fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 37072
    تاریخ انتشار : 11 آبان 1392 10:36
    تعداد بازدید : 1405

    در همایش گردشگری الکترونیکی مطرح شد

    هشدار به ضعف اطلاعات گردشگری ایران در اینترنت

    نبود اطلاعات کافی از گردشگری ایران در فضای مجازی، ارایه تصویر نادرست و غیر واقعی از وضعیت ایران در سایت های معتبر گردشگری دنیا، عدم استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای رونق صنعت گردشگری و فراهم نبودن بسترهای مجازی برای توسعه گردشگری از مهمترین محورهای طرح شده در همایش گردشگری الکترونیکی ایران بود.

    مسعود شفیعی برزی

    نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فناوری اطلاعات در سخنرانی خود در این همایش از همکاری این وزارتخانه در راستای توسعه ظرفیت دسترسی بنگاه ها و تقویت پایگاه های اطلاعاتی و سرویس های مورد نیاز گردشگری خبر داد و گفت: جامعه گردشگری الکترونیکی ایران طرح روشنی را برای ارتقای این بخش تهیه کند تا بتوان در مدت زمان مشخص و کوتاهی آن را اجرایی کرد.
    وی با بیان اینکه برای طراحی زیرساخت های الکترونیکی نیاز به همکاری با نهادهای مرتبط با صنعت گردشگری است، گفت: متاسفانه اکنون مجموعه منابع اطلاعاتی درباره مقاصد گردشگری ایران و اطلاعات تکمیلی مورد نیاز گردشگران که به انتخاب مقصد می انجامد، بسیار محدود است.
    رئیس سازمان فناوری اطلاعات بر استفاده از ظرفیت های اینترنت در فروش خدمات تاکید کرد و گفت: اکنون در حوزه فروش بلیت شرکت های هواپیمایی و قطارها نقایصی وجود دارد که باید در یک زمان بندی مشخص رفع شود.
    وی افزود: با توجه به اینکه استفاده از گوشی های تلفن همراه هوشمند و نسل جدید اینترنت در جهان رو به گسترش است، باید شرایط را برای برخورداری مردم ایران از نسل های جدید دنیای فناوری اطلاعات فراهم کرد به شکلی که مردم بتوانند با استفاده از گوشی های تلفن همراه خود خدمات بهتری دریافت کنند.
    جهانگرد گفت: امکان رزرو هتل ها، خرید و رزرو سیستم های حمل و نقل، دریافت اطلاعات مقصد، مسیریابی و هواشناسی از جمله خدماتی است که از طریق تلفن همراه می توان در اختیار شهروندان و گردشگران قرار داد.
    ظرفیت فضای مجازی مغفول مانده است
    منوچهر جهانیان، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این همایش گفت: ایران با وجود ثبت 33 هزار اثر تاریخی در فهرست میراث ملی، هنوز جایگاه مناسبی در صنعت گردشگری جهان ندارد.
    وی بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای رونق گردشگری و معرفی مقاصد گردشگری ایران تاکید کرد و گفت: لازمه مسافرت الکترونیکی این است که زیرساخت های آن را فراهم کنیم که علاقه مندان به راحتی به اطلاعات دسترسی داشته باشند.
    صنعت گردشگری، فشل است
    سرهنگ کاکوان، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ در سخنرانی خود باعنوان «راهکارهای امنیت در گردشگری الکترونیکی» در این همایش گفت: «روزی در خدمت یکی از فعالان عرصه گردشگری گفتم، صنعت گردشگری صنعت فشلی است و ایشان از حرف بنده ناراحت شدند، اما حقیقتا این صنعت کاستی های زیادی دارد و به نظر من بسیار فشل است.»
    وی افزود: دوستانی که قبل از من مطالب خود را ارائه کردند گفتند، ما فلان چالش ها را داریم اما هیچ راهکاری ارائه نکردند.
    کاکوان افزود: اینکه بگوییم فیسبوک و فلان شبکه اجتماعی که چینی ها راه اندازی کرده اند فیلتر است دلیل بر کار نکردن ما نیست. چرا ما خودمان نباید چنین شبکه هایی را داشته باشیم؟
    رئیس پلیس فتای تهران بزرگ خطاب به حاضران و فعالان گردشگری در همایش گفت: ما به عنوان پلیس همراه شما هستیم به شرطی که انجمن شما فعال باشد و مواظب باشد عده ای با کارهای اشتباهشان در این حوزه شما را بدنام نکنند.
    اطلاعات اینترنتی گردشگری ایران صفر است
    اشکان بروج، از دیگر سخنرانان این همایش با ارایه مقاله درباره نقش تجهیزات الکترونیکی هوشمند در توسعه گردشگری گفت: 93 درصد از گردشگران بر اساس اطلاعات ارایه شده در سایت اینترنتی Tripadvisor تصمیم به سفر می گیرند و نکته جالب‌تر آنکه90 درصد آنان به نظرات ارایه شده از سوی کاربران درباره مکان های اقامتی اعتماد می کنند.
    این کارشناس گردشگری به استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای رونق گردشگری در کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: 2/8 میلیارد پروفایل در شبکه های اجتماعی جهان وجود دارد که از این میان فیس بوک یکی از پرمخاطب ترین شبکه های اجتماعی است.
    به گفته وی، چینی ها نیز یک شبکه اجتماعی برای خود راه اندازی کرده اند که روزانه 2/1 میلیون کاربر آن برنامه های سفر خارجی خود را با استفاده از این شبکه انجام می دهند.
    بروج افزود: روزانه 10 میلیون کاربر در فیس بوک برنامه سفر خود را پیگیری می کنند و باید گفت که بسیاری از کشورهای مطرح اروپایی در فیس بوک صفحه های رسمی در حوزه گردشگری به راه انداخته اند. این فعال صنعت گردشگری پیشنهاد کرد که برای همگام شدن گردشگری ایران با تحولات دنیای فناوری اطلاعات، پایگاه های ارایه اطلاعات گردشگری به دنبال طراحی نرم افزارهایی باشند که امکان دریافت اطلاعات را از طریق تلفن های همراه هوشمند فراهم کند. بروج با بیان اینکه سازمان های گردشگری اروپا ماموریت خود تا سال آینده میلادی را طراحی نسخه موبایلی از سایت های مورد نیاز گردشگران قرار داده اند، افزود: در سال 2012 میلادی 62 درصد رزروهای اینترنتی با کامپیوترهای شخصی انجام می شد که این رقم در حال کاهش و در مقابل سهم تلفن های همراه هوشمند و تبلت ها رو به افزایش است.
    این پژوهشگر حوزه گردشگری با بیان اینکه در دنیای الکترونیک دسترسی به اطلاعاتی درباره گردشگری ایران نزدیک به صفر است، گفت: این در حالی است که فعالان صنعت گردشگری نوآوری، تکنولوژی و همراهی دولت ها را سه راهکار اصلی برای توسعه این صنعت است.
    بروج افزود: شرکت های فناوری اطلاعات در ایران برای طراحی نرم افزارهای مورد استفاده در تلفن های همراه هوشمند و تبلت ها حرکت های خودجوشی انجام داده اند اما برای توسعه حمایت دولت را می طلبد.
    بروج گفت: نرم افزارهای مرتبط با سفر و گردشگری باید در 6 محور مسیر یاب ها، نقشه، راهنمای سفر، تماس های رایگان، هواشناسی جیبی و مترجم ها تقسیم بندی شوند تا کارایی لازم را برای گردشگران داشته باشند.
    سایت های معروف گردشگری علیه ایران تبلیغ می‌کنند
    مرتضی احمدی، دبیر علمی این همایش نیز در ارائه مقاله خود گفت: تبلیغات منفی گسترده ای در سایت های جهانی و معروف گردشگری برای هشدار به گردشگران جهت سفر به ایران وجود دارد.
    وی افزود: یکی از عوامل بسیار موثر برای تصمیم گیری گردشگران برای انتخاب مقصد سفرشان، تصویر ذهنی آن ها از مقصد است و با توجه به حجم تبلیغات منفی بسیار علیه ایران، ما کار بسیار دشواری برای جذب توریست های خارجی داریم.
    25 درصد کاربر اینترنت داریم نه 61 درصد
    علی رادمند از دیگر سخنرانان این همایش با ارائه مقاله ای با عنوان «تبلیغات الکترونیک در صنعت گردشگری» گفت: بر اساس آمار مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت (متما) ضریب نفوذ اینترنت در ایران حدود 61 درصد است اما این آمار تنها نشان دهنده اتصال به اینترنت است. وی افزود: آماری که در سایت اتحادیه جهانی مخابرات منتشر شده نشان می دهد که تنها 25 درصد مردم ایران به عنوان کاربر فعال به اینترنت دسترسی دارند.
    رادمند در بخش نتیجه گیری سخنانش با تاکید بر اینکه 25 درصد از کل جمعیت کشور را کاربران فعال تشکیل می دهند گفت: در حال حاضر فعالان عرصه گردشگری در زمینه تبلیغات نباید به یکباره سیاست های تبلیغاتی شان را روی اینترنت متمرکز کنند بلکه باید ترکیبی از کارهای سنتی و مدرن (آمیخته بازاریابی) را انجام دهند.
    بر اساس این گزارش مرتضی احمدی رئیس ستاد برگزاری و دبیر کمیته علمی همایش گردشگری الکترونیکی در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: برای برگزاری این همایش 3800 نفر ساعت کار صورت گرفته و 90 دستگاه و سازمان دولتی و  هزاران شرکت خدمات گردشگری در برگزاری آن مشارکت داشته اند. وی افزود: بیش از 330 مقاله به این همایش ارائه که از میان 18 مقاله برتر شناخته شد و نهایتا 9 مقاله برای ارائه در این همایش انتخاب که به دلیل زمان بندی صورت گرفته 7 مقاله ارائه می شود.
    همایش گردشگری الکترونیکی چهارشنبه و پنج شنبه گذشته با حضور فعالان گردشگری، اساتید دانشگاه، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، مدیر کل دولت الکترونیکی وزارت صنعت و رئیس پلیس فتای تهران بزرگ در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

    در حاشیه:

    * رئیس پلیس فتای تهران بزرگ در بخشی از سخنرانی خود در این همایش گفت: من توقع داشتم که این همایش بسیار پربارتر باشد من و همکارانم پاورپوینت آماده کرده بودیم که با توجه به این فضا نیاز نمی بینم آن را ارائه کنم، که این موضوع اعتراض برخی حضار را
    در پی داشت.
    × مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران هم در سخنان خود گفت: ای کاش از تشریفات و زمانی که به مجری برنامه اختصاص داده شده بود کاسته می شد و بر محتوای علمی آن افزوده می شد.
    *از نکات قابل توجه این همایش عدم حضور محمد علی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود.
    *در حاشیه این همایش غرفه هایی نیز تعبیه شده بود که شرکت کنندگان می توانستند از آنها بازدید کنند. این غرفه ها شامل شرکت های بیمه، بانک ها، شرکت های خدمات مسافرتی، تورگردان ها و رسانه های تخصصی می شدند.
    * با اینکه برخی رسانه ها از حامیان این همایش بودند و غرفه هایی هم در محل برگزاری همایش داشتند اما به گفته برخی حضار بازتاب آن در رسانه ها مطلوب نبود.
    * عدم حضور اپراتورهای همراه را می توان از ضعف این همایش به شمار آورد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی