۰
اعضای اتاق بازرگانی خطاب به رییس سازمان برنامه و بودجه:

اثر تحریم های دولت بیشتر از تحریم های ترامپ است

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۲۵
اثر تحریم های دولت بیشتر از تحریم های ترامپ است
آیتی‌من - نشست صبحانه کاری محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه وبودجه با حواشی زیادی همراه بود. فعالان اقتصادی در این نشست عنوان کردند که  سرمایه اجتماعی کشور از بین رفته است و تا این مساله اصلاح نشود همکاری دولت و ملت امکان پذیر نیست. محمدباقر نوبخت، ابتدای جلسه آماری از وضعیت اشتغال کشور ارایه داد. بر اساس اظهارات وی جمعیت فعال کشور در سال گذشته بین 150 تا 200 هزار نفر بوده که در 5 سال اخیر این رقم با افزایش نرخ مشارکت در سطح جامعه به 700 هزار نفر در سال رسیده است.
وی ادامه داد: سال گذشته از 736 هزار نفری که وارد عرصه اشتغال شدند برای 710 هزار نفر شغل ایجاد شد. در بهار سال جاری طبق گزارش مرکز آمار 711 هزار نفر جمعیت فعال وارد میدان و از بین بیکاران موجود 757 هزار نفر مشغول به کار شدند. این برای اولین بار بود تعداد افرادی که شاغل شدند از تعداد افرادی که تازه وارد جمعیت متقاضیان اشتغال می شدند، بیشتر بود.
نوبخت البته در مورد وضعیت بنگاه های اقتصادی و جریان اشتغال منفی که در واحدها در حال وقوع است، احساس نگرانی کرد و افزود: دولت از این جهت احساس خطر می کند و باید برای آن برنامه ریزی کرد. سازمان برنامه وبودجه درصدد است در راستای جبران این مساله برنامه ای ارایه دهد که برای این منظور به نظرات و پیشنهادهای بخش خصوصی نیاز داریم.
رییس سازمان برنامه و بودجه از پیگیری این سازمان در مورد تدوین دو برنامه، یکی درباره مشکلات واحدهای تولیدی و دیگری مساله پیمانکاران خبر داد. به اعتقاد این مقام مسوول اگر مشکلات این دو بخش را حل نکنیم، تولید و اقتصاد کشور مختل می شود.

 تحریم های دولتی بیشتر از تحریم های ترامپ
محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات در این جلسه تاکید کرد: دولت باید قبل از اینکه بخشنامه ای صادر شود، نظر بخش خصوصی را بخواهد.
این فعال اقتصادی آمار و اطلاعاتی که در اختیار دولت قرار می گیرد را غیرواقعی خواند و ادامه داد: شما از افزایش میزان صادرات خبر می دهید اما آنچه واقعیت دارد، بیانگر کاهش صادرات و تولید در کشور است.
وی همچنین از صدور بخشنامه های یک شبه از سوی دولت در مورد ممنوعیت انواع کالاها انتقاد کرد و افزود: هر روز شاهد ممنوعیت اقلام جدیدی هستیم که بدون مشورت و اطلاع رسانی، اعلام می شوند. دولت به این نکته توجه نمی کند که صادرکننده متعهد است و باید طبق قرارداد خود با طرف مقابل عمل کند. چگونه می توان بدون در نظر گرفتن این مساله صادرات را ممنوع کرد.
وی گفت: ترامپ زمانی که کارت تحریم ها را اعمال کرد سه ماه مهلت داد اما شما یک شبه بخشنامه صادر کردید یک شبه گفتید صادرات گوجه، مرغ یا اقلام دیگر ممنوع است این درحالی است که صادرکننده تعهد داده و باید خسارت بدهد.

 توهین به شعور فعالان اقتصادی
محمود زبردست یکی از دیگر از اعضای اتاق بازرگانی نیز خطاب به نوبخت گفت: شما به شعور فعالان اقتصادی توهین کردید من شما را نمی بخشم نسبت دادن همه مسایل به دشمن جای تاسف است. جالب است دولت از محل فروش ارز به دنبال درآمد است که هم بدهی های دولت مهرورز را بدهد و هم او را تطهیر کند و برای دولت تدبیر فحش بخرد در شش ماه اخیر اکثر کارخانجات نابود شدند شما چطور از افزایش اشتغال صحبت می کنید.
وی ادامه داد: بی قانونی از خود دولت شروع شده است ماده 13 قانون واردات و صادارت می گوید پیمان سپاری ارزی ممنوع است ولی شما صادرکنندگان را مجبور به این کار می کنید ما احساس می کنیم آن طرف نیز نمی داند که این طرف چه خبر است دولت ارز می فروشد تا بدهی خود را به بانک ها و تامین اجتماعی تسویه کند اما فشار آن به بخش خصوصی می آید بعد شما می گویید که اشتغال ایجاد شده این یعنی تیم اقتصادی دولت با مسایل کشور بیگانه است.

 دریافت آمارهای غلط
نایب رییس اتاق بازرگانی ارومیه نیز گفت: اتفاقات بازار ارز در شرایط اقتصادی امروز بیش از آنکه دلایل اقتصادی داشته باشد سیاسی است و بخشی از آن نتیجه عدم تحقق وعده ها و برنامه های سازمان برنامه و بودجه است آقای نوبخت برخی آمارها را غلط به شما داده اند به طور مثال اشتغال. من به عنوان تولید کننده و کسی که هر روز وارد شهرک های صنعتی می شوم می بینم که هر روز اشتغال کاهش پیدا می کند چگونه شما مدعی افزایش اشتغال هستید؟ 
 ایلمقانیان افزود: برجام اتفاق میمون و مبارکی برای کشور بود و پس از آن خطوط اعتباری برای فعالان اقتصادی باز شد و نرخ آن سال گذشته مشخص شود اما باید امسال ما چهار برابر سال گذشته با بانک ها تسویه کنیم بسیاری از واحدهای اقتصادی برای تامین نقدینگی کالای خود را پیش فروش کرده و پول آن را گرفته اند. حالا باید به چه ارزی آن را پرداخت کنند و به سیستم نیما برگردانند.
علی اصغر جمعه ای، رییس اتاق سمنان از وجود آشفته بازار در نظام اقتصادی کشور انتقاد کرد و خواستار ارایه برنامه های دولت برای مقابله با پیامدهای ناشی از اعمال تحریم ها علیه کشور شد. به اعتقاد وی، وزرای اقتصادی دولت هماهنگی لازم برای برخورد با این وضعیت پیچیده ندارند.
این فعال اقتصادی با توجه به عملیاتی نشدن برنامه های توسعه ای کشور گفت: بهتر است به جای تدوین برنامه های 5 ساله، برنامه ای که برای 5 ماه آینده برای مقابله با تحریم لازم است، ارایه شود. 
حمیدرضا صالحی، نایب رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران سیاست سرکوب ارزی را اقدامی نادرست خواند و تاکید کرد: آنچه وضعیت اقتصادی کشور را به اینجا کشاند، تحریم ها نبود بلکه سیاست های نادرست دولت بود.
وی تشریح کرد: منابع لازم برای استفاده از انرژی های نو، از طریق قبوض برق از مردم گرفته می شود و وارد حساب خزانه می شود. این وجوه طبق قانون باید برای توسعه نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر صرف شود. متاسفانه دولت بخشی از این منابع را برداشته و در دیگر بخش ها استفاده کرده است.
 کاهش درآمد سال آینده
مرتضی الله داد، معاون اقتصادی اتاق ایران نیز از کاهش درآمدهای سال آینده سخن گفت و خواستار توجه ویژه دولت به این موضوع هنگام تدوین بودجه شد.
وی همچنین درخواست کرد که در انتخاب مدیران شرکت های عمومی غیردولتی، شایسته سالاری را ملاک قرار دهند. از طرفی برنامه های این شرکت های دولتی باید بررسی شود تا مبادا این شرکت ها حیات خلوت وزرا شود.
 
کد مطلب : ۲۷۰۱۴۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما