکه 24 شرکت و سازمان در این دوره از جایزه مشارکت داشتند و ارزیابی شدند گفت: سازمان امور مالیاتی در بخش سازمان‌ها، شناسایی سازمان‌های توانمند در هر یکی ازاجزای مدل یادگیری الکترونیکی و استفاده از آنها و ایجاد ارتباط مناسب میان استراتژی‌های سازمان و استراتژی‌های حوزه یادگیری الکترونیکی و نیز توانمندی سازمان در استفاده از نسل‌های جدید تولید محتوا برتر شناخته شد.

وی در تشریح دلایل این انتخاب توضیح داد: ما در سازمان به سمت تولید سخت‌افزار و زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نرفتیم و به جای ساخت LMS تلاش کردیم شرکت‌های خصوصی موفق را در این زمینه شناسایی کنیم، محتوای مناسب را در اختیارشان بگذاریم و اجرای دوره‌ها را به آنها واگذار کنیم.

ترحمی هرندی افزود: یکی از این نمونه‌ها مجتمع فنی تهران بود که با تامین محتوا از سوی ما، دوره‌های آموزشی مورد نیاز را برای سازمان امور مالیاتی برگزار کرد.

وی گفت: در سال 97 موفق شدیم بیش از 170 هزار نفر-دوره مجازی برگزار کنیم و 13 هزار نفر از کارکنان سازمان امور مالیاتی به این طریق تحت پوشش یادگیری الکترونیکی قرار گرفتند.

ترحمی هرندی تاکید کرد: تعداد نیروی انسانی سازمان امور مالیاتی در حدود 31 هزار نفر است که به این ترتیب نزدیک به 40 درصد آنان در سال  97  به این طریق آموزش‌های لازم را در زمینه دوره‌های تخصصی مالیاتی دریافت کرده‌اند.

مدیرکل دفتر آموزش سازمان امور مالیاتی کل کشور با بیان اینکه تمامی فرایندهای نیازسنجی، برنامه‌ریزی و اجرا در این زمینه الکترونیکی شده است، گفت: در سازمان هر پرسنل یک پروفایل الکترونیکی شامل تمامی نیازهای آموزشی، دوره‌های درحال اجرا و شناسنامه آموزشی دارد و از طریق سامانه قادر به رصد مسیر ارتقای شغلی خود خواهد بود. ضمن اینکه برای کارکنان گواهینامه شرکت در دوره‌های آموزشی صادر می‌شود که مدرکی معتبر است.

وی  درباره برنامه‌های در دست اجرا و آینده دفتر آموزش سازمان امور مالیاتی نیز گفت: کارگروه آموزش در حدود 120 دوره را تصویب کرده که باید آموزش‌های تخصصی ارایه شود. ضمن اینکه تعداد دوره‌های قابل اجرا در هرسال از 24 دوره سال گذشته، امسال تا 45 دوره افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است در سال گذشته تنها 50 درصد دوره‌ها قابلیت اجرای الکترونیکی داشت که در سال جاری تمام دوره‌ها امکان برگزاری به صورت مجازی را خواهند داشت.

ترحمی هرندی با بیان اینکه آموزش مودیان هم در دستور کار قرار گرفته و در حال  اجراست، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که 80 درصد پرونده‌های مالیاتی به دلیل ناآشنایی مودیان به قوانین و تکالیف مالیاتی شکل می‌گیرد. بنابراین ارایه آموزش به مودیان را به صورت جدی دردستور کار قرار داده‌ایم. تا به حال 18 دوره برای مودیان طراحی شده است که کار تولید آنها مراحل پایانی خود را طی می‌کند و تا پایان اردیبهشت حداقل دو سامانه آموزش مودیان به فعالان اقتصادی معرفی خواهد شد. نکته حائز اهمیت این سامانه‌ها بخش پرسش و پاسخ آن است که در حال حاضر مودیان می‌توانند سوالات خود را به صورت مکتوب از طریق این سامانه‌ها از مدرسین دفتر آموزش سوال کنند.

وی  افزود: با توجه به توانی که بخش خصوصی در زمینه یادگیری الکترونیکی دارد، امیدواریم اهداف سازمان در ارایه این آموزش‌های تخصصی امسال نیز به خوبی تامین شود. لازم به ذکر است باتوجه به همکاری بخش خصوصی با سازمان در فروردین ماه سال جاری بیش از 15 هزار نفر دوره به صورت الکترونیکی برگزار شد که نشان از موفقیت یادگیری الکترونیکی و فناوری اطلاعات در توسعه دانش مالیاتی و عدالت آموزشی دارد و امیدوارم روزی شاهد آن باشیم که کلیه نیازهای آموزشی همکاران و فعالان اقتصادی در زمینه مالیات را بتوانیم با حداقل هزینه و با کیفیت مناسب به صورت عدالانه در اختیارشان قرار دهیم.



 
 


کد مطلب: 271748

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/interview/271748/آموزش-الکترونیکی-مودیان-مالیاتی-دستور-کار-داریم

ITMen
  https://www.itmen.ir