fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 63982
    تاریخ انتشار : 10 آذر 1393 11:52
    تعداد بازدید : 1133

    با انحلال ستاد صیانت از آثار فرهنگی و دستور وزیر ارشاد

    نظارت بر بازار بازی ها به بنیادملی بازی های رایانه ای بازگشت

    با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسوولیت نظارت بر بازار بازی های رایانه ای بار دیگر به بنیاد ملی بازی های رایانه ای سپرده شد.


    فناوران-  از شهریورماه1390 کار نظارت بر بازار بازی به مدت شش ماه بر عهده بنیاد ملی بازی های رایانه ای بود. پس از آن ستاد صیانت از آثار فرهنگی این وظیفه را بر عهده گرفت اما حال پس از گذشت 2 سال و منحل شدن این ستاد، بنیاد ملی بازی های رایانه ای وظیفه شناسایی و نظارت بر بازی های رایانه ای  غیرمجاز را برعهده گرفت.
    براساس ابلاغیه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر واگذاری نظارت بر بازار به صورت تخصصی به نهادهای مربوط،  بنیاد ملی بازی های رایانه ای نیز از این پس نظارت بر بازار بازی های رایانه ای را برعهده خواهد داشت.
    بنیاد ملی بازی های رایانه ای از ابتدای این هفته به طور رسمی در کل کشور وظیفه  نظارت و شناسایی بازی های رایانه ای غیر مجاز در بازار عهده دار خواهد بود.
    همچنین از این پس الصاق هولوگرام بازی های رایانه ای نیز بر عهده بنیاد ملی بازی های رایانه ای خواهد بود  و هولوگرام ها با نظارت مستقیم این بنیاد  روی بازی قرار می گیرد.

     در جست و جوی مسوولیت
    درست یک سال پس از آن که بهروز مینایی رییس بنیاد ملی بازی های رایانه ای از عملکرد ستاد صیانت انتقاد کرده و خواستار بازگشت مسوولیت به این ستاد شده بود، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که دل خوشی از این ستاد نداشت، آن را منحل و نظارت بر بازار بازی های رایانه ای را بر عهده بنیاد قرار داد.
    تا پیش از این بنیاد ملی بازی های رایانه ای دو وظیفه عمده حمایت از تولید بازی های رایانه ای ایرانی و همچنین اعطای مجوز عرضه به بازی های داخلی و خارجی را برعهده داشت. اما نظارت بر بازار برعهده ستاد صیانت قرار داده شده بود و مسوولیت برخورد با عرضه غیر قانونی محصولات با این مرکز بود تا چرخه تولید، ارزیابی و نظارت دارای دو آشپز باشد. این موضوع همواره با انتقاد رییس بنیاد ملی بازی های رایانه ای همراه بود و پس از وی هم وزیر ارشاد عملکرد این ستاد را زیر سوال برد.
    مینایی در این مورد گفته بود: سه ماه اول سال 90، پیش از تشکیل ستاد صیانت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت هایی داشتیم و خوشبختانه حرکت های خوبی صورت گرفت. اما زمانی که این امر به ستاد محول شد دیگر از عهده ما خارج و هیچ دخالتی نداشتیم.
    وی افزود: ما بارها عنوان کرده ایم که بتوانیم بطور کامل بر این امور فعالیت داشته باشیم چرا که هر اتفاقی که در حوزه بازی های رایانه ای رخ می دهد، انگشت نشانه ها به سمت بنیاد است. البته نشستی با عوامل قوه قضاییه و نیروی انتظامی داشتیم. آنها هم از این وضعیت ناراحت بودند مبنی بر اینکه چرا برخورد مناسبی صورت نمی گیرد. همه ما قبول داریم که متاسفانه برخورد خوبی در این زمینه صورت نمی گیرد.
    وزیرارشاد نیز خرداد امسال گفته بود: در وزارت ارشاد ستادی تحت عنوان ستاد صیانت و حمایت از فعالیت های فرهنگی تشکیل شده که مبنای قانونی هم ندارد و به نظرم چندان موفق نبوده است. ما سه ، چهار ماه است در حال بررسی این موضوع هستیم که کار این ستاد را به حوزه های مربوطه منتقل کنیم و بخشی از کار را به تشکل های خصوصی واگذار کنیم چون من عمیقا معتقدم که خود تشکل ها قاچاقچیان و خلاف کارهای حوزه خود را بهتر می شناسم و می خواهیم این کار را واگذار کنیم تا بهتر عمل شود. ما در بازار از پس این محصولات غیرمجاز برنمی آییم. فروش این محصولات آن قدر شایع است که در بازار نمی توان با آن برخورد کرد.

     نشست هم اندیشی تولید کنندگان بازی های رایانه ای
    خبر دیگر از بنیاد ملی بازی های رایانه ای این که نشست هم اندیشی تولید کنندگان بازی های رایانه ای با موضوع نشر و تبلیغات بازی های ایرانی برگزار می شود. نشستی که با مسوولیت جدید بنیاد، اهمیتی دوچندان دارد.
    براساس این گزارش، پس از برگزاری نشست مقدماتی انجمن صنفی تولیدکنندگان بازی های رایانه ای در آبان ماه که به بررسی مشکلات و چالش های پیش روی بازی سازان پرداخته شد، دومین نشست با موضوع نشر و تبلیغ بازی های ایرانی امروز برگزار می شود.
    قرار است در این نشست که با حضور مدیران عامل شرکت های بازی ساز و با دعوت از قانم مقام بنیاد ملی بازی های ایانه ای صورت می گیرد پس از بررسی و جمع بندی جلسه گذشته که در قالب «سند مقدماتی نیازها و چالش های تولیدکنندگان بازی های رایانه ای ایران» در اختیار بازی سازان قرار گرفته است، به بررسی وضعیت نشر و تبلیغات در این حوزه پرداخته شود.
    این نشست راس ساعت سه بعد از ظهر در ساختمان بنیاد ملی بازی های رایانه ای برگزار می شود.

     تغییردر فرایند حمایتی بنیاد ملی بازی های رایانه ای
    مدیر واحد تولید بنیاد ملی بازی های رایانه ای نیز روز گذشته خبر از تغییر فرایند حمایتی این بنیاد در سال جاری داد و گفت: بازی های رایانه ای «باغ وحش من» و «آریو» از پروژه های مشارکتی باقی مانده از سال گذشته بودند که مورد حمایت بنیاد قرار می گیرند.
    مهرداد آشتیانی، با بیان اینکه فرایند حمایتی بنیاد از بازی ها تغییرکرده است افزود: از این پس بنیاد ملی بازی های رایانه ای با تخصیص وام بانکی با سود پایین از بازی های رایانه ای حمایت می کند.
    مدیر واحد تولید بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفت:  دو پروژه به نام "باغ وحش من" از تولیدات رویاگران نرم افزار و "آریو" از تولیدات رسانا افزار شریف با حضور ناظر مستقیم بنیاد بر روند اجرای پروژها، مورد حمایت قرار می گیرند.  
    وی افزود: در سیاست گذاری جدید بنیاد ملی بازی های رایانه ای، بازی ها از فرم مشارکتی که در گذشته وجود داشت خارج و  به شکل تخصیص وام بانکی با سود کم به تولید کنندگان تغییر می کند.
    مدیر واحد تولید بنیاد ملی بازی های رایانه ای، در مورد نحوه اجرای فرایند حمایتی از تولیدات داخلی توضیح داد: پس از رتبه بندی و بر اساس شاخصه های طرحی که شرکت متقاضی حمایت  به بنیاد  ارایه می کند مبلغی به عنوان وام  برای متقاضی تعیین می شود.
    آشتیانی افزود: بنیاد ملی بازی های رایانه ای در این زمینه هماهنگی های لازم را  با بانک انجام داده تا وام درخواستی شرکت های بازی ساز با بهره پایین به شرکت ها تخصیص داده شود و بازی سازان پس از اتمام پروژه و گذراندن زمان استراحت، وام دریافتی را به بانک بازپس خواهند داد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی